Noha 2015 első negyedévében nem adtak át új irodaépületet, a fejlesztések beindultak, folyamatban vannak. Jól látható, hogy nemcsak megépülnek az új házak, hanem viszonylag gyorsan meg is lehet ezeket az épületeket tölteni bérlőkkel, hiszen a jó minőségű, szabad irodaterületek a szűk esztendőkben eltűntek a piacról. Az irodapiaci trendeket mindez úgy változtatja meg, hogy most már hosszabb távú bérleti szerződések kezdenek megjelenni, szemben a korábbi rugalmas bérleti konstrukciókkal, amelyek főleg a nemzetközi bérlőkre voltak jellemzők.
A válságnak és a piac önszabályzó folyamatainak a magyar vállalkozásokra is volt pozitív hatása: sokan sikerrel erősítették meg nemzetközi piaci jelenlétüket, amely beindította az üzleti növekedésüket. Emiatt a magyar cégeknek is szükségessé vált hosszabb távra tervezniük. Az új irodaépületek esetében ezekre a folyamatokra a bérbeadók is reagáltak: a bérlőjelölteknek sok esetben akár tízéves szerződést és olyan nagy hozzájárulást kínálnak, hogy költségmentesen tudjanak költözni – mutatott rá az új trendre Pál Tamás.
A kereslet növekedése miatt az üresedés is csökkent az irodapiacon, a budapesti irodák alpiacának mezőnyében Dél-Buda szerepe pedig egyértelműen felértékelődött. „2007-ben még úgy adtunk el egy Fehérvári úti ingatlant, hogy nemsokára elkészül a 4-es metró, és mennyire jót fog tenni a lokációnak. A metrókijárat már akkor készen volt, de így 7-8 év távlatából láthattuk csak meg végre igazán, hogy a tömegközlekedés fejlődése milyen pozitív hatással van a 11. kerület ingatlanpiacára. Aminek viszont most nagyon örülünk, hogy Budapesten elkezdtek növekedni a bérleti díjak, és kialakult egy általános piaci optimizmus” – mondja az ESTON iroda-bérbeadási divíziójának vezetője.
Az elmúlt év trendjéhez tartozik még, hogy a budapesti lokáció mellé sok cég külföldön és belföldön egyaránt – elsősorban egyetemi városokban – bővül. A piaci optimizmust jelzi, hogy sok bérlő elkezdett magasabb kategóriájú irodában gondolkodni. De figyelemre méltó jelenség a mai piacon az is, amikor egy bérbeadó a saját bérlőit „vásárolja ki”, illetve arra motiválja, hogy kiköltözzön a házból, hogy egy másik bérlője bővülését támogassa azon a bérterületen.
Az aktuális fejlesztői szemléletre kitérve Pál Tamás rámutatott, a fejlesztők (de a bérbeadók is) felismerték, hogy nem elég egy „szimpla” irodaházban gondolkodniuk, nem elég pusztán olyan fejlesztési telket találniuk, ahol egy 15-20 ezer négyzetméteres irodaépület megvalósítható, hanem olyan házra van szükség, ahol a környéken valóban magas szintűek a szolgáltatások. Jelentős mértékben megváltoztak a bérlők munkakörnyezettel szemben támasztott igényei is: a munkakörnyezet a munkaerő toborzásban és megtartásban komparatív előnynek tekinthető, különösen az Y-generációt foglalkoztató cégek esetében. (Nagyon jól látható ez a Corvin-sétány fejlesztésénél, ahol a bérlőknek nemcsak a munkához, hanem a vásárláshoz, szabadidőhöz és életmódhoz tartozó szolgáltatások is adottak). A jövőbeni projektek is láthatólag ezt célozzák meg: nem véletlen, hogy városközpont jellegű fejlesztésben gondolkodnak az aktív piaci szereplők (pl.: Budapest One, Futureal).
„Jó látni, hogy ismét ott tartunk, hogy akár 40 ezer négyzetméteres nagyságrendű projekt egy-két ütemben reálisan megvalósulhat ma a magyar piacon” – zárta gyorselemzését Pál Tamás.