Tíz tipp, hogy mindig legyen pénze a kasszában

A cash flow felügyelete és tervezése méltatlanul elhanyagolt feladat a kis- és középvállalkozások körében, pedig a szigorú kontroll a cég túlélését jelentheti szorult helyzetben.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép:FreeDigitalPhotos.net/adamr

Míg a vállalatok folyamatosan bevételi és profitterveket kovácsolnak, csak nagyon kis százalékuk veszi a fáradtságot és veszi górcső alá a valódi pénzmozgásokat. Pedig a pozitív cash flow fenntartása bárminél fontosabb lehet egy szorult helyzetben vagy kezdő vállalkozás számára. Adunk tíz tanácsot, hogyan tudja szorosabbra fogni a gyeplőt.

1. Állítson fel célokat. A cash flow kontrollálásának egyik legjobb módja, ha célszámokat tűz ki maga elé és folyamatosan karban is tartja azokat. Ahhoz, hogy a cash flow előirányzat megfelelő legyen a következő 6-12 hónapra, nagyjából hetente illik ellenőrizni a számokat.

2. Tisztázza a fizetés részleteit. Egyezzen meg részletekbe menően az ügyfelével a fizetés feltételeiről. Ha nem tesz meg mindent, hogy tiszták legyenek a fizetés körülményei, honnan fogja tudni, mikor esedékes a bevétel? Ha pedig nem tudja, milyen ütemezésben folynak be a kintlevőségei, hogyan akarja menedzselni a cash flow-t? A körbetartozás, nemfizetés amúgy is hatalmas rákfenéje a magyar gazdaságnak, igyekezzen nem bekerülni ebbe az ördögi körbe.

3. Számlázzon hamar. Ne húzza-halassza a számlák kibocsájtását - ez egy olyan tényező, amely nem függ külső körülménytől, csakis Öntől. Ha rögtön a munka befejezésekor kiadja a számlát is, a pénze kontrollálható időn belül meg is fog érkezni a számlájára. Így sokkal könnyebben tudja majd a munkák elvégzésével együtt tervezni a cash flow-t is.

4. Tegye könnyebbé a fizetést az ügyfelek számára. A fizetési procedúrának a lehető legegyszerűbbnek kell lennie az ügyfél számára, így amennyire lehet, igyekezzen minden lehetséges módot felajánlani nekik. Senki nem fog Öntől vásárolni, ha csak postán feladott Erzsébet-utalvánnyal, vagy dél-afrikai randdal fizethet. Manapság már online fizetési mód közül is többet megadhat, nem csak kártyás fizetést, de Paypalt vagy mobilfizetést is.

5. Ajánljon fel tervezhető fizetési módozatokat. Az Ön cégének is könnyebb előre terveznie a cash flow-t ha hónapokra előre tudja, mikor érkezik be pénz. Akár előre fizetik Önnek a szolgáltatások órabérét, akár részletekben a utólag a munka árát, a folyamatos pénzáram nagy könnyebbség lesz a pénzügyi folyamatok tervezésekor.

6. Inkasszózzon. Kérje meg az ügyfeleit, hogy engedélyezzék az Ön számára a csoportos beszedést. Ebben az esetben a fizetési határidő alig néhány napra korlátozódik, ráadásul a cash flow is sokkal kiszámíthatóbbá válik. Ráadásul a vevők is szívesen veszik, ha nem előre kéri a szolgáltatása árát, hanem utólag automatikusan emeli le a díjat a számlájukról.

7. Használja ki a technológia előnyeit. A technológia az utóbbi években rengeteg hasznos eszközt adott az időszűkében lévő menedzserek kezébe, a felhő alapú szolgáltatásoknak köszönhetően rengeteg időt spórolhatnak meg az üzletvezetők, ráadásul a sokkal hatékonyabban is dolgozhatnak és menedzselhetik a pénzek áramlását. A könyvelőszoftverek szintén rengeteget segíthetnek azoknak, akik inkább időt, mint pénzt áldoznának a számviteli feladatokra.

8. Ne a profitra, a folyamatos cash flow-ra figyeljen. A kkv-k kilencven százalékának semmiféle terve nincs a cash flowra nézve, miközben évekre előre megtervezik, milyen profitmarzzsal szeretnének dolgozni. Ez pedig hamar bukáshoz vezethet. Ha ugyanis rendben van a cash flow, rendben van a profit is. A nagy tervek mellett a vezetők elfeledkeznek a részletekről, ami csődbe viheti a céget akkor is, ha az ötlet alapján nyereségesnek kellene lennie. A folyamatos cash flow miatt egy kezdő cégnek érdemes a jól fizető ügyfelekre koncentrálni még akkor is, ha ez kisebb forgalmat és nyereséget jelent.

9. Legyen folyamatos az ellenőrzés. Ha Önnek nincs is ideje odafigyelni a cash flow-ra, bízzon meg egy kollégát, aki minden nap ránéz a pénzmozgásokra. Különösen fontos ez azoknál a kezdő cégeknél, ahol a jelentős kiadások vannak minden hónapban, a bejövő pénzek pedig rendszertelenek és bizonytalanok. Fogják erősen kézbe a gyeplőt, a siker csak akkor lehet biztos, ha minden este van pénz a széfben vagy a számlán!

10. Konzultáljon a bankjával. A bankok szeretik tudni, hogyan állnak az ügyfelek pénzügyei, különösen, ha kölcsönt vagy hitelt nyújtottak nekik. Informálja bankját előre minden váratlan eseményről, mielőtt a tisztviselők szívrohamot kapnak a számlái láttán. A banki kapcsolat egyben még egy őrző szempárt, aki szigorúan felügyeli a kiadásait a pozitív cash flow érdekében.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo