Terjeszkedjünk külföldön, de merre induljunk?

Magyarország határán túl több millió potenciális vásárló vár a hazai e-kereskedőkre, éppen ezért a legtöbb webáruház tulajdonosában előbb vagy utóbb felmerül a kérdés: miért is kellene kizárólag a magyar piacra összpontosítani, ha külföldi terjeszkedéssel meg lehet növelni a cég nyereségét? Ha már jelen van a magyar piacon, miért ne lehetne Európa többi országaiban is szerencsét próbálni? Melyik országok a legmegfelelőbbek terjeszkedés szempontjából? Most induló cikksorozatunk első részében ezt vesszük górcső alá az Expandeco szakértőinek segítségével.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Egy magyar webáruház számára a CEE – azaz a közép-kelet európai régió országainak piacai ígérkezhetnek a legígéretesebbnek, mint Szlovákia, Csehország, Románia, Horvátország és Lengyelország. Fontos figyelembe venni azonban, hogy a munkaerőhiány az egész régiót érinti, nemcsak Magyarországon nehéz feladat olyan minőségi emberek kiválasztása, akik beszélnek a fent említett nyelveken, márpedig a külföldi webáruházak fontos része az adott nyelvű ügyfélszolgálat. 

A CEE régió átlagos fejlettsége még kissé elmarad a cseh vagy szlovák piactól, webáruházakkal kevésbé telített piacával és azoknak széles választékával. Viszont a régió három országa is egyedülálló lehetőségeket kínál.

Irány a külpiac! - Kép: SXC

Románia gyakorlatilag szűz piac az e-kereskedelemben

A romániai e-kereskedelmi piac főbb szereplőinek adatai szerint Románia internetes üzletei 2017-ben elérte a 917 milliárd HUF-t, ami 40 százalékkal több, mint 2016-ban. Az e-kereskedelem teljes részesedése jelenleg csak 6 százalék, de ez a szám folyamatosan növekszik. Ezért a Romániába történő bővítés egy biztos és helyes lépés.

Horvátország a lehetőségek földje

Az e-kereskedelemben Horvátország az “Lehetőségek földjét” jelenti. A webáruházak színvonala, a választék és a szolgáltatások a legalacsonyabb szinten vannak a CEE régió piacaihoz viszonyítva. Ezt a tényt alátámasztja az is, hogy a vásárlók legfeljebb 76 százaléka adott le rendelést egy külföldi webáruházban.

Lengyelország a legnagyobb piaccal kecsegtet

Lengyelország a régió legnagyobb e-kereskedelmi piaca. A lakosok száma (több mint 38 millió fő), az internetfelhasználók egyre növekvő száma, a vásárlásókészség, a klasszikus bevásárlási tilalom bevezetése kiválasztott vasárnapokon, márka-befektetés teszi az e-kereskedelmi piac összértékét 10 milliárd euróra (2020-ig előreláthatólag 20 milliárd euróra). Ezért válik Lengyelország a terjeszkedés szempontjából célországgá.

Cseresznyét Chilébe?
A politikai kommunikáció az új, távoli piacokra menő exporttól hangos, a média is inkább felkapja, ha egy-egy egzotikus országba jutnak el a magyar termékek. Pedig hazánk legfontosabb kereskedelmi partnerei még mindig az uniós országok, és súlyuk továbberősödik. A déli nyitás csalódást okozott, Japán felé azonban meglepően nagy mértékben bővült a kivitelünk az elmúlt években.
Nyugat-Európa

A másik irány, amerre egy webáruház tulajdonosa fordulhat, az a nyugat. Általánosságban a nyugati e-kereskedelem piacai sokkal minőségibbek, mint például a CEE régió országai, ugyanakkor mindig akad lehetőség, hogyan vetheti meg lábát webáruházával.

Ebben a régióban sokkal több versenytárssal kell felvenni a harcot, ugyanakkor ha megfelelően megbirkózik a marketinggel, nyert ügye van. A magyar webáruházaknak főleg a versenyképes árából származhat nyeresége. Természetesen ezen országokba a terjeszkedés némiképp igényesebb, különösen a magasabb marketingköltségek miatt, ezért inkább azoknak javasoljuk a bővítést, akik különösen tapasztaltabb webáruház tulajdonosok, akik elsajátították a magyar piac rejtelmeit és egyedülálló választékot vagy szolgáltatást kínálnak.

Magyarországgal szembeni elhelyezkedésének, a lakosság számának és az online vásárlás népszerűségének köszönhetően és annak, hogy a vásárlók hajlandóak többet fizetni a minőségi áruért, Németország a célországok közül az első helyen szerepel. A versenytársak száma valóban magas (81,8 millió lakosra 175 000 webáruház esik), amely legjobban a marketing szolgáltatások árain látszik meg a legjobban (különösen a Google Ads kampányokban).

Németországba vagy Ausztriába való terjeszkedéskor fordítson nagy figyelmet a fordítások helyességére és az ügyfélszolgálatra, ugyanis a helyi vásárlók Európa legnagyobb hazafiai közé tartoznak, elsősorban csak német és osztrák webáruházakból vásárolnak. Pontosan ezért számít olyan sokat a webáruház, termékleírások és marketing anyagok, kampányok minőségi fordítása.

Több lehetőség

Európa számos új lehetőséget kínál vállalkozásának bővítésére. Azt mondhatjuk, hogy a szomszédság és a keleti piacok felé való terjeszkedés átlagosan sokkal könnyebb, gyorsabb és olcsóbb, és az webáruház sokkal hamarabb letelepedhet és csábító számokat generálhat. A keleti terjeszkedés megtérülése a becslések szerint körülbelül 6 hónap és egy év között van, szemben a nyugati térség sokkal hosszabb időszakával.

Szerző:

Az Expandeco csapata

Mennének is, maradnának is
A magyar vállalkozások egyre nagyobb számban ácsingóznak az új piacok után, külföldre mégis csak kevesen merészkednek. Akik már kijutottak, azt mondják, megéri a külpiaci jelenlét, bár nem veszélytelen. Az egyre élesedő hazai verseny azonban előbb-utóbb rákényszeríti a magyar vállalkozásokat, hogy a határokon túl is megjelenjenek.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo