Spórolós tippek a Fekete Péntekre

A kisvállalkozások nem tudnak akkora kedvezményekkel harcba szállni a vásárlók figyelméért a Fekete Pénteken, mint a nagyvállalatok. De nem is kell! Van pár tippünk, hogy az extra árak helyett mit kínálhat a vásárlási őrület napján.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

November utolsó péntekje - ebben az évben 25-e - a kereskedelem számára egyike az év legfontosabb napjainak, legalábbis pár éve. A "Fekete Péntek" a karácsonyi vásárlási szezon kezdete, az őrült akciók napja. A fekete péntek a hálaadást követő péntek elnevezése az Egyesült Államokban. A kifejezés 1966-ban keletkezett, 2009-re használata általánossá vált. Sok kereskedő igen korán kinyit: többségük reggel 5 órakor de akár még korábban. Vannak nagyobb áruházláncok, melyek ezen a napon huszonnégy órában szolgálják ki a vásárlókat. Ami pedig ennél is fontosabb, szokássá vált, hogy a kereskedők rendkívül alacsony (akár önköltség alatti) árakat szabnak, amellyel igyekeznek a tömegeket a boltjaikba vonzani.

Bár itthon hagyományosan Advent első vasárnapját szokás a karácsonyi szezon kezdetének tekinteni, a Fekete Péntek tavaly óta már biztosan a magyar kereskedők életének is része. Ötvenezer vásárló egy óra alatt, egymást taposó vevők a boltokban – ez volt a tavalyi, első igazi magyarországi Black Friday eredménye. Volt olyan webshop, amely két hónapi forgalmat bonyolított egy nap alatt.

A kontra
Nem meglepő, hogy ez a felgerjesztett vásárlási indulat sok emberből negatív érzelmeket vált ki. Az őrületes vásárlás ellentétezéseként minden évben a Fekete Péntekkel egy napon tartják a hivatalos, nemzetközi “Ne Vásárolj semmit” napot. Ez jelképes tiltakozás a nyugati túlfogyasztás, a jólét, a vagyon egyenlőtlen elosztása, és a reklámnak a mindennapi életünkre gyakorolt hatása ellen.
Marketing szempontból biztosan megéri az árengedmény is, hiszen a felgerjesztett vásárlók jelentős része nem fog hozzájutni a nyomott áron kínált pár darabból egyhez sem. Jó eséllyel viszont annyira beleéli magát az adott termék megszerzésébe, hogy később, nyugalmasabb körülmények között, normál áron is megvásárolja majd. Az sem megvetendő a kereskedők szempontjából, hogy a Black Friday hetekkel előbbre hozza a karácsonyi bevásárlás megkezdését annál, ahogy az emberek azt maguktól tennék. Felmérések szerint ugyanis a vásárlók háromnegyede csak az utolsó pillanatban kezd hozzá általában az ajándékok beszerzésének.

Érdemes külön ötletekkel készülni, a kisvállalkozások számára azonban nagy számú komoly kedvezményt adni komoly terhet jelent. Ha úgy érezzük, hogy ezt nem vállalnák, akkor sem kell lemaradnunk a Black Friday-jel feltüzelt vásárlók hadáról.

Kép:Pexels

Kínáljunk extra szolgáltatást vagy szervizt

A vevők szeretik az alacsony árakat, de talán még ennél is jobban szeretik értékesnek és fontosnak érezni magukat. A kisvállalkozások nagy előnye, hogy képesek ezt a személyre szabott figyelmet adni minden vásárlónak. Adjunk ebben extrát! Kínáljunk kiterjesztett garanciát vagy ingyenes szaktanácsadást a Fekete Pénteken vásárlóknak, vagy ajánljunk ingyenes telepítést vagy hosszabb visszacserélési lehetőséget. De azzal is sokakat lenyűgözhetünk, ha minden megvásárolt termékhez ajándék díszcsomagolást adunk a Fekete Péntek alkalmából. Olyasmit, ami nem csökkenti a bevételeinket, viszont egyértelmű értéket jelent a vásárlónak.

Kínáljunk extra ajándékkártya lehetőségeket!

Az emberek egyre inkább szeretnek ajándékkártyát vásárolni másoknak, hiszen ez esetben szinte biztosra mehetnek, hogy örülni fog a megajándékozott. Helyezzük ezt a marketingünk középpontjába! Mondjuk azzal, hogy a Fekete Pénteken megvásárolt ajándékkártyák valamivel többet érnek, vagy esetleg kiegészítjük őket valamilyen látványos aprósággal, amitől még inkább „ajándék szerű”l esz a dolog. Egy kedves plüssállat a cégünk logójával, egy elegáns névjegykártyatartó, benne a megvásárolt kártyával épp megteszi.

Ha e felé tereljük a vásárlóinkat, megússzuk azt is, hogy hatalmas készleteket kelljen felhalmoznunk a Black Friday-re – ez a kisebb boltoknak komoly cash flow és raktár problémákat jelent – hiszen a beváltás csak karácsony után jön majd. Ráadásul, ha ügyesek vagyunk, mikor az ajándékkártyás vásárlók megjelennek, némi upsellingel még az egyébként gyatra januárt is megnyomhatjuk kissé az értékesítésben.

A kedvesség is bejön!
Kép:Pexels

Csapjunk le a sorban állókra!

A nagyáruházaknál komoly sorok alakulhatnak ki, amíg az emberek arra várnak, hogy bejuthassanak és elkölthessenek egy rakás pénzt az akciókban. Amíg ott várakoznak, éppen ráérnek – és nagyon ki vannak hegyezve a jó lehetőségekre. Szerelkezzünk fel egy nagy halom kedvezménykuponnal és osztogassuk el őket a sorban állóknak!  A tisztességes megoldás persze az, ha ezt az akció előtt azért egyeztetjük annak a boltnak a tulajdonosával is, akinek a vevőit épp levadásszuk, nehogy gond legyen belőle.

Kínáljunk pihenési lehetőséget!

Megszerezni a legjobb lehetőségeket sokak számára komoly stresszt jelent. Legyünk mi a nyugalom szigete a nagyáruházakkal szemben! Aki betér hozzánk az adott napon, kapjon ingyen kávét, teát vagy egy bögre forró csokoládét és egy szelet süteményt! A kedvességet megjegyzik az emberek és az sem rossz, ha a vásárlási dömping közben éppen mi vagyunk azok, akik emlékeztetik a rohanó tömegeket arra, hogy valójában miről is kéne szólnia a karácsonynak.

Ez csak a kezdet!
A Black Friday-el kezdődő ünnepi szezonban a legnagyobb hangsúlyt a karácsony kapja, de a céges kommunikációban az év vége nem csak a karácsonyról szól. A legtöbb figyelmet a karácsony után a Mikulás kapja, a kereskedők 29,6 százaléka külön kampánnyal kiemelten foglalkozik ezzel az ünneppel, majd a Black Friday, majd a Halloween. Hangsúlyos szerepet kap az Advent, a bronz, az ezüst és az aranyvasárnap is.

Véleményvezér

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.
Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben

Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben 

A betegek is pórul járnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo