Mi minősül muzeális autónak?
Az a gépjármű, amelyet legalább 30 éve gyártottak, használata kizárólag a jellegével összefüggő célból történik, továbbá az eredeti műszaki jellemzőit nem változtatták meg, vagy annak megfelelően helyreállították.
Idén az 1989. évben és az azt megelőzően, de legalább 30 naptári évvel a minősítés éve előtt gyártott jármű tartozik a nosztalgia III. (G) kategóriába. Tehát az a fontos, hogy a minősítés esztendeje és nem a napra pontos dátuma előtt kell eltelnie 30 évnek, hogy a jármű muzeális besorolást kaphasson – kvázi mindig január 1-jén van a forduló.
Az OT-rendszámot kapott gépjármű használata gyakorlati korlátozást nem jelent, jogszabályi behatárolás tehát nincs, pontosabban nagyon általánosan fogalmaz az erre vonatkozó 1991. évi LXXXII. törvény 18. §-ának 14. pontja, miszerint „használata kizárólag a jellegével összefüggő célból történik”. Tehát a használatra vonatkozó jogi korlátozást egyedül ez az egy mondat szabályozza 1991 óta, ami gyakorlatilag az összes felelősséget a használóra hárítja.
A muzeális jármű használata lelkiismeretességet követel! Minden veterán gépjárművet használónak fegyelmezetten, a közlekedési és egyéb szabályok betartásával kell a közlekedési eszközét használni, tudomásul véve, hogy nem mindennapi használatra való a járműve, főleg a kora, az elavult műszaki felszereltsége, alkatrész-használata miatt.
A gépjármű sofőrjének rendelkezni kell önkontrollal. Szélsőséges esetet említve nyilvánvalóan nem hajtunk rá az autópályára egy olyan járművel, amelynek a maximális sebessége kirívóan alacsony, fékrendszere vagy akár korhű gumi típusa átlagon aluli sebességet tesz lehetővé a jelen korabeli autókhoz képest, még akkor is, ha egyébként a forgalmi engedélyében, illetve törvényben nincs korlátozás feltüntetve. OT-vizsgával rendelkező járművel vontatni, fuvarozni, terhet szállítani nem illik.
A veterán autót használók nagy részének ezek teljesen egyértelmű és evidens felhasználási feltételek, mely íratlan szabályokat az összes forgalomban közlekedő járműre kortól, rendszámtól függetlenül alkalmazni illik.
OT-rendszám igénylése
OT-rendszám megszerzése nem a hagyományos okmányirodai procedúra, hanem lényegesen összetettebb eljárás. Az adott gépjárművet a Muzeális Minősítő Bizottság (MMB) szemlézi a KÖHÉM 5/1990.(IV.12) rendelet 19/A § (12) bekezdésében meghatározott jogkörében.
A minősítésnek kötelező feltételei vannak, úgymint a műszaki dokumentáció, a járműhöz tartozó eredeti, számozott fődarabok megléte, a forgalmi engedély, illetve ennek hiányában olyan egyéb okmány, akár adásvételi szerződés, vásárlást igazoló számla, vámokmány, mellyel a gépjármű egyértelműen azonosítható az alvázszám alapján, továbbá szükségesek a tulajdonjogot vagy származást igazoló okmányok.
A vizsgálatot négyfős bizottság végzi, akiket a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH), a Magyar Autó Klub, a Magyar Nosztalgia- és Hobbijármű Regiszter (MAVAMSZ) és a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum delegál. Muzeális jellegű minősítést csak akkor kaphat egy jármű, ha a bizottság által adott értékelési pontok meghaladják a százból elérhető 75-öt, ami a jármű eredetiséget, illetve műszaki, esztétikai állapotot meghatározó tételeinek átlageredménye.
Amennyiben a jármű közúti forgalomba helyezésének engedélyezése is megtörténik, akkor a minősítés érvényességi ideje 5 év, egyébként pedig 10 év.A muzeális minősítés önmagában még nem elegendő ahhoz, hogy a jármű részt vehessen a forgalomban, ehhez OT-rendszámot kell igényelni, és műszaki vizsgára is vinni kell az autót, ahol az MMB által adott és a jegyzőkönyvben rögzített felmentések alapján vizsgálnak a biztosok. Ez nagyon fontos, hiszen az öreg autókon, motorkerékpárokon számos olyan dolog van, amelyek nem igazodnak a kor aktuális elvárásaihoz, így normál esetben nem mennének át a vizsgán. A muzeális minősítés során a bizottság többféle felmentést adhat, a legáltalánosabb részletek (pl. zajkibocsátás, légszennyezés) a korlátozás nélküli kategóriába esnek, míg speciálisabb esetnek minősül a sebességkorlát meghatározása alá eső (fékezés, kormányzás, felfüggesztés stb.), valamint az időbeni vagy időszaki korlátozás alá eső (világító és fényjelző berendezések alkalmazása, kialakítása stb.) felmentés.
Feladatok az OT-minősítés érdekében
Első teendőnk időpontot kérni a Magyar Autóklubnál. Legyenek meg a minősítés alapfeltételei, valamint az előre kitöltött 1. számú melléklet, melyeket az MAVAMSZ honlapjáról lehet letölteni a jelentkezéshez. A gépjármű legyen tiszta, esztétikus, nem fontos, hogy szalon állapotú legyen, de a látszólag elhanyagolt járművek biztosan nem kapnak minősítést. Ennek költsége járművenként eltérő, melyről a Magyar Autóklub, illetve az MAVAMSZ ad felvilágosítást.
Amiért megéri az OT-rendszámot kiváltani
- Cégautóadó fizetése alóli mentesség,
- gépjárműadó-fizetési kötelezettség alóli mentesség,
- regisztrációs adó alóli mentesség a muzeális jellegű autó forgalomba helyezése esetén,
- hulladéktörvény alóli mentesség (a környezet veszélyeztetése nélkül tartott muzeális jellegű),
- eredetiségvizsga-kedvezmény (A muzeális jellegű járművekkel kapcsolatos közlekedési igazgatási eljáráshoz, továbbá a négykerekű segédmotoros kerékpárok első magyarországi forgalomba helyezésére irányuló közlekedési igazgatási eljáráshoz az előzetes eredetiségvizsgálatot nem kell elvégezni),
- környezetvédelmi felülvizsgálat alóli mentesség,
- egy kérelemmel 5 évre történő kivonás a forgalomból (az általános fél év helyett).
Ha példának veszünk egy 1984-ben gyártott 1300 cm3 hengerűrtartalmú, 70 lóerős Lada 2105 típusú személygépkocsit, melynek tulajdonosa már 10 éve szerzett jogosítványt, és a pontos számítás miatt balesetmentes, A1 besorolású biztosítása van, akkor a költségek a következőképpen alakulnak (a díjak biztosítótól függően eltérők lehetnek):
A műszaki vizsga csak 5 évente esedékes, és a felmentések miatt olyan paramétereket vesznek figyelembe, amelyek gyártáskor voltak érvényben, egyéb esetben a műszaki vizsga érvényessége a gépjármű korától függ. Új személygépjármű és minden új 3500 kg össztömeget meg nem haladó gépjármű esetén a műszaki vizsga érvényessége 4 év. Amennyiben 4 éves vagy annál öregebb az autó, akkor 2 évente meg kell azt újítani. Ezzel kapcsolatban fontos kiemelni, hogy az Európai Unión kívüli országból származó, Euro 4 környezetvédelmi normákat nem teljesítő járműveket csak muzeális minősítéssel lehet Magyarországra behozni, majd forgalomba helyezni.
Ha a jármű elmúlt 30 éves és muzeális céllal került külföldről Magyarországra, akkor nem kell megfizetni a regisztrációs adót, továbbá a muzeális minősítés egyben eredetvizsga is.
Az előminősítés intézménye
Sok esetben segíthet az úgynevezett előminősítés, ha a jármű már elmúlt 20, de még nincs 30 éves, és a tulajdonos szeretné megőrizni a későbbi felújításhoz. Ilyenkor kérelemre az MMB kiállíthat egy igazolást, hogy a hulladékká vált gépjárművekről szóló 267/2004. (IX.23.) kormányrendelet figyelembevételével a jármű restaurálás nélkül vagy restaurálással várhatóan muzeálisnak fog minősülni. A tulajdonos vállalja, hogy a tárolást előírásszerűen, nem közterületen parkoltatva oldja meg, és így az ideiglenes forgalomból kivonás féléves intervallum helyett 10 évre szól, és a 30. év betöltése után semmi akadálya nem lesz a forgalomba helyezésnek, feltéve, hogy a jármű akkor majd megfelel az elvárásoknak.
Adózás és költségelszámolás
Társasági adóalanyok nézőpontjából
A társaságiadó-törvény a muzeális autókról nem rendelkezik külön, ugyanakkor a számviteli törvény „Az eszközök értékcsökkenése” részben taglalja az ide vonatkozó előírásokat.
Nem szabad terv szerinti értékcsökkenést elszámolni az olyan eszköznél, amely értékéből a használat során sem veszít, vagy amelynek értéke – különleges helyzetéből, egyedi mivoltából adódóan – évről évre nő. Ebből adódóan egy vállalkozás által megvásárolt muzeális jármű (a szokásos évenkénti 20 százalékos amortizációval szemben) önmagában nem lesz hatással az eredményre, ugyanakkor az alábbi előnyökkel számolni lehet:
- a járművet nem magánszemélyként kell megvásárolni, adózott jövedelemből;
- a jármű fenntartási és üzemeltetési költsége céges költségként elszámolható (adók, karbantartás, üzemanyag, parkolási költség, stb.), ami adóalapot is csökkent.
Kisvállalati adóalanyok (KIVA) szempontjából
A társasági adótól annyiban mutat eltérést, hogy itt valóban adózatlan jövedelemből (nincs nyereségadó) vásárolhatjuk meg az autót. A költségelszámolásra itt is lehetőség van, a társasági adótörvénnyel azonos módon, míg értékcsökkenés (bár a KIVA alanyoknál nincs hatása az adófizetésre) itt sem számolható el.
ÁFA
Még egy indok a céges vásárlás mellett, ugyanis az Áfa Tv. nem tesz különbséget az autók között a koruk alapján, így az Áfa Tv. 124. § (4) a) pontja szerint az üzemeltetéshez, fenntartáshoz szükséges szolgáltatás igénybevételének Áfa tartalma 50%-ban levonás alá helyezhető.
Levonható továbbá az áthárított áfa a személyautó beszerzése esetén, ha az többnyire bérbeadási célt szolgál, bár ilyen eset meglehetősen ritka, mivel a muzeális autókat nem cégek szokták értékesíteni, vagy ha igen, akkor csak a legritkább esetben áfásan, míg a vevő többnyire nem bérbeadásra hasznosítja az autót, mindenesetre az elvi lehetőség adott a beszerzési ár áfalevonására.
Összegezve, ha csak adó- és költségoldalról közelítjük meg a témát, akkor megéri egy muzeális autót beszerezni. Ezen túl, cégként éri meg jobban megvásárolni az ilyen jellegű gépjárművet, hiszen nemcsak a bekerülési költséget tudjuk adózatlan jövedelemből finanszírozni, de a fenntartási és üzemeltetési költségeket is el tudjuk számolni, ráadásul részlegesen, de áfalevonási jogot is gyakorolhatunk, mindemellett nem kell számolnunk cégautóadóval, gépjárműadóval és a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás is lényegesen alacsonyabb összegű lesz az OT-minősítés megszerzése után.
Szerző:
A cikk megírásához az Autotelikus Zrt. nyújtott támogatást.