A HB Reavis Magyarország a Szeretlek Magyarország online portállal együttműködve több mint 1100 fő megkérdezésével végzett kutatást az X (35–50 évesek) és Y (20–35 év közötti) generáció tagjai körében, hogy átfogó képet kapjon a számukra ideális irodai környezetről.
A kutatás egyik legfontosabb megállapítása, hogy a válaszadók több mint 81 százaléka az elválasztott terű irodákat preferálná – különösen a 40 év felettiek –, ugyanakkor a valóságban a kérdőívet kitöltők több mint 55 százaléka jelenleg is nyitott, egyterű irodában dolgozik. (Az egyterű iroda leginkább pletykálkodásra jó. De ez egyáltalán nem biztos, hogy hátrány!)
„A kutatás tanulsága, hogy sok embernek volt már rossz tapasztalata nyitott terű irodákkal kapcsolatban, amelynek leggyakrabban a hanyag, a munkavállalók igényeit figyelembe nem vevő tervezés az oka. Emellett a munkaadók gyakran nincsenek tisztában az olyan modern kialakítási lehetőségekkel, mint amilyen a munkavégzés típusára szabott elrendezés. A munkavállaló napi tevékenységére szabott, nyitott irodai tér az egyéni igényeket szolgálja ki, emellett olyan felhasználóbarát környezetet teremt, amelyben a dolgozók teljesítménye is fokozódik. Mivel a tehetséges munkavállalók bevonzása és megtartása kulcsfontosságú számos vállalat számára, várakozásaink szerint a közeljövőben már a központi, modern és stílusos irodák dominálják majd az irodapiacot, olyanok, amelyek lehetőséget nyújtanak arra, hogy az irodai teret a munkavállalók személyes igényeire szabják” – mondta Tóth Mariann, a HB Reavis Magyarország bérbeadási vezetője.
Fontos a jó hely
A felmérésből az is kiderült, hogy a válaszadók 82 százalékának kiemelten fontos, hogy az iroda központi helyen legyen, és minél kevesebb átszállással, gyorsan eljusson a munkahelyére. Az álomirodában lényeges szempont a kreatív dizájn és a munka közbeni kikapcsolódási lehetőségek, amelyet a 18 és 25 év közötti férfiak több mint 80 százaléka talált kulcsfontosságúnak.
A parkolási lehetőség biztosítása kiemelt jelentőséggel bír: a válaszadók több mint 71 százaléka szerint – közülük is különösen az X generáció tagjainak – rendkívül fontos ez a szempont. A kutatás szerint nem csak az Y, de az X generáció számára is meghatározó, hogy az irodaház rendelkezik-e biciklitárolóval, öltözővel és zuhanyzóval – minden harmadik válaszadó számára fontosak ezek a kritériumok. A konditerem, uszoda vagy elektromos töltőállomás használatának lehetőségét szintén az X generáció, azon belül is a férfiak díjazzák a nagyobb mértékben.
Számít a stílus is
Az X generáció tagjai azonban az Y generáció képviselőinél kevésbé tartják fontosnak, hogy az iroda környékén sok étterem és kávézó legyen, ahova akár ügyféltalálkozókat is szervezhetnek. Összességében, a megkérdezettek több mint 55 százaléka tartotta lényegesnek ezt a kritériumot.
Minden második válaszadó jelölte meghatározó tényezőnek az irodaház építészeti stílusát, kinézetét, és ugyanennyien találták kulcsfontosságúnak, hogy az irodaház rendelkezzen belső kerttel vagy parkkal.
A szempontok fontosság szerinti sorrendbe tételénél kiderült, hogy a kényelmi szolgáltatások és a fenntarthatóság háttérbe szorulnak az irodaház központi elhelyezkedésével szemben, a legkevésbé fontos tényezőnek pedig az épületben található további vállalatok presztízse bizonyult.
A változatos a hatékony
„A kutatás eredményei tükrözik a nemzetközi eredményeket. Az emberek a nyitott terű irodákban jellemzően arra panaszkodnak, hogy magas a zajszint, de ami ennél fontosabb, nehéz a magánszférájuk megtartása. Ezért a környezetpszichológiai oldalról – az ergonomikus kialakítás mellett – a tervezésnél a térkontroll lehetőségének fenntartása a legfontosabb: a személyre szabhatóság mellett biztosítani kell a munkafolyamat által megkívánt elvonulási lehetőségeket (egyénileg, párban vagy csoportosan). A pihenés, feltöltődés mellett ezt a térkontrollt segítik a munka közbeni kikapcsolódási lehetőségek is. A kreatív dizájn kialakításakor az inspiráción túl figyelembe kell venni azt is, hogy a munkavállalók ne „pörögjenek túl” a változatos, kreatív terekben – a kiegyensúlyozott térkialakításnak a rekreációt is biztosítania kell. Újra csak a térkontrollhoz kanyarodhatunk vissza: a külső téri helyszínekkel (kávézó, parkoló stb.) szerves kapcsolatot lehetővé tevő térszervezés a munkavállalói hatékonyságot és a munkavégzés közbeni rekreációt egyaránt lehetővé teszi. Épp az X és az Y generáció térszükségleteinek eltérései hívják fel a figyelmet a megfelelő minőségű és optimális mennyiségű kommunikáció-inspiráció-munkavégzés-pihenés arány kialakítására” – mondta a kutatásról dr. Dúll Andrea környezetpszichológus.