Terjeszkedjünk külföldön, de merre induljunk?

Magyarország határán túl több millió potenciális vásárló vár a hazai e-kereskedőkre, éppen ezért a legtöbb webáruház tulajdonosában előbb vagy utóbb felmerül a kérdés: miért is kellene kizárólag a magyar piacra összpontosítani, ha külföldi terjeszkedéssel meg lehet növelni a cég nyereségét? Ha már jelen van a magyar piacon, miért ne lehetne Európa többi országaiban is szerencsét próbálni? Melyik országok a legmegfelelőbbek terjeszkedés szempontjából? Most induló cikksorozatunk első részében ezt vesszük górcső alá az Expandeco szakértőinek segítségével.

Egy magyar webáruház számára a CEE – azaz a közép-kelet európai régió országainak piacai ígérkezhetnek a legígéretesebbnek, mint Szlovákia, Csehország, Románia, Horvátország és Lengyelország. Fontos figyelembe venni azonban, hogy a munkaerőhiány az egész régiót érinti, nemcsak Magyarországon nehéz feladat olyan minőségi emberek kiválasztása, akik beszélnek a fent említett nyelveken, márpedig a külföldi webáruházak fontos része az adott nyelvű ügyfélszolgálat. 

A CEE régió átlagos fejlettsége még kissé elmarad a cseh vagy szlovák piactól, webáruházakkal kevésbé telített piacával és azoknak széles választékával. Viszont a régió három országa is egyedülálló lehetőségeket kínál.

Irány a külpiac! - Kép: SXC

Románia gyakorlatilag szűz piac az e-kereskedelemben

A romániai e-kereskedelmi piac főbb szereplőinek adatai szerint Románia internetes üzletei 2017-ben elérte a 917 milliárd HUF-t, ami 40 százalékkal több, mint 2016-ban. Az e-kereskedelem teljes részesedése jelenleg csak 6 százalék, de ez a szám folyamatosan növekszik. Ezért a Romániába történő bővítés egy biztos és helyes lépés.

Horvátország a lehetőségek földje

Az e-kereskedelemben Horvátország az “Lehetőségek földjét” jelenti. A webáruházak színvonala, a választék és a szolgáltatások a legalacsonyabb szinten vannak a CEE régió piacaihoz viszonyítva. Ezt a tényt alátámasztja az is, hogy a vásárlók legfeljebb 76 százaléka adott le rendelést egy külföldi webáruházban.

Lengyelország a legnagyobb piaccal kecsegtet

Lengyelország a régió legnagyobb e-kereskedelmi piaca. A lakosok száma (több mint 38 millió fő), az internetfelhasználók egyre növekvő száma, a vásárlásókészség, a klasszikus bevásárlási tilalom bevezetése kiválasztott vasárnapokon, márka-befektetés teszi az e-kereskedelmi piac összértékét 10 milliárd euróra (2020-ig előreláthatólag 20 milliárd euróra). Ezért válik Lengyelország a terjeszkedés szempontjából célországgá.

Cseresznyét Chilébe?
A politikai kommunikáció az új, távoli piacokra menő exporttól hangos, a média is inkább felkapja, ha egy-egy egzotikus országba jutnak el a magyar termékek. Pedig hazánk legfontosabb kereskedelmi partnerei még mindig az uniós országok, és súlyuk továbberősödik. A déli nyitás csalódást okozott, Japán felé azonban meglepően nagy mértékben bővült a kivitelünk az elmúlt években.
Nyugat-Európa

A másik irány, amerre egy webáruház tulajdonosa fordulhat, az a nyugat. Általánosságban a nyugati e-kereskedelem piacai sokkal minőségibbek, mint például a CEE régió országai, ugyanakkor mindig akad lehetőség, hogyan vetheti meg lábát webáruházával.

Ebben a régióban sokkal több versenytárssal kell felvenni a harcot, ugyanakkor ha megfelelően megbirkózik a marketinggel, nyert ügye van. A magyar webáruházaknak főleg a versenyképes árából származhat nyeresége. Természetesen ezen országokba a terjeszkedés némiképp igényesebb, különösen a magasabb marketingköltségek miatt, ezért inkább azoknak javasoljuk a bővítést, akik különösen tapasztaltabb webáruház tulajdonosok, akik elsajátították a magyar piac rejtelmeit és egyedülálló választékot vagy szolgáltatást kínálnak.

Magyarországgal szembeni elhelyezkedésének, a lakosság számának és az online vásárlás népszerűségének köszönhetően és annak, hogy a vásárlók hajlandóak többet fizetni a minőségi áruért, Németország a célországok közül az első helyen szerepel. A versenytársak száma valóban magas (81,8 millió lakosra 175 000 webáruház esik), amely legjobban a marketing szolgáltatások árain látszik meg a legjobban (különösen a Google Ads kampányokban).

Németországba vagy Ausztriába való terjeszkedéskor fordítson nagy figyelmet a fordítások helyességére és az ügyfélszolgálatra, ugyanis a helyi vásárlók Európa legnagyobb hazafiai közé tartoznak, elsősorban csak német és osztrák webáruházakból vásárolnak. Pontosan ezért számít olyan sokat a webáruház, termékleírások és marketing anyagok, kampányok minőségi fordítása.

Több lehetőség

Európa számos új lehetőséget kínál vállalkozásának bővítésére. Azt mondhatjuk, hogy a szomszédság és a keleti piacok felé való terjeszkedés átlagosan sokkal könnyebb, gyorsabb és olcsóbb, és az webáruház sokkal hamarabb letelepedhet és csábító számokat generálhat. A keleti terjeszkedés megtérülése a becslések szerint körülbelül 6 hónap és egy év között van, szemben a nyugati térség sokkal hosszabb időszakával.

Szerző:

Az Expandeco csapata

Mennének is, maradnának is
A magyar vállalkozások egyre nagyobb számban ácsingóznak az új piacok után, külföldre mégis csak kevesen merészkednek. Akik már kijutottak, azt mondják, megéri a külpiaci jelenlét, bár nem veszélytelen. Az egyre élesedő hazai verseny azonban előbb-utóbb rákényszeríti a magyar vállalkozásokat, hogy a határokon túl is megjelenjenek.

Véleményvezér

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo