Az országgyűlés az adótörvényeket módosító csomag részeként jelentős mértékben módosította a környezetvédelmi termékdíjról szóló 2011. évi LXXXV. törvényt is. A változásokról és a 2014-től megjelenő új lehetőségekről tájékoztat az RSM DTM.
Definíciók változása Korábban a környezetvédelmi termékdíjról szóló törvény nem minden esetben tartalmazott pontos meghatározásokat egy-egy fogalom leírásakor. A jogalkotó ezt felismerve pontosított a törvényben bizonyos definíciókat, hogy kiskapukat zárjon be, illetve segítse a jogértelmezést, emellett új fogalmakat is bevezetett. Ennek keretében pontosították a forgalomba hozatal, a kereskedelmi csomagolás, a kereskedelmi csomagolószer, és a reklámhordozó papír definícióját, illetve új definícióként bevezették az ipari és kereskedelmi termékdíjraktár fogalmát és az újbóli felhasználásra történő előkészítés definícióját is.
Forgalomba hozatal – speciális, új teljesítési hely szabály Főként az olyan kereskedelmi tranzakciók esetében, ahol áfaregisztrált társaság is szerepelt az értékesítési láncban, sokszor kérdésként merült fel, hogy egyáltalán történt-e belföldi forgalomba hozatal, azaz ki volt az első belföldi forgalomba hozó, akinek a termékdíjat meg kell fizetnie. A definíció pontosításával egy új, speciális teljesítési hely szabályt vezetett be a jogalkotó, amely segít a fenti tranzakciók esetén is eldönteni, hogy ki minősül környezetvédelmi termékdíj fizetésére kötelezettnek.
A termékdíjraktár legnagyobb előnye, hogy nyilatkozattételt követően a környezetvédelmi termékdíj-köteles termékek termékdíj nélküli áron tárolhatóak be, és a nyilatkozattevő az a kereskedő is lehet, aki az értékesítési láncban korábban szerepel. Emellett ipari termékdíjraktár esetén a termékdíjraktárba betároló kereskedő a korábban termékdíjjal növelt áron beszerzett termékek után ráadásul vissza is igényelheti a környezetvédelmi termékdíjat. A termékdíjraktáron belüli termék értékesítés termékdíj mentes lesz.
Ez az új lehetőség lényegesen több mozgásteret adhat a feldolgozóiparnak és a termékdíjköteles termékek kereskedelmének. Tekintettel arra, hogy az engedély megszerzése lényegesen egyszerűbb, mint például egy adóraktári engedély megszerzése, illetve nem is szükséges pénzügyi biztosítékot nyújtani az adóhatóság felé, ezért érdemes lehet az értékesítési struktúrákat és a feldolgozási folyamatokat is úgy átalakítani, hogy szerepeljen egy termékdíjraktár a folyamatban.
Változások az újrahasználható csomagolószerek tekintetében Új elemként jelenik meg, hogy a környezetvédelmi termékdíjról szóló törvény már elkülönítetten kezeli a bérbe adott újrahasználható csomagolószereket, és elkülönítetten tárgyalja ezek mentességét is. Továbbá 2014. január 1-jétől a törvény már lehetőséget ad arra is, hogy bizonyos feltételek teljesítése esetén nem keletkezik majd termékdíj-fizetési kötelezettség, vagy nem kell megfizetni a termékdíjat az újrahasználható raklapnak a beszerzéstől számított legalább 365 napig történő felhasználása esetén.
Eljárásrendi változások A termékdíj-átalány fizetésére jogosult, továbbá az egyéni hulladékkezelést teljesítő, illetve a készletre vétellel történő megfizetést választó kötelezettnek az erre vonatkozó bejelentést mostantól egységesen január 31-ig kell megtennie. A január 31-i határidő jogvesztő. Lényeges eljárásrendi változás emellett az is, hogy az átvállalási szerződések nyilvántartásba vételéről az adóhatóság január 1-jét követően már mindkét felet értesíti, illetve a módosításról is mindkét fél kap visszaigazolást.
Végezetül felhívják a társaságok figyelmét a termékdíj-szabályozás hulladékgazdálkodási szabályozással történő kapcsolódására is. A termékdíj megfizetése nem minden esetben mentesíti a gazdálkodókat hulladékgazdálkodási kötelezettségeik alól. Emiatt szükséges lehet nemcsak a termékdíj-szabályozást, hanem a hulladékgazdálkodási előírásokat is áttekinteni!