Egy magyar webáruház számára a CEE – azaz a közép-kelet európai régió országainak piacai ígérkezhetnek a legígéretesebbnek, mint Szlovákia, Csehország, Románia, Horvátország és Lengyelország. Fontos figyelembe venni azonban, hogy a munkaerőhiány az egész régiót érinti, nemcsak Magyarországon nehéz feladat olyan minőségi emberek kiválasztása, akik beszélnek a fent említett nyelveken, márpedig a külföldi webáruházak fontos része az adott nyelvű ügyfélszolgálat.
A CEE régió átlagos fejlettsége még kissé elmarad a cseh vagy szlovák piactól, webáruházakkal kevésbé telített piacával és azoknak széles választékával. Viszont a régió három országa is egyedülálló lehetőségeket kínál.
Románia gyakorlatilag szűz piac az e-kereskedelemben
A romániai e-kereskedelmi piac főbb szereplőinek adatai szerint Románia internetes üzletei 2017-ben elérte a 917 milliárd HUF-t, ami 40 százalékkal több, mint 2016-ban. Az e-kereskedelem teljes részesedése jelenleg csak 6 százalék, de ez a szám folyamatosan növekszik. Ezért a Romániába történő bővítés egy biztos és helyes lépés.
Horvátország a lehetőségek földje
Az e-kereskedelemben Horvátország az “Lehetőségek földjét” jelenti. A webáruházak színvonala, a választék és a szolgáltatások a legalacsonyabb szinten vannak a CEE régió piacaihoz viszonyítva. Ezt a tényt alátámasztja az is, hogy a vásárlók legfeljebb 76 százaléka adott le rendelést egy külföldi webáruházban.
Lengyelország a legnagyobb piaccal kecsegtet
Lengyelország a régió legnagyobb e-kereskedelmi piaca. A lakosok száma (több mint 38 millió fő), az internetfelhasználók egyre növekvő száma, a vásárlásókészség, a klasszikus bevásárlási tilalom bevezetése kiválasztott vasárnapokon, márka-befektetés teszi az e-kereskedelmi piac összértékét 10 milliárd euróra (2020-ig előreláthatólag 20 milliárd euróra). Ezért válik Lengyelország a terjeszkedés szempontjából célországgá.
A másik irány, amerre egy webáruház tulajdonosa fordulhat, az a nyugat. Általánosságban a nyugati e-kereskedelem piacai sokkal minőségibbek, mint például a CEE régió országai, ugyanakkor mindig akad lehetőség, hogyan vetheti meg lábát webáruházával.
Ebben a régióban sokkal több versenytárssal kell felvenni a harcot, ugyanakkor ha megfelelően megbirkózik a marketinggel, nyert ügye van. A magyar webáruházaknak főleg a versenyképes árából származhat nyeresége. Természetesen ezen országokba a terjeszkedés némiképp igényesebb, különösen a magasabb marketingköltségek miatt, ezért inkább azoknak javasoljuk a bővítést, akik különösen tapasztaltabb webáruház tulajdonosok, akik elsajátították a magyar piac rejtelmeit és egyedülálló választékot vagy szolgáltatást kínálnak.
Magyarországgal szembeni elhelyezkedésének, a lakosság számának és az online vásárlás népszerűségének köszönhetően és annak, hogy a vásárlók hajlandóak többet fizetni a minőségi áruért, Németország a célországok közül az első helyen szerepel. A versenytársak száma valóban magas (81,8 millió lakosra 175 000 webáruház esik), amely legjobban a marketing szolgáltatások árain látszik meg a legjobban (különösen a Google Ads kampányokban).
Németországba vagy Ausztriába való terjeszkedéskor fordítson nagy figyelmet a fordítások helyességére és az ügyfélszolgálatra, ugyanis a helyi vásárlók Európa legnagyobb hazafiai közé tartoznak, elsősorban csak német és osztrák webáruházakból vásárolnak. Pontosan ezért számít olyan sokat a webáruház, termékleírások és marketing anyagok, kampányok minőségi fordítása.
Több lehetőség
Európa számos új lehetőséget kínál vállalkozásának bővítésére. Azt mondhatjuk, hogy a szomszédság és a keleti piacok felé való terjeszkedés átlagosan sokkal könnyebb, gyorsabb és olcsóbb, és az webáruház sokkal hamarabb letelepedhet és csábító számokat generálhat. A keleti terjeszkedés megtérülése a becslések szerint körülbelül 6 hónap és egy év között van, szemben a nyugati térség sokkal hosszabb időszakával.
Szerző:
Az Expandeco csapata