A platformstratégiából származó előnyöket ma kétségtelenül a Volkswagen csoport tudja kamatoztatni a legjobban. Azonos műszaki alapokon nyugvó, egyöntetűen kiváló minőségű, de eltérő karakterű autókkal szolgálja ki az igényeket. A márkaidentitásnak megfelelően a Volkswagen márkájú modellek a legjózanabbak és leginkább tökéletesek, a Škoda autói praktikumukkal és hatalmas belső terükkel hódítanak, míg a SEAT modellek kínálják a legtöbb izgalmat. Az Arona is beleillik a sorba, igazi egyéniség, amely boldog perceket szerez a tulajdonosának.
A SEAT Arona a Volkswagen MQB A0 kisautó padlólemezére épül, akárcsak az Ibiza és a Polo is. Ezeknél mindössze néhány centiméterrel hosszabb, azonban ügyes térkihasználása és magasabb felépítése miatt a helykínálata megüti egy kompakt ferde hátú kocsiét. Városi forgalomban ideális: fordulékony és mozgékony, s a szűk parkolóhelyekre is befér.
Az autó a SEAT legfrissebb formanyelvét tükrözi. Stílusos megjelenésű, és kifejezetten dögössé tehető olyan tételekkel, mint a full LED-es fényszórók, a kéttónusú fényezés és a 18 colos FR felnik. Az Xcellence felszereltséget a C oszlopon egy nagyméretű „X” jelzi. Az egyik leglátványosabb konfiguráció mindenképpen a piros fényezés szürke tetővel és a sötét tónusú kerekekkel.
A spórolás itt-ott tetten érhető a kabinban; a műanyagok különösen az alsó traktusban kemények, de sehol sem barátságtalanok. Nagyon jól összerakott és átgondolt autó ez, felszereltsége pedig minden igényt kielégít. A nagy képernyős, szép grafikájú multimédiás rendszer mellett (Volkswagen-adomány) a tesztautóban a konnektivitási megoldások és a vezetői asszisztensek arzenálja is teljes volt.
Az Arona nemcsak a tudásával, de méreteihez képest nagyvonalú helykínálatával is meggyőző. Négy felnőtt kényelmesen elfér benne, a dupla padlójú csomagtér pedig 400 literes, ami nagyobb a kompakt autók többségénél. Remek vezetési pozíció alakítható ki benne, a váltó és a kezelőszervek jól kézre esnek, az állíthatóság kiváló. Magas sofőr mögött is elegendő a lábtér, s a váll-, illetve fejtérre sem lehet panasz.
A tesztautót egyliteres, háromhengeres TSI turbómotorral kaptuk meg, amely – nem gondoltuk volna, de – az ideális erőforrás hozzá. Az apró blokk fantasztikus, vibrációmentesen és halkan jár, alapjáraton szinte nem hallani, és később sem zajos. Körülbelül 4000-es fordulatszámtól szűrődik be az utastérbe a jellegzetes morgó tónusa, ami nem kellemetlen, inkább lelkesítő.
A hozzárendelt hatfokozatú kézi váltó is a legjobbak között van, puhán és pontosan jár, gyorsan kapcsolható, fokozatkiosztása pedig tökéletes. Kettesben, kis ívű kanyarodáskor nem fulladozik a motor, autópályán, 130-as tempónál ugyanakkor 2800-at forog a főtengely, ami kedvező. Mi 6,6 literes vegyes fogyasztást mértünk, ami nem rossz, de országúton 6 liter alá lehet szorítani a benzines turbó étvágyát.
A futómű is meglepően jó, a feláras 18 colos kerekek ellenére is jól csillapít, nem dobál, és a messzemenőkig stabil. A kis crossovernek nincs ellenére a kanyarvadászat, tempósan vett fordulókban is alig dől be a karosszéria, a kocsi tartja magát a kijelölt ívhez. A sportos vezetési élményhez a pontos, érzékletes kormányzás is hozzájárul.
A SEAT Arona hazánkban már négymillió forinttól megvásárolható 95 lóerős egyliteres turbómotorral, tehát remek ajánlat. Az Xcellence csúcsverzió ennél 1,7 millióval többe kerül, ám a plusz 20 lóerőhöz 100 ezer forintért hozzájuthatunk. Az ár-érték arány még így is kedvező.
- Méretek (h., sz., m., ttáv): 4138/1780/1552/2566 mm
- Hengerűrtartalom: 999 cm3
- Teljesítmény: 85 kW/115 LE 5000–5500 ford./percnél
- Nyomaték: 200 Nm 2000–3500 ford./percnél
- Gyorsulás 0–100 km/órára: 9,8 mp
- Csúcssebesség: 182 km/óra
- Fogyasztás (város/városon kívül/vegyes): 5,9/4,3/4,9 l/100 km
- Tesztfogyasztás: 6,6 l/100 km
- Üzemanyag: 40 liter
- Csomagtér: 400/1280 liter
- Saját tömeg: 1195 kg
- Alapár (Arona Xcellence): 5 831 120 forint
- Tesztautó ára: 6 947 450 forint