Most vásárol karácsonyra? Ellenőrizze, meddig viheti vissza!

Itt a Black Friday: a mai napon kezd magasba szökni az adventi bevásárlási láz. Főként az időszak elején megvásárolt termékek esetében okozhat gondot, hogy az ajándékba vásárolt árut a fogyasztók karácsony után esetleg már nem vihetik vissza. Mivel hibátlan termék visszavételére általában semmilyen jogszabály nem kötelezi a kereskedőt, igen eltérő gyakorlat alakult ki az egyes termékfajtákat kínáló üzletláncoknál. Ebben segítünk eligazodni a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete (FOME) és a CP Contact közös kutatásának segítségével.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Kép: SXC

Ha katalógus- vagy webáruházban, esetleg árubemutató keretében vásárolunk, 14 napig tudunk elállni a vásárlástól. Ilyenkor a vételár is visszajár. Ha azonban hagyományos üzletben vásárolunk, a hibátlan áru cseréjét vagy vételárának visszatérítését jog szerint nem követelhetjük – akár rossz a méret, akár kettőt kaptunk belőle, vagy éppen csak nem tetszik nekünk a portéka. Szerencsére az üzletek nagy része a vásárlók bizalmának elnyerése érdekében önként mégis vállalja, hogy megadott határidőig és feltételek mellett visszaveszi a nem kívánt termékeket. Ez azonban boltról boltra igen eltérő feltételek mellett zajlik, ezért karácsony előtt fontos a tájékozódás, hogy olyan üzletet próbáljunk választani, ahol – tekintettel a hosszú adventi időre – akár egy hónapon túl is elfogadják az ilyen igényünket. (Sokan egyébként egy szó nélkül lenyelik, ha átverik őket a boltban.)

A CP Contact, a FOME megbízásából elvégzett üzletlánc-kutatásának eredményei azt mutatják, hogy szektoronként igen jelentős eltérés van a határidőket illetően: különösen a műszaki és a játékáruházak szabnak meg szűk időszakot (0–3 hét között) a visszavételre, és általában a karácsonyi időszakban sem tesznek kivételt. A ruházati és könyváruházak általában szintén néhány hét határidőt szabnak a visszavételre, ám ők karácsonykor ezt az időszakot a decemberben vásárolt termékek esetében kivételesen meghosszabbítják január második hetéig. Ahol eleve legalább egy hónap a határidő, általában nincs külön eljárás a karácsonyi időszakban.

Három tévhit a szavatossággal kapcsolatban
Számos tévhit létezik a köztudatban a szavatossággal kapcsolatban. A kereskedő három munkanapon belül köteles visszavenni vagy kicserélni a terméket? Akciós termékekre nincs szavatosság? A hibát minden esetben a vásárlónak kell bizonyítania? Nézzük mi igaz ezekből.
A felmérés egyik fő tanulsága, hogy a felkeresett láncok 69 százaléka adott határidőn belül nem csupán a termék levásárlására ad lehetőséget, hanem kérésre a vételárat is visszatéríti. Ez jelentős előrelépést jelent a tavaly tapasztalt 44 százalékhoz képest. Ebben a tekintetben a ruházati, cipő-, sport- és bútoráruházak, illetve a hiper- és szupermarketek mutatkoztak a legrugalmasabbnak. A bútoráruházak egy része egy hónapig fogad el készpénz-visszatérítési igényt, a levásárlás lehetőségét azonban akár egy évig is biztosítja.

Bolthálózatonként külön feltételeket határoznak meg mind a visszavett árut, mind az ügyfélkapcsolat szorosságát tekintve: több helyen jóval kedvezőbb feltételek vonatkoznak a hűségkártyával rendelkező ügyfelekre, a termékek közül pedig negatívan különböztethetik meg az akciós vagy a már nem sértetlen csomagolású darabokat. „Az üzletek túlnyomó többsége igen korrekt feltételeket alkalmaz, akár hajlandó pénzvisszafizetésre, akár csupán a levásárlást engedi meg – mutat rá dr. Hajnal Zsolt, a FOME elnöke. – Mivel internetes vásárlás esetén 14 napos a fogyasztók elállási joga, a hagyományos üzletek (hogy versenyben maradjanak) minimum ezt az időszakot szintén biztosítani szokták már. Fontos követelmény azonban, hogy ezeket a feltételeket előzetesen, könnyen elérhető módon hozzák tudomására az ügyfeleknek, az egyedi elbírálásnak csak pozitív irányba engedve teret.”

Siklósi Máté, a CP Contact ügyvezető partnere hozzátette: „Nem sokat ér a cég visszafogadási ajánlata, ha a vásárló erről nincsen kellő módon tájékoztatva. Ezen a területen még sok fejlődési lehetőséget látunk. A feltételeket pedig nagyon szigorúan be kell tartani: ha például egy cég arról tájékoztat, hogy 60 napig visszaveszi a hibátlan termékeket, ennek nem megfelelő teljesítése fogyasztóvédelmi szankciókat von maga után abban az esetben is, ha ezt a felajánlást az üzlet nem jogszabályi elvárás alapján, hanem önként tette.”

Keményen az asztalra csaphat a vevő
Az új Polgári Törvénykönyv szavatossági szabályai főként az igényérvényesítési határidőket érintik; illetve jelentős újítás, hogy a fogyasztók a hibás termék kijavítását, illetve kicserélését a termék forgalmazójától és gyártójától közvetlenül is követelhetik. Ez többletjogokat jelent a fogyasztók részére, illetőleg megváltozott felelősségi rendszert a terméket gyártók és értékesítők számára.

Véleményvezér

Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság

Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság 

Pornóval vádoltak egy katolikus teológust.
Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon 

A kormány honlapja szerint összesen négy zebra érkezett Magyarországra.
A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo