Tíz tipp, hogy mindig legyen pénze a kasszában

A cash flow felügyelete és tervezése méltatlanul elhanyagolt feladat a kis- és középvállalkozások körében, pedig a szigorú kontroll a cég túlélését jelentheti szorult helyzetben.

Ront vagy javít Magyarország megítélésén a soros EU-elnökség?
Milyen újabb öt év elé néz Karácsony Gergely?
Mi lesz a liberalizmussal Magyarországon?
Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Horn Gáborral!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a Republikon Alapítvány kuratóriumának elnökétől!

2024. július 24. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép:FreeDigitalPhotos.net/adamr

Míg a vállalatok folyamatosan bevételi és profitterveket kovácsolnak, csak nagyon kis százalékuk veszi a fáradtságot és veszi górcső alá a valódi pénzmozgásokat. Pedig a pozitív cash flow fenntartása bárminél fontosabb lehet egy szorult helyzetben vagy kezdő vállalkozás számára. Adunk tíz tanácsot, hogyan tudja szorosabbra fogni a gyeplőt.

1. Állítson fel célokat. A cash flow kontrollálásának egyik legjobb módja, ha célszámokat tűz ki maga elé és folyamatosan karban is tartja azokat. Ahhoz, hogy a cash flow előirányzat megfelelő legyen a következő 6-12 hónapra, nagyjából hetente illik ellenőrizni a számokat.

2. Tisztázza a fizetés részleteit. Egyezzen meg részletekbe menően az ügyfelével a fizetés feltételeiről. Ha nem tesz meg mindent, hogy tiszták legyenek a fizetés körülményei, honnan fogja tudni, mikor esedékes a bevétel? Ha pedig nem tudja, milyen ütemezésben folynak be a kintlevőségei, hogyan akarja menedzselni a cash flow-t? A körbetartozás, nemfizetés amúgy is hatalmas rákfenéje a magyar gazdaságnak, igyekezzen nem bekerülni ebbe az ördögi körbe.

3. Számlázzon hamar. Ne húzza-halassza a számlák kibocsájtását - ez egy olyan tényező, amely nem függ külső körülménytől, csakis Öntől. Ha rögtön a munka befejezésekor kiadja a számlát is, a pénze kontrollálható időn belül meg is fog érkezni a számlájára. Így sokkal könnyebben tudja majd a munkák elvégzésével együtt tervezni a cash flow-t is.

4. Tegye könnyebbé a fizetést az ügyfelek számára. A fizetési procedúrának a lehető legegyszerűbbnek kell lennie az ügyfél számára, így amennyire lehet, igyekezzen minden lehetséges módot felajánlani nekik. Senki nem fog Öntől vásárolni, ha csak postán feladott Erzsébet-utalvánnyal, vagy dél-afrikai randdal fizethet. Manapság már online fizetési mód közül is többet megadhat, nem csak kártyás fizetést, de Paypalt vagy mobilfizetést is.

5. Ajánljon fel tervezhető fizetési módozatokat. Az Ön cégének is könnyebb előre terveznie a cash flow-t ha hónapokra előre tudja, mikor érkezik be pénz. Akár előre fizetik Önnek a szolgáltatások órabérét, akár részletekben a utólag a munka árát, a folyamatos pénzáram nagy könnyebbség lesz a pénzügyi folyamatok tervezésekor.

6. Inkasszózzon. Kérje meg az ügyfeleit, hogy engedélyezzék az Ön számára a csoportos beszedést. Ebben az esetben a fizetési határidő alig néhány napra korlátozódik, ráadásul a cash flow is sokkal kiszámíthatóbbá válik. Ráadásul a vevők is szívesen veszik, ha nem előre kéri a szolgáltatása árát, hanem utólag automatikusan emeli le a díjat a számlájukról.

7. Használja ki a technológia előnyeit. A technológia az utóbbi években rengeteg hasznos eszközt adott az időszűkében lévő menedzserek kezébe, a felhő alapú szolgáltatásoknak köszönhetően rengeteg időt spórolhatnak meg az üzletvezetők, ráadásul a sokkal hatékonyabban is dolgozhatnak és menedzselhetik a pénzek áramlását. A könyvelőszoftverek szintén rengeteget segíthetnek azoknak, akik inkább időt, mint pénzt áldoznának a számviteli feladatokra.

8. Ne a profitra, a folyamatos cash flow-ra figyeljen. A kkv-k kilencven százalékának semmiféle terve nincs a cash flowra nézve, miközben évekre előre megtervezik, milyen profitmarzzsal szeretnének dolgozni. Ez pedig hamar bukáshoz vezethet. Ha ugyanis rendben van a cash flow, rendben van a profit is. A nagy tervek mellett a vezetők elfeledkeznek a részletekről, ami csődbe viheti a céget akkor is, ha az ötlet alapján nyereségesnek kellene lennie. A folyamatos cash flow miatt egy kezdő cégnek érdemes a jól fizető ügyfelekre koncentrálni még akkor is, ha ez kisebb forgalmat és nyereséget jelent.

9. Legyen folyamatos az ellenőrzés. Ha Önnek nincs is ideje odafigyelni a cash flow-ra, bízzon meg egy kollégát, aki minden nap ránéz a pénzmozgásokra. Különösen fontos ez azoknál a kezdő cégeknél, ahol a jelentős kiadások vannak minden hónapban, a bejövő pénzek pedig rendszertelenek és bizonytalanok. Fogják erősen kézbe a gyeplőt, a siker csak akkor lehet biztos, ha minden este van pénz a széfben vagy a számlán!

10. Konzultáljon a bankjával. A bankok szeretik tudni, hogyan állnak az ügyfelek pénzügyei, különösen, ha kölcsönt vagy hitelt nyújtottak nekik. Informálja bankját előre minden váratlan eseményről, mielőtt a tisztviselők szívrohamot kapnak a számlái láttán. A banki kapcsolat egyben még egy őrző szempárt, aki szigorúan felügyeli a kiadásait a pozitív cash flow érdekében.

Véleményvezér

Már csak az aluliskolázottaknál dübörög a Fidesz

Már csak az aluliskolázottaknál dübörög a Fidesz 

Már gyurcsányozni sem érdemes.
Hatalmas metrót épít a mindössze 300 ezer lakosú Kolozsvár

Hatalmas metrót épít a mindössze 300 ezer lakosú Kolozsvár 

Világváros lesz Kolozsvárból.
A Facebookon Orbán Viktoron mulatnak

A Facebookon Orbán Viktoron mulatnak 

Nem is volt, de azért megszüntetnék.
Példátlan helyzet, közadakozást kezdeményezett a Bethesda Gyermekkórház, hogy egy műtőjét működtetni tudja

Példátlan helyzet, közadakozást kezdeményezett a Bethesda Gyermekkórház, hogy egy műtőjét működtetni tudja 

Miközben az elit gátlástalanul urizál, már az alapszolgáltatások sem működnek.
Lázár Jánosnak nem megy a Fanta-matek

Lázár Jánosnak nem megy a Fanta-matek 

A Fanta-botrány és a műbalhé.
Magyar Péter szerint egy fideszes képviselő titokban megszavazta az Európai Parlament elnökének a néppárti jelöltet

Magyar Péter szerint egy fideszes képviselő titokban megszavazta az Európai Parlament elnökének a néppárti jelöltet 

Újraválasztották Roberta Metsolát az Európai Parlament elnöki tisztségébe.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo