Évtizedekkel ezelőtt, amikor a lakásokban még nem volt alapfelszerelés a saját, jó minőségű mosógép, még számtalan patyolat a háziasszonyok rendelkezésére állt. A technológia és a háztartások átlagos színvonala folyamatosan fejlődött, és mivel már szinte valamennyi család vásárolt otthonra gépet, a patyolatok egymás után zártak be. Van, aki viszont üzletet látott ebben a sokak által leírt területben.
A tőke is látott benne fantáziát
Megyeri Gábor, a Bubbles International Zrt. vezérigazgatója három évvel ezelőtt ír felesége hatására kezdett azon gondolkodni, mi lenne, ha – a nyugati példákhoz hasonlóan- Magyarországon is üzemelnének önkiszolgáló mosodák. Két üzlettársával és egy kockázati tőkebefektető társasággal közel egy évig tárgyalt, mire megnyitották az első üzletüket a XIII. kerületben. A Venturio Kockázati Tőkealap-kezelő Zrt. 560 millió forintot fektetett be az ország első, non-stop mosodahálózatának kiépítésébe, ezzel többségi tulajdont szerzett.
A vállalkozók sokszor kénytelenek változtatni az eredeti elképzeléseiken a tőkebevonás érdekében, Megyeri Gábornak azonban elmondása szerint szerencséje volt. Ehhez persze az önbizalma és a határozottsága is hozzájárult.
- A koncepción nem kellett változtatni. A tárgyalások alatt részletesen megismerték a koncepciót átbeszéltük a stratégiát és a célt. Mivel már volt egy működő üzletünk, így élőben láthatták a pilot modellt. Ha 5 percet beszélhetek valakivel a koncepcióról, mindenkit meggyőzők! Velük sem volt kivétel. Egy régi szolgáltatás, újszerű adaptálása, az üzleti modell relatív egyszerűsége és talán a piaci potenciál ami miatt a befektetés mellett döntöttek Ettől függetlenül szeretném hinni, hogy a modell mellett a "személyem és vízióm" is sokat nyomott a latban.
A mosodahálózat létrehozásakor a géppark beszerzése vette igénybe a tőke legnagyobb részét. Körültekintően választottak, mivel itt nagyobb részben a gépek a munkavállalók, akinek tökéletesen kell kiszolgálnia minden egyes ügyfelet. Mivel a szolgáltatás önkiszolgáló rendszerű, az igénybe vett humán erőforrás minimális, ami a tulajdonos szerint sok szempontból csökkenti a rizikót és kiszámíthatóbbá teszi a működést. A kiszámíthatóság miatt döntöttek arról is, hogy az üzlethelyiségeket hosszú távra veszik bérbe – így ugyanis elkerülhető, hogy a boltok tulajdonosai emeljék a bérleti díjat, ha látják, hogy beindult az üzlet.
A cég azóta is folyamatosan terjeszkedik, idén év végéig már biztosan huszonnyolc üzlettel rendelkeznek majd, az ütemtervek szerint pedig jövő decemberig franchise hálózatuk bővítésével megnyitják az ötvenediket. A Bubbles elsődleges célja, hogy eljusson a megyeszékhelyekre és a nagyobb vidéki városokba, de lehetőséget lát a tíz - tizenötezer feletti lélekszámú településekben is.
- A franchise rendszerben való terjeszkedés szintén az üzleti modell hozománya. Mivel a rendszert úgy építettük ki, hogy relatíve kis emberi erőforrást igényel az felügyelet és működtetés, így az egyes távoli üzletek üzemeltetése kevésbé gazdaságos egy központból, viszont egy helyi piacot ismerő vállalkozó szellemű tulajdonosnak kedvező befektetési lehetőséget kínál a rendszer. Számunkra ugyanakkor elősegíti egy országos hálózat gyorsabb kiépítését, mely a hálózati értéket növeli.
(A sikeres franchise hálózatok hátteréről itt olvashat részletesen.)
- Mosógépet szinte minden család igyekszik beszerezni magának,de nincs ez másként az olaszoknál vagy németeknél sem, ahol mégis jó ideje sikeresen működnek mosodák. Az önkiszolgáló mosodák elsődleges célja nem az, hogy az emberek egy-két tétel ruhával felkeressék az üzleteinket. Minden háztartásban megtalálhatók a nagyméretű függönyök és paplanok, melyek egy átlagos háztartási mosógépbe nem férnek be – mondta a vezérigazgató. Ugyanakkor ezeknek a nagyobb tételeknek a mosása sokkal olcsóbban megoldható az önkiszolgáló rendszerben, mintha vegytisztítóba vinnénk, és nem kell aggódni a fogyasztás miatt sem, szemben azzal, ha háromszor egymás után kéne beindítani a gépet egy nagyobb családban.
A mosodákat sok ideiglenesen Magyarországon élő külföldi is igénybe veszi. Mint azt az üzletembertől megtudtuk, a belvárosi egységet 80 százalékban a külhoniak, az újpestit viszont 98 százalékban a magyarok veszik igénybe.
Élmény is lehet
- A mosás a régi időkben kifejezetten közösségi esemény volt. Az asszonyok a patakparton, később a bérházak padlásán kialakított mosókonyháiban találkoztak. Mi ugyanezt modern környezetbe helyezzük. Az emberek kulturált körülmények között megvárhatják, amíg lejár a mosógépük. Kényelmes kanapékon ülve beszélgethetnek, miközben a gyermekeik a számukra kialakított sarokban játszanak. Ha éppen e-mailjeiket szeretnék ellenőrizni, használhatják a wifit – magyarázta Megyeri Gábor.
Nagyon fontos volt a siker szempontjából az üzletek elhelyezkedése is. Bármennyire is kézenfekvőnek tűnne a pláza, az amerikai tapasztalatok szerint az emberek nem szívesen sétálgatnak a csillogó folyosókon a szennyesükkel. Ezért az ideális az utcai, de forgalmas helyen lévő üzlethelyiség. Mivel a Bubbles esetében a dizájn is fontos, arra is különösen nagy figyelmet fordítanak a tisztaságra is. Az üzlethelyiségeket természetesen rendszeresen takarítják és ellenőrzik, a gépeket pedig karbantartják. A tulajdonosok eleinte tartottak a rongálóktól, de eddig a kevésbé patinásnak tartott környékeken sem okoztak jelentős károkat.
K.