Magyarország a harmadik helyen – mi történt a mamutszektorban a járvány alatt?

Bár Közép- és Kelet-Európa 500 (CEE Top 500) legnagyobb vállalatának árbevétele 2020-ban - az előző évhez képest 3,3 százalékkal 667 milliárd euróra csökkent, az érintett cégek jól alkalmazkodtak a járványhelyzethez.

Az összesített forgalom alapján a régiós országok listáját a lengyel cégek vezetik, a második helyen a cseh, a harmadikon a magyar vállalkozások állnak. A korábbi évekhez hasonlóan az olaj- és energiaipari, gyógyszeripari, autóipari vállalatok mellett a kereskedelemben érdekelt cégek adták a forgalom döntő hányadát. A térség legnagyobb vállalata továbbra is a lengyel olajmamut, a PKN Orlen, utána a cseh Skoda Auto, majd a szintén lengyel kiskereskedelmi óriás, a Jeronimo Martins következik a sorban.

A magyar nagyvállalatok közül csak a Mol és az Audi Hungaria fért bele a TOP 10-be és szintén 2 cégnek, az MVM Energetika Zrt-nek és a Robert Bosch Elektronika Gyártó Kft-nek sikerült bejutnia a TOP 20 közé. A TOP 20 felett 100-ig, már több magyarországi céggel találkozhatunk, többek között az MVM csoport további leány vállalatai is helyet kaptak. Összességében, az előző évvel összehasonlítva, a rangsorváltozások elég jól lekövetik bizonyos szektorok pandémia általi érintettségét is.

(Fotó: Pixabay)

A koronavírus-járvány világszerte komoly változásokat eredményezett 2020-ban és rengeteg vállalkozás teljesítményét negatívan érintette. Összességében a közép-kelet-európai gazdaságok és az ottani nagyvállalatok jól kezelték a pandémiás helyzetet és alkalmazkodtak a kedvezőtlen piaci helyzethez - derül ki a Coface hitelbiztosító CEE Top 500 című elemzéséből, amely tizenharmadik alkalommal rangsorolta a régió legnagyobb vállalatait megelőző évi árbevételük alapján.

Válságálló óriásvállalatok

A járványhatás miatt ugyan tavaly csökkent az 500 legnagyobb régiós vállalat árbevétele, de a visszaesés csekély mértékű volt. A Coface-elemzés szerint Közép- és Kelet-Európa 500 legjelentősebb vállalatának árbevétele 667 milliárd eurót tett ki 2020-ban, ami 3,3 százalékkal marad el az egy évvel korábbi összegtől. Az egy vállalatra jutó átlagos forgalom 1,33 milliárd euróra csökkent a korábbi közel 1,4 milliárd euróról.

“A forgalom- és nyereségcsökkenés a járványhatás miatt következett be, de az eredmények jól mutatják a régiós gazdaságok és nagyvállalatok ellenállóképességét és növekedési potenciálját” - mondta Jarosław Jaworski, a Coface közép- és kelet-európai vezérigazgatója.
Régiós sorrend

Az országok sorrendjét a korábbi évek eredményeinek megfelelően Lengyelország vezeti. A listán szereplő 500 cég 32 százaléka, összesen 161 vállalat lengyelországi székhelyű, s az összesített árbevételük meghaladta a 258 milliárd eurót, ez 0,1 százalékos csökkenést, gyakorlatilag stagnálást jelent.

Az egy lengyel társaságra jutó átlagos forgalom 1,6 milliárd eurót tett ki. Csehország zárta a második helyen a 2020-as évet, 77 céget delegált a listára, amelyek összforgalma elérte a 102 milliárd eurót. Magyarországé a harmadik hely, 68 nagyvállalattal. Ezeknek az összesített forgalma 1,1 százalékkal mérséklődött.

A mamutszektoroké a forgalom fele

A Coface ágazatonként is rangsorolta a régiós vállalatokat, ebből az összevetésből pedig az látszik, hogy a három legjelentősebb szektor,

  • az olaj-, ásványi- és vegyianyag-, műanyag- és gyógyszeripar,
  • az autóipar és a szállítmányozás,
  • valamint a kereskedelem
képviselői adták tavaly a teljes forgalom 54 százalékát. A listavezető olaj-, ásványi- és vegyianyag-, műanyag- és gyógyszerágazat, a szektorban érdekelt 89 vállalat összárbevétele megközelítette a 134 milliárd eurót. A második helyen az autóipari és a szállítmányozási szektor áll 84 céggel, teljesítményüket nagyban befolyásolták a járvány miatt elrendelt korlátozások és a globális chiphiány, amelynek eredményeként az új járművek eladása világszerte 14 százalékkal, Európában 20 százalékkal csökkent. Ugyanakkor a Coface szakértői kiemelték, hogy a régiós autóipar továbbra is versenyképes és a korábbi évek beruházásainak köszönhetően jó pozícióból indul a járvány utáni fellendülésben.

A szektorok szerinti bontás alapján a kereskedelmi ágazaté lett a harmadik hely, 70 társasággal. Jarosław Jaworski erről az ágazatról azt mondta: „A régió viszonylag jó teljesítményéhez hozzájárult a háztartások fogyasztása, amely 2020 második felében a munkaerőpiac jó állapotának köszönhetően fellendülésnek indult. Ugyanakkor, az emelkedő munkavállalói bérek és a visszatérő munkaerőhiány negatív nyomást gyakorolt a realizálható árrésekre. Az iparág legnagyobb szereplőinek forgalma összességében így is 102 milliárd euróra, - az előző évhez képest közel 10 százalékkal emelkedett.

A vállalatok sorrendjét továbbra is a PKN Orlen, lengyel olajvállalat vezeti közel 19 milliárd eurós forgalommal, ami egyébként több mint 20 százalékos csökkenést jelent 2019-hez képest. Második a cseh Skoda Auto lett 16 milliárd euróval, a harmadik pedig a lengyel kereskedelmi nagyvállalat, a Jeronimo Martins 13,4 milliárd euróval. A top 10-ben a magyar vállalatok közül a Mol (11.022 milliárd euróval), valamint az Audi (7,5 milliárd euróval) kaptak helyet, de 5 milliárd euróval befért a TOP 20-ba az MVM Energetika Zrt és 4,36 milliárd euróval a Robert Bosch Elektronika Gyártó Kft is.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo