Mondunk egy juttatást, ami a munkaadónak is jó!

Muszáj jövőre többet adni a dolgozóknak. Vagy a fizetését, vagy a plusz juttatásokat – cafeteriát, béren kívüli juttatásokat – kell növelni, különben versenyhátrányba kerül a tehetséges munkavállalóért folytatott küzdelemben. De vajon melyik megoldás az, amelyik egyaránt jó a munkavállalónak és a munkáltatónak is? Balázs Ivánt, az UFS Group egészségbiztosítási szakértőjét kérdeztük.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Balázs Iván
Kép:balazsivan.hu

Bár egyes tapasztalatok szerint, ha választani kell a cafeteria-rendszeren belül, a munkavállalók inkább a közvetlenül pénzzé tehető, vagy rögtön felhasználható juttatásokat helyezik előtérbe, Balázs Iván, az UFS Group egészségbiztosítási szakértője viszont úgy véli, van olyan gondoskodó juttatás, amely egyaránt előnyös a munkaadónak és a munkavállalónak is.

Hogyan tudjuk hatékonyan motiválni a munkavállalóinkat?

Két aspektusból érdemes végiggondolni a munkavállalók teljesítményének elismerését. Egyrészt anyagi oldalról, azaz, hogy mekkora összeget tudunk erre fordítani, másrészt – a jelenlegi munkapiaci körülményeket figyelembe véve – nagyon fontos a lojalitás növelése. Költséghatékonysági szempontból a vállalkozásoknak mindenképpen érdemes kihasználniuk a januártól 34,22 százalékos adózással adható és szabadon felhasználható százezer forintos készpénzjuttatást. Ezen kívül van néhány adómentesen adható juttatás is, amely ugyan jár némi plusz adminisztrációval, mégis érdemes felkínálni a munkavállalók részére. De még a magasabb, 49,56 százalékos adózású elemek is kevesebbe kerülnek a munkáltatónak, mint a bér. Azon is érdemes elgondolkodni cégvezetőként – különösen azoknak a cégeknek, amelyek viszonylag szűk cafeteriakeretben gondolkodnak –, hogy a választható cafeteriarendszer helyett konkrét elemeket ajánlunk fel a munkavállalóinknak összhangot teremtve a cég és a dolgozó érdekei között. Ebben az esetben a munkavállalók lojalitását fokozó elemek is előtérbe kerülhetnek.

A 2017-es cafeteria szabályait itt találja.

Melyek ezek a tapasztalatok alapján?

Az emberek motivációi különbözők. Van, akinek fontos a tekintély, az, hogy legyen önálló irodája, kiemelt beosztása. Másnak a gondoskodás az elsődleges, megint másnak a felfedezés, vagy a jó érzés. A legtöbb ember biztonság motivációjú. Nekik az számít, hogy olyan munkahelyen dolgozzanak, ahol 100 százalékig biztonságban érezhetik magukat és mindössze az emberek nyolc százaléka anyagi motivációjú: ha a munkatárs megkapja nagyjából azt az összeget, amire ő gondolt, a béremelés ígérete nem teszi számára vonzóbbá a munkahelyet. Ma minden cégvezetőnek szembe kell néznie a munkavállaló vonzásának és megtartásának kihívásával, így érdemes megismernie ilyen szempontból is munkatársai, kulcsemberei személyiségét.

Van, akinek fontos a tekintély, az, hogy legyen önálló irodája. Másnak a gondoskodás az elsődleges, megint másnak a felfedezés. A legtöbb ember biztonság motivációjú.
A hr-vezetőknek azt kell végig gondolniuk, hogy melyek azok a juttatások, amelyek a vállalat üzleti sikereihez és a dolgozók jó érzéséhez is hozzájárulnak. Ilyen lehet például az egészségbiztosítás, hiszen csökken a táppénzen töltött napok száma, a munkavállaló munkaidőn kívül tud orvoshoz menni, egészségesebb lesz a dolgozó, hiszen gyorsan és magas színvonalú ellátást kap. Mindezek hatására pedig javul a munkavégzés hatékonysága ráadásul mindezt adómentesen adhatja a munkáltató, ami az ötödik érv a juttatás mellett. A különböző felmérések egyértelműen azt mutatják, az egészségügyi ellátás biztosítása nagyon fontos a munkavállalók számára és növeli a lojalitásukat. Nem véletlen, hogy az egyik multinacionális szupermarket-lánc úgy adja fel az álláshirdetését, hogy ennyi a bér, valamint fedezi a dolgozó minden egészségügyi ellátásának költségét.

Szakértőként hogy látja, több vagy kevesebb cég ad jövőre cafeteriát?

Meg merem kockáztatni, hogy többen, illetve lesz sok vállalat, amely a cafeterián kívül mindenkinek fix juttatáscsomagot fog felajánlani. A 100 ezer forintos készpénzcafeteria nagyon csábító juttatás, akár a béremelés egy részét is fedezheti. Ezen felül komoly verseny alakulhat ki az adómentesen adható juttatások között is: különösen a dolgozói lojalitást növelő típusú juttatásokat érdemes beválogatni a cafeteriamenübe. Az egészségbiztosításon belül többféle konstrukció létezik. Aki, igényli, olyan terméket is választhat, amely tartalmazza például a szűrővizsgálatokat is. Érdemes szakértő segítségét igénybe venni, hogy a 2017-es adószabályok tükrében hatékonyan használjuk ki a cég költségkeretét, ugyanakkor a lehető legnagyobb elégedettséget érjük el a dolgozóknál.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo