Van, amiben nem kötünk kompromisszumot

Amikor a fogyasztók egy boltban élelmiszert vásároltak, száz forintjukból átlag csaknem huszonnyolcat a láncok saját márkás termékeire adtak ki a legutóbbi két év során. De vannak cikkek, amelyeknél nem adjuk be a derekunkat az olcsóságnak.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: MTI

Lelassult a kereskedelmi márkák korábbi évekre jellemző térnyerése. A Nielsen által mért kilencven élelmiszer kategória 1 539 milliárd forintos tavalyi forgalmából ugyanis a láncok márkái 27,7 százalékkal részesedtek. Ez mindössze 0,3 százalékkal több, mint egy évvel azelőtt. Háztartási vegyi árunál és kozmetikumnál pedig a múlt évi 356 milliárd forintos bevételből kereskedelmi márkákra 18,4 százalék jutott, a tavalyelőtti 18,5 százalék után.

„Ha a bolttípusokban nézzük a láncok saját márkáinak szerepét, akkor szembetűnik, hogy kiemelkedik a diszkont. A csatorna kereskedelmi márkáinak piaci részesedése 70 százalékot ért el az élelmiszerek értékben mért forgalmából, ahogyan egy évvel korábban is” – állapítja meg Szűcs-Villányi Ágnes, a Nielsen osztályvezetője. – „A szervezett láncok nagy üzleteiben szintén stabilan 20, a kis üzleteikben pedig 18 százalék jutott saját márkás élelmiszerekre a legutóbbi két évben. Hipermarketeknél az arány kis mértékben 14 százalékra emelkedett”.

A saját márkás árucikkeket csak egy vállalat vagy egyetlen lánc üzletei forgalmazzák, és általában a cég nevével jelzik őket, mint például Coop, Spar vagy Tesco. Sokszor azonban fantázianevet kapnak a csak egy cégnél kapható saját márkás termékek, például a Sparnál S-budget, a dm-nél Denkmit, stb.

Élelmiszerek közül legnagyobb a kereskedelmi márkák részaránya a boltok tavalyi bevételéből továbbra is állateledelnél (52%), mélyhűtött termékeknél (48%) és reggelire való cereáliáknál (37%). Legalacsonyabbak a mutatók a következőknél: égetett szeszes ital (13%), édesség (16%) valamint forró ital (19%).

A krémek is a Facebookra mennek
A kozmetikai ipar sem vonhatja ki magát az általános kereskedelmi trendek alól – vagyis az online értékesítés növelésén belül a mobilra és a közösségi oldalas marketingre kell koncentrálni a sikerhez.
Háztartási vegyi áruk és kozmetikumok közt általában alacsonyabbak a saját márkák részarányai. Legkisebb, 5 százalékos a mutató intim higiéniai termékeknél, majd hajápoló szerek és szájhigiéniai termékek következnek, egyaránt 7 százalékkal, értéket tekintve.

„Itt mutatkozik meg legélesebben, hogy az ár nem jelent ellenállhatatlan vonzerőt a vásárlóknak. Pszichológiai tényezők ugyanis rendkívül fontos szerepet játszhatnak a vásárlók döntéseiben” – mondja Szűcs-Villányi Ágnes. – „Néhány kategóriában a fogyasztók nem akarnak kompromisszumot kötni. Egy globális Nielsen-kutatás feltárta, hogy például kereskedelmi márkák csak kis mértékben hatottak az egészséget és szépségápolást szolgáló termékek bolti eladására, annak ellenére, hogy hozzávetőleg 40 százalékos árelőnyt ígértek. Sőt, fogyasztók nehéz időkben is vágynak alkalmanként kényeztetésre, és így készek prémium árat fizetni kedvenc márkájukért”.

Legmagasabb – értékben mért - piaci részesedést a saját márkás háztartási vegyi áruk és kozmetikumok között a babaápolási készítmények, kéz- és lábápoló szerek, valamint arcápoló szerek értek el, sorrendben 36, 23 és 16 százalékkal. Itt is a diszkont emelkedik ki a bolttípusok közül: a diszkont láncok saját márkáinak részaránya értékben 60 százalék tavaly; 2 százalékponttal kevesebb, mint egy évvel azelőtt.

Márkanév: megfoghatatlan pénz
Tervezhető adóterhek, mérhetőbb hatékonyság, vállalatfelvásárlás esetén akár többszörös felár elérése, illetve jelentősen javuló finanszírozási és befektetési esélyek – néhány fontos előny, ami mindenképpen indokolttá teszi egyes immateriális javak, így például a márkaérték meghatározását és a mérlegben való szerepeltetését.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo