Váltásra fel!

Mivel a hazai piac továbbra is stagnál, és a bankok is csak egy szűk kör számára kínálnak hitelt, a kis- és középvállalati szektor szereplői ma sincsenek jobb helyzetben, mint a válság kezdetén. A talpon maradás a legfontosabb cél, a túlélés eszköze pedig a költségcsökkentés. E területen a különböző szolgáltatók versenyeztetése jelentős havi megtakarítást hozhat.

A beszerzési árak csökkentése kompenzálhatja az elmaradó bevételeket, különösen, ha ehhez beruházásra sincs szükség a vállalatnál. A „kötelező" kiadásokban - távközlési, energia- vagy pénzügyi szolgáltatóknak fizetett díjak - időnként meglepő mértékű tartalékok rejlenek.


Kép:sxc

Távközlés: 20-40 százalék megtakarítás

A kisebb cégek is egyre gyakrabban váltanak távközlési szolgáltatót, amióta az alternatív szolgáltatások megjelentek, és ily módon faraghatnak a havi telekommunikációs kiadásaikból. Van olyan szolgáltató, amely havidíjas alapon irodai és informatikai szolgáltatásokat is kínál. A csere azonban sok bosszúságot is okozhat a vállalatoknak, ha a költségek leszorítása érdekében az igényeiket is csökkenteniük kellene, vagy ha a szolgáltatás biztonsága kerülne veszélybe. A technológiával, a rendelkezésre állással, az üzembiztossággal kapcsolatos elvárások azonban nem eshetnek a kiadáscsökkentés áldozatává.
- Ha viszont sikerül az igényekhez szabott szolgáltatót és csomagot megtalálni versenyeztetés vagy referencia útján, akár 20-40 százalékkal kevesebb lehet a cég távközlési büdzséje - állítja Takács Krisztián, a BTel vezérigazgatója.

A megtakarítás részét képezheti például a díjmentes egymás közötti kommunikáció, ha egy vállalat több partnercéggel együtt vált ugyanarra az új szolgáltatóra. Ügyfélszolgálati területen szintén nagy lehet a szórás a lehetséges szolgáltatók között, hiszen minden cég más-más módon, illetve feltételek mellett biztosítja ezt. Jellemző kérdés, hogy kínál-e 24 órás elérhetőséget, hány másodperc alatt éri el a felhasználó az „élő hangot" - azaz az ügyfélszolgálati munkatársat -, illetve a cég növekedése esetén is lesz-e elegendő ügyfélszolgálati kapacitás. Az egyedi igények gyors és rugalmas kiszolgálása szintén kiemelten fontos.

Igaz, a szolgáltatók felkutatása időigényes feladat, de megéri. Ha a vállalat beszerzéssel kapcsolatos szabályzata lehetővé teszi, referencia alapján gyorsabb és költséghatékonyabb a megfelelő jelöltek kiválasztása - mondja Takács Krisztián. Szerinte a biztonságos működés érdekében érdemes kiemelt figyelmet szentelni az egyes ajánlatokban szereplő rendelkezésre állási és hibaelhárítási időnek.

Kkv-várakozások
A hazai vállalkozások gazdasági helyzetét meghatározó tényezők közül a vevői kapcsolatokat követően továbbra is a cég pénzügyeire vonatkozó várakozások a legfontosabbak – mutat rá a K&H és a GfK közös kkv-bizalmiindex-kutatása. A kkv-vezetők jelenlegi árbevétel várakozásai hasonló képet mutatnak, mint az előző negyedévben, de elmaradnak a tavaly ilyenkor jellemző 6,7-7,0 százalékos sávtól. A vállalkozások 42 százaléka 0 és 6 százalék közötti nominális bevételnövekedéssel számol, és minden hetedik árbevétel-csökkenést valószínűsít. A reálnövekedés továbbra sem számottevő, az MNB legutóbb 3,9 százalékra módosította a jövő évre vonatkozó inflációs előrejelzését.

Banki kiadások: több százezres spórolás

A banki költségek szintén ott vannak minden cég havi működési kiadásai között, de nem ugyanakkora súllyal, mint a távközlés. A Clarté Consulting bankpiaci elemző és tanácsadó cég kutatása szerint több százezer forintos különbségek lehetnek ugyanolyan típusú kis- és középvállalat esetében, attól függően, hogy az adott cég hol, milyen csomagot választott.

A pénzintézetek eltérő struktúrában készült hirdetményeinek feltérképezése időigényes és bonyolult feladat, ráadásul - szemben a nagyvállalatokkal vagy a jelentős éves árbevétellel rendelkező cégekkel, amelyeket személyes ajánlataikkal a bankok felkeresnek - a kisebb vállalkozásoknak a hirdetmények alapján kell választaniuk, és megtalálniuk a működésükhöz leginkább illő számlacsomagot. Első lépésben a cégen belül kell felmérni a havi utalások számát és értékét, azt, hogy milyen típusú - a papír alapú vagy az elektronikus - tranzakció a gyakoribb, valamint a szolgáltatási igény szintjét. Ezután lehet böngészni a kondíciós listákat. A százalékban meghatározott díjak mellett érdemes a minimumárakat is számításba venni. Ha jellemzően alacsony összegű és kevés tranzakciót végez egy mikrovállalkozás, előfordulhat, hogy a látszólag olcsó bankban végül többet fizet, mint másutt. A havonta fizetendő fix díjak is komoly tétellé válhatnak, de a nullaforintos számlacsomag is lehet nagyon drága a hónap végén.

A kutatócég a tizenhét magyarországi bank kis- és középvállalati termékkínálatát vizsgálta. Ez alapján úgy látja, hogy a kevésbé körültekintő kkv-k akár hétszeresen is „ráfizethetnek". A legnagyobb eltérések a tranzakciós és a számlavezetési költségekben mutatkoznak. Egyes bankok speciális, a mikrovállalkozásoknak, exportőröknek vagy importőröknek összeállított ajánlatokat is készítenek. Ezen túlmenően bizonyos szakmák képviselői - borászok, könyvelők, ügyvédek, orvosok, patikusok - is választhatnak olyan csomagot, amelyet a pénzintézetek az adott terület speciális igénye szerint állítanak össze.

Biztonságos e-számla
Az elektronikus számlázásra való áttérés is csökkentheti egy cég működési kiadásait, ám az e-számla hozama ennél több: a vállalkozás biztonságos működéséhez is hozzájárulhat. A cégjegyzékben szereplő e-mail cím a cég hivatalos elektronikus elérhetőségének minősül, így az arra vagy a megállapodás szerinti címre megküldött elektronikus számlák a kétszeri kézbesítést követően kézbesítettnek tekintendők, ami önmagában is felgyorsítja a fizetési folyamatokat – mutat rá Szőnyi György, a Számlaközpont ügyvezetője, aki szerint a számlaküldő vállalatokat követeléseik kezelésében is támogatja az e-számlázás, amelynek révén a szükséges esetben a fizetési felszólítások előre tervezetten ütemezhetők. A fizetésre kötelezett ellen elektronikus úton lehet benyújtani a kérelmet a közjegyzőhöz, aki azt három munkanapon belül köteles ellenőrizni, és a fizetésre kötelezettnek megküldeni. A fizetéssel késedelembe eső cégnek tizenöt napja van az ellentmondás beterjesztésére, ezt követően a beszedés jogerőre emelkedik. Magyarországon, ahol száz cégből több mint három megszűnik egy éven belül fizetésképtelenség miatt, az aktív követeléskezelés is a túlélés eszköze. Súlyosbítja a gondokat az is, hogy a hazai kkv-k alig néhány százaléka fordul hitelbiztosítóhoz vagy cégminősítőhöz – valószínűleg spórolás miatt –, így kevesek rendelkeznek partnereikről számlafizetési információval.

Áramdíj: az egyötödére csökkenhet

A kkv-k is szabadon választhatnak 2008. január 1-jétől az engedéllyel rendelkező villamosenergia-szolgáltatók közül. Az évi 35 terawattórás villamosenergia-fogyasztásnak ma már csak a 40 százaléka egyetemes, a többi a szabadpiacon realizálódik.

A legaktívabbak persze a nagyfelhasználók és az energiaintenzív ágazatok képviselői, de ma már egy pékségnek vagy cukrászdának is érdemes körülnéznie a szabadpiacon, derül ki az Alteo Energiaszolgáltató Nyrt. felméréséből.
- Még egy évi ötvenezer kilowattórát, tehát az átlagos háztartási fogyasztás alig huszonötszörösét felhasználó kis cég esetében is évi ötvenezer forint megtakarítást jelent ez a döntés - számszerűsít ifj. Chikán Attila, a cég vezérigazgatója.

A villamosenergia-költség legerőteljesebb mérséklődésére azok a cégek számíthatnak, amelyeknek az éves áramfogyasztása 100 és 200 ezer kilowattóra között van. Náluk 9,05 százalék az átlagos várható csökkenés, de azok a kisvállalkozások is közel 6 százalékot spórolhatnak, amelyek legfeljebb évi 50 ezer kilowattórát fogyasztanak.

A váltási igényt idén november 30-áig kellett jelezni. A szolgáltatóváltás módja nem tér el jelentősen az egyéb beszerzések gyakorlatától: a meglévő kontraktus írásban felmondható, és megköthető az új a kiválasztott partnerrel. A villamosenergia-szolgáltatók felmondási határideje jellemzően a megszüntetés előtti 30-60. nap. A maximális megtakarítás eléréséhez azonban szemléletbeli változtatásokra is szükség lehet. Például a légkondicionáló működésének korlátozására vagy a multifunkciós irodagépek alacsonyabb fogyasztású, ámde kisebb tudású eszközökkel való kiváltására. Léteznek a piacon tanácsadó cégek, amelyek vállalják, hogy felmérik a vállalat működéséből adódó többletenergia-költségeket, és javaslatot tesznek a fennálló struktúra átalakításra, esetleg a megfelelő áramszolgáltatóra. Az energiatudatos működés - a vállalati felelősségvállalás részeként - eszközként szolgálhat a társaság fenntarthatósági céljainak eléréséhez is.

Véleményvezér

Magyar Péter felajánlotta az összes jobboldali médiának, hogy szívesen ad nekik interjút

Magyar Péter felajánlotta az összes jobboldali médiának, hogy szívesen ad nekik interjút 

Köszörüljük ki a csorbát üzeni Magyar Péter azoknak, akik eddig azért bírálták, mert baloldali médiumoknál beszélt.
Rekordot döntött a lengyel valuta ára a magyarral szemben

Rekordot döntött a lengyel valuta ára a magyarral szemben 

90 forint felett egy zloty ára.
Orvos híján a polgármester költözött az uniós pénzből felújított szolgálati lakásba

Orvos híján a polgármester költözött az uniós pénzből felújított szolgálati lakásba 

Nem is tudni melyik a nagyobb baj, hogy nincs orvos, vagy, hogy illetéktelenül lakik a polgármester a szolgálati lakásban.
Kitört a botrány, átverte a kormány a méhészeket

Kitört a botrány, átverte a kormány a méhészeket 

Lóg az orruk az átvert méhészeknek.
A világ fejlettebb része nem az atomenergia felé tart

A világ fejlettebb része nem az atomenergia felé tart 

Megújulótermelésben a sor végén kullogunk.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo