A sajtó hangos a találgatásoktól; az már biztos, hogy az eredetileg tervezett keretet rég túllépték a munkálatok költségei, melynek legnagyobb terhe kétségkívül a magyar államra hárul. A hazaiak zöme örül, hogy a 2017-es úszó-világbajnokságot nálunk – Budapesten és Balatonfüreden – rendezik meg, de a több, mint 130 milliárd forintos összeget valahonnan bizony el kell vonni. Még nehezebb lenne azonban a helyzetünk, ha nem lennének azok a hazai és nemzetközi támogatók, akik szolgáltatásaikkal, pénzbeli és egyéb felajánlásaikkal szponzorálják az eseményt.
Hivatalos FINA Partnerek
airweaveMint jelenleg a legtöbb hivatalos FINA partner, a 2007-ben alakult airweave márka is Japánból indult útjára. A cég megalapításának ötlete Motokuni Takaoka-tól ered, aki 2004-ben vette át nagybátyja halászhajó társaságát, ám nem elégedett meg ennyivel. Számos kísérlet árán felfedezte, hogy a halászat során használt rostszál tökéletesen alkalmas arra, hogy forradalmasítsa a matracipart, és ezáltal az alvást magasabb minőségekbe emelje. Három évvel később Mr. Takaoka leszállította az első szériát korszakalkotó matracaiból, cége pedig azóta is töretlen sikernek örvend. Ázsia mellett az amerikai piac felé is nyitottak, ahol éves árbevételük meghaladja a 280 millió dollárt. Sportolók százai választják ezt a magas minőséget, hogy ezzel is hozzájáruljanak testük megfelelő regenerálódásához és elképesztő teljesítményeikhez. Az airweave menedzsmentjének köszönhetően nem lesz ez másképp a 17. FINA világbajnokság alatt sem - derült ki a Bisnode céginformációs szolgáltató összeállításából.
ANA
A tokiói székhelyű All Nippon Airways Japán legnagyobb belföldi légitársasága. A csoport 2016 - 2020-as évekre kitűzött marketing stratégiája – aminek középpontjában a gyors és agresszív terjeszkedés áll (mind a meglévő mind a potenciális piacokon) – sikeresnek tűnik az elmúlt időszak pénzügyi adatai alapján. A gazdaságilag problémás évek után végre megindult növekedés, mely a 2017 márciusával végződő üzleti évben főként a nemzetközi utakon volt érezhető. Az intézkedések eredményjavító hatását elsősorban nem az árbevétel, hanem az árbevétel-arányos nyereség javulásában tapasztalhatjuk, ami 1,24 százalékponttal növekedett, ugyanis konszolidált adózott eredményük 99,31 milliárd japán jenre (kb. 831 millió euró) ugrott. Ebből is látszik, hogy az árfolyamok kedvezőtlen alakulását képesek voltak a működési költségek megfelelő arányú csökkentésével ellensúlyozni; mind a tulajdonosok, mind pedig a FINA örömére.
A márka alapítója nem más volt, mint Horst Dassler, az Adidas márka létrehozójának fia – és sokáig a francia Adidas cég vezetője–, aki az 1972-es müncheni olimpia alkalmával – mikor is a legendás úszó, Mark Spitz 7 versenyszámban is világcsúccsal diadalmaskodott– kapott ihletet egy új brand létrehozására. A vállalat vezető szerepet tölt be az úszással kapcsolatos tevékenységek piacán, legyen szó verseny-, szabadidős úszás, strandolás, vagy wellness programokról. Meglepő lenne tehát, ha nem szerepelne évről-évre a FINA rendezvények fő támogatói között. A világ több mint 120 országában jelen van; neve már egyet jelent a vizes világ legmagasabb minőségű termékeivel.
Midea
A kínai központú - elektromos készülékek gyártásával foglalkozó – cég világszerte több mint 100 ezer munkavállalót foglalkoztat, és 21 gyártóüzemmel, valamint 260 logisztikai központtal rendelkezik. A 2016-os év különös jelentőséggel bírt a Midea csoport életében, ugyanis megvásárolta a – már önmagában jelentős méretű – német KUKA Robotics nevű céget. Fejlődésük igazi sikertörténetnek tekinthető, a céget 1968-ban alapították, ekkor még kupakok gyártásával foglalkozott, majd folyamatos fejlődés és portfólióbővítés mellett 2013-ban tőzsdére került, valamint a világ vezető nagyvállalataival kooperált. A Midea csoport tevékenységei között megtalálható a világítással kapcsolatos eszközök, vizes felszerelések, padlóápolással kapcsolatos termékek, konyhai kis- és nagygépek, hűtőberendezések, légkondicionáló berendezések gyártása is. Árbevétele és adózás utáni eredménye is 15 százalék körüli növekedést mutatott a tavalyi évben. Utóbbi értéke 15,86 milliárd kínai jüan (kb. 2,17 milliárd euró) volt az utolsó lezárt üzleti évben. Árbevétel-arányos nyeresége pedig mindkét évben megközelítette a 10 százalékot.
Myrtha Pools
A Myrtha Pools az arena-hoz hasonlóan olasz gyökerekkel rendelkezik, de már világszerte több mint 70 országban jelen van. Évente átlagosan 1 500 új medencét építenek exkluzív technológiák alkalmazásával; mely megkülönbözteti őket versenytársaiktól. Különlegessége többek között abban is rejlik, hogy képesek megfelelően reagálni a felmerülő speciális igényekre, például a szinkronúszás és műugrás által támasztott követelményekre is. Az elmúlt években betörtek a szórakoztató és szabadidős vízi tevékenységek piacára is. Tavaly közel 67 millió eurós forgalmat bonyolítottak Olaszországban.
Nikon
A Nikon 1917-ben alakult, tokiói központú, globálisan elismert cég, mely világelső a digitális képalkotás, precíziós optika és egyéb fényképezőgépek, valamint kiegészítő eszközök gyártása terén. A 2017. márciusában végződő üzleti évükre már érezhetően negatív hatással volt az amerikai elnökválasztás eredménye (bevételének körülbelül 25 százaléka az USA-ból származik), csakúgy, mint a BREXIT megszavazása, még úgy is, hogy a magánszemélyek fogyasztása folyamatosan növekedett. IFRS szerinti konszolidált beszámolója alapján árbevétele 11 százalékkal mérséklődött az előző évhez képest, így „mindössze” 749,27 milliárd jenre (6,27 milliárd euró) rúgott; miközben adózott eredménye negatívba fordult át. A költségek csökkentése miatt a főbb stratégiai célok újratervezésére és a munkavállalók önkéntes nyugdíjba küldésére is sor került a tavalyi év folyamán. Ennek ellenére számos sportesemény támogatásában részt vesz a cégcsoport, ráadásul a Galatasaray futball csapat hivatalos társszponzora is.
Az Omega órákat is gyártó svájci Swatch Group 34 éve jött létre az ASUAG és a SSIH (ami az Omega és Tissot társulása) egyesüléséből. Jelenleg több mint 36 ezer embert foglalkoztatnak a világ több, mint 50 országában, és olyan márkák fémjelzik őket, mint a Breguet, Blancpain vagy Harry Winston. A terrortámadásokra reagáló szigorúbb védelmi szabályozások nem kedveztek a kereskedelemnek, valamint a BREXIT júniusi megszavazása, és ennek árfolyamokra gyakorolt hatása szintén megnehezítette a Swatch Group életét is. A svájci frankot végig felértékelve tartotta az ország, így viszont relatíve megdrágultak a termékek, és visszaesett a bevétel. A csoport adózott eredménye 47 százalékot esett a tavalyi 1,12 milliárd svájci frankról (kb. 1 milliárd euró). Ennek hatására az árbevétel-arányos nyereségük is 5,4 százalékpontot romlott. A jövőt illetően azonban bizakodóak a cégvezetők, hiszen 2017-ben már jelentős növekedést tapasztaltak az áruik iránti keresletben, valamint az elmúlt néhány év alatt kedvezőtlen kapacitáskihasználtság mellett is megtartották eszközeiket, így most megfelelően tudnak reagálni a hirtelen változó igényekre. Kiemelendő még a FINA szempontjából is kedvező viselkedésük, miszerint a nehezebb időszakokban sem csökkentették marketing kiadásaikat, így a riói olimpiai játékok fontos partnereként is szerepet vállaltak a sport támogatásában.
Samsung
A dél-koreai Samsung 80 országban, több mint 325 ezer alkalmazottal van jelen. A csoport tagjai számos iparágban képviseltetik magukat az elektronikai termékek gyártásán kívül is, foglalkoznak többek között pénzügyi szolgáltatásokkal, hajógyártással, nehéziparral és építőiparral is. A koreai tőzsdén már 1975 óta jegyzik a céget. A csoport 2015-ben mért 9,5 százalékos árbevétel-arányos adózott eredménye ismét megközelítette a 2014-es szintet, és 11,26 százalékra emelkedett a tavalyi évben. Emögött az adózott eredmény 19,23 százalékos növekedése állt.
Yakult
Dr. Minoru Shirota 1935-ben kezdte el árusítani különleges probiotikus tejitalát, melyet a Kyoto Egyetemen fejlesztett ki még korábban. Shirota doktor filozófiája az elmúlt 80 évben megvalósulni látszik, miszerint egy mindenki számára megengedhető árú, egészséges italkülönlegességgel járulhat hozzá a hosszú élet megőrzéséhez. Ma már a világ több mint 33 országában forgalmazzák termékeit és a japán cég kibővítette termékpalettáját egyéb szektorokra vonatkozóan is, mint például a kozmetikai termékek- és gyógyszergyártás területére; de az élelmiszeripari jelenléte továbbra is a bevétel több, mint 90 százalékát teszi ki. Hazánkban sajnos még nem terjedt el ez a sokak által kedvelt árucikk, de remélhetőleg a Világbajnokság kapcsán Magyarországon is ismertté válhat, és megalakulhat a brand hazai forgalmazói köre. Bár a cégcsoport árbevétele a 2016-tal kezdődő pénzügyi évben 3,1 százalékkal csökkent a korábbi 390,412 millió jenhez (kb. 266 millió euró) képest, ennek ellenére az árbevétel-arányos nyereségén tudott javítani. Majdnem 8 százalékos a mutató értéke, amiből igen jövedelmező működésre következtethetünk.
Nemzeti Partnerek
AldiAz Aldi Magyarország Élelmiszer Bt. tizenkét évvel ezelőtt jött létre Magyarországon. Az áruházlánc székhelye Németországban van, de világszerte több mint 7600 üzletet üzemeltet. Cégkülönlegességként említendő, hogy az Aldi hozta létre az első hard-diszkont láncot, vagyis termékeik legnagyobb részét kizárólag saját üzletláncaikban lehet megvásárolni. Magyarországon eddig igen sikeresnek bizonyult a stratégiája, mivel alkalmazotti létszáma 290 fővel növekedett a tavalyi évben is, árbevétele pedig 23,36 százalékkal haladta túl az egy évvel korábbi 108,76 milliárd forintot. Adózás utáni eredménye azonban rengeteget romlott, így sajnos összességében az árbevétel-arányos nyeresége 1,58 százalékponttal lett alacsonyabb mint 2015-ben. Legnagyobb hazai versenytársával a Lidl Magyarország Bt-vel többek között a sportesemények szponzorálásában is rivalizálnak, de a 2017-es FINA Vizes Világbajnokság támogatói között most az Aldit köszönthetjük.
**: Az MKB Bank esetében 2016-ra az általános tartalékképzés, felhasználás után fennmaradt eredményt tüntették fel.
Audi
Az AUDI HUNGARIA ZRt. 2011-ben kezdte meg működését hazánkban. A társaság egyedüli tulajdonosa az AUDI AG. A cég folyamatosan bővül, az AUDI HUNGARIA MOTOR Kft.-ben már 2011-ben 100 százalékos részesedéssel rendelkezett, majd 2012-ben részesedést szerzett a Volkswagen Group Services S.A.-ben és a GYŐR-PÉR REPÜLŐTÉR Kft.-ben is, 2014-ben pedig az Audi Akademie Hungaria Kft-ben. Utóbbi cég 2015-ben beolvadt abba az AUDI HUNGARIA MOTOR Kft-be, ami a tavalyi év végén ugyancsak beolvadt az egyedüli tulajdonos AUDI HUNGARIA ZRt-be. A vállalat pénzügyi mutatói folyamatosan kedvezően alakulnak. Árbevétele 2016-ban csaknem 6 százalékkal növekedett, így már meghaladta a 11 millió eurót is; ennek ellenére adózott eredménye csökkent az egy évvel korábbi adatokhoz képest.
Főtaxi
A cég ezen a néven 1993-ban alakult, ám jogelődjein keresztül már 1949 óta foglalkozik személyszállítással. Az évek során folyamatos bővüléseken mentek keresztül, hiszen 2016-ban a FŐTAXI RENT A CAR Kft. olvadt be a szervezetbe, 2010-től pedig sikeresen pályázott a Liszt Ferenc repülőtér hivatalos taxi társaságának. A – többi FINA rendezvényt támogató céghez képest – relatíve kisebb Zrt., a 70 fős átlagos statisztikai létszáma ellenére nagyon fontos szerepet játszik speciális profiljának köszönhetően. Árbevétele 20, adózott eredménye pedig 90 százalékkal – 188 millió Ft-tal – növekedett 2015-ről 2016-ra, így az élőmunka-arányos jövedelmezőségi mutatói nem maradnak el jelentősen a nagyobb cégekétől.
HTCC
A MAGYAR-HÁZ HTCC Kereskedelmi és Kulturális Kft. olyan cégeknek és üzletembereknek próbál segítséget nyújtani szolgáltatásaival, akik a globális piac kevésbé ismert, bonyolult üzleti struktúrájú országaiban próbálnak érvényesülni. Elsődlegesen afrikai és ázsiai piacokra specializálódott a vállalat. Jónéhány országban létrehoztak már kereskedelmi és kulturális központokat, mely házak alkalmasak egyrészt rendezvények, kiállítások megtartására, valamint az érkező üzletemberek néhány napos elszállásolására is. A Kft. árbevétele 2016-ra vonatkozóan 60,54 százalékkal javult a korábbi 40,63 millió forintról, adózott eredménye viszont mindössze 1,64 millió forint volt az utolsó lezárt üzleti évben.
MÁV-START
A MÁV Magyar Államvasutak ZRt. 2006-ban hozta létre a MÁV-START Vasúti Személyszállító ZRt-t. Később a társaságba beolvadt a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. és a MÁV-GÉPÉSZET Zrt is, így egyre szélesebb körben tudja kiszolgálni az utasok igényeit külső cégek igénybevétele nélkül is. Bár a cég árbevétele 2 százalékkal mérséklődött 2016-ra, adózott eredménye csaknem 63 százalékkal nőtt, így 2,45 milliárd forint helyett 4 milliárd forinton zárta az évet.
MKB
Az MKB Bank Zrt. 2014. szeptember 29-e óta 100 százalékban a Magyar Állam közvetlen tulajdonában lévő kereskedelmi bank. A tulajdonosi jogokat a Magyar Nemzeti Bank gyakorolja felette. A Zrt. társadalmi szerepvállalása kezdetektől fogva nagy hangsúlyt kapott; így a magyar sport és kultúra támogatásában folyamatosan részt vesz. Az elmúlt évben 9,1 milliárdos adózott eredményt produkált az MKB, mely sokkal jobbnak mondható az előző évihez képest, amikor is közel 65 milliárdos negatív eredménnyel zárt. Ugyanakkor a banki beszámolók és a tevékenységük sajátosságai miatt a többi támogatótóval való összehasonlításokban mindig fenntartással kell kezelni ezeket a számokat, a megfelelő értelmezés hiányában ugyanis téves következtetésekre vezethet.
MOL
A MOL Magyar Olaj- és Gázipari Nyrt. részvényeit a Budapesti és a Varsói Értéktőzsdén is jegyzik. A részvénytársaság 1991-ben alakult a jogelőd Országos Kőolaj- és Gázipari Tröszt (OKGT) átalakulásával. Árbevétele 1 468 milliárd forintról 14,27 százalékot csökkent 2016-ban, de adózott eredménye a 2015-ös veszteséges év után pozitívba fordult, és igen szép, 254,4 milliárd forintot ért el. Megjegyzendő továbbá, hogy a cég bevételeinek több mint 80 százaléka a kőolaj- és kőolajtermékekhez kapcsolódó bevételekből származott mindkét évben. NaturAqua A NaturAqua márkanév alatt kínált természetes és ízesített ásványvizek széles választéka mind a Coca‑Cola HBC Magyarország Kft. jóvoltából kerülhet a boltok polcaira. A cég a NaturAqua mellett számos egyéb közkedvelt itallal jelent már meg a piacon; a teljesség igénye nélkül ezek a Coca‑Cola, Fanta, Sprite, Lift, Kinley, Cappy, Nestea, Powerade, Burn és a Monster. A cég közvetlenül több mint ezer munkahelyet teremt az országban, és az egyik legjelentősebb magyar élelmiszer-feldolgozónak számít a térségben. Árbevétele és adózott eredménye egyaránt növekedett - előbbi 7,51, utóbbi 9,24 százalékkal - az elmúlt évben. Ezek alapján 5,18 milliárd Ft feletti nyereségre tett szert a tavalyi évben.
RICHTER GEDEON
A Richter Gedeon Vegyészeti Gyár NyRt. 1923-as alakulásával igen hosszú múltra tekint vissza. Jelenleg több, mint 6 700 munkavállalója van az innovációra épülő specializált gyógyszercégnek. Tevékenysége vertikálisan integrált: gyógyszergyártással, kutatás-fejlesztéssel, kereskedelemmel, valamint marketinggel is foglalkozik - olvashatjuk a honlapjukon. Működése igen jövedelmezőnek tűnik, hiszen bevétele az elmúlt két év során stabilan 282 milliárd forint felett maradt. Árbevétel-arányos nyeresége azonban kissé csökkent; 2,56 százalékpontos visszaesést láthattunk ennek a mutatószámnak az értékében.
Magyar Telekom
Magyar Telekom Távközlési Nyrt. 2006 óta működik ezen a néven, azonban története egészen a Matáv Magyar Távközlési Vállalat 1990-es megalakulásáig visszavezethető. 1997-ben a társaságot mind a Budapesti, mind a New Yorki Értéktőzsdére bevezették. Elsődleges tevékenysége a vezetékes és mobil távközlési szolgáltatások biztosítása lakossági- és üzleti ügyfelek számára, de emellett értékesít a szolgáltatások igénybevételéhez szükséges egyéb eszközöket is. 2016-ban több, mint hatezer embert foglalkoztatott, és bár bevétele 468 milliárd forintra csökkent, árbevétel-arányos nyeresége 2 százalékpontos növekedést produkált az adózott eredmény 40 százalékos növekedésének köszönhetően. A cég az idei úszó-világbajnokság nemzeti főtámogatója lett, ami nem csoda, hisz az elmúlt negyed évszázadban folyamatosan nagy hangsúlyt fektetett a sport- és kapcsolódó rendezvények szponzorálására.