Nincs elég újító a mezőgazdaságban

Míg az élelmiszeripar az elsők között, addig a mezőgazdaság az utolsók között szerepel az újítók listáján, amelyet a K&H állított össze. Az innovatív élelmiszeripari termékek listáját a tejtermékek, míg az exportra alkalmas áruféléket a zöldség-gyümölcsfélék vezetik.

Az agrárkutatás jövőjét alapjaiban meghatározó globális és lokális kihívások, mint például a klímaváltozásból eredő extrém szárazság, az erdőtüzek, a rendkívüli meteorológiai és hidrológiai esetek (pl. az extra erősségű viharok, árvizek, földcsuszamlások) rövid távon a mezőgazdasági termelés átalakítását, hosszú távon azonban új, innovatív technológiák fejlesztését és alkalmazását teszik szükségessé, amely folyamatban a kutatóktól a gazdálkodókon át a feldolgozókig minden szereplőnek meghatározó szerepe van. (És ezek csak a környezeti hatások, a TTIP közeledte is nagy kihívás lesz a magyar mezőgazdaságban.)

„Fontosnak tartottuk felmérni, hogyan vélekedik a lakosság a szektorról. Mennyire érzékelhető a fogyasztók számára a szektor fejlődése, ők maguk milyen továbblépési irányokat tartanak fontosnak” – tájékoztatott Tresó István, a K&H Agrárüzletág fejlesztési főosztály vezetője.

Fontos is lenne a fejlesztés, mert a következő 30–50 évben a mezőgazdaságnak úgy kell növelnie a kapacitásait, hogy nincsenek jelentős új földterületek. A rendelkezésre álló területeken kell egyre hatékonyabban dolgoznunk.

Forrás: Gazdag gazda roadshow

„A kutatásunk eredményei azt mutatják, hogy innováció szempontjából az élelmiszeripar megítélése egészen kedvező: a magas technikai igényű technológiai szektorokat követően a negyedik helyen áll, a mezőgazdaság ellenben az utolsók között található” – részletezte az eredményeket Tresó István.

Az előállított termékeknél a tejtermékek, az édesipari termékek és a pékáruk esetében találkoznak a legtöbb újdonsággal a fogyasztók. Ugyanakkor azok között a magyar termékek között, amelyek külföldön is megállhatják a helyüket, a zöldség-gyümölcsféléket, a húsokat és az alkohol termékeket értékelték a legjobb helyen.  Az egyes fejlesztési területek szempontjából leginkább a környezetbarát technológiákat, a hagyományos élelmiszerek értékeinek megőrzését és az egészségtudatos táplálkozást lehetővé tevő élelmiszereket, technológiákat tartják legfontosabbnak az emberek.

Magyar földön is jár már az okos traktor


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo