Jó a facebook, csak nehogy nagyot bukjunk rajta

A Facebook-ot körüllengő kkv-optimizmus elhamarkodott döntésekhez vezethet: egy-egy kampány során rengeteg technikai, jogi és adatvédelmi buktató is lehet, ami csúnya következményekkel járhat.

Hiába a folyamatosan csökkenő elérési mutató, a magyar cégek 49,5%-a szerint kifejezetten megéri a Facebook-on jelen lenni. Ez a hurráoptimizmus azonban elhamarkodott döntésekhez vezethet: egy-egy kampány során rengeteg technikai, jogi és adatvédelmi buktató is lehet, ami csúnya következményekkel járhat. Többek között erre hívták a figyelmet a február 25-én megrendezésre került Facebook Farsang szakértői. Az RG Stúdió által szervezett rendezvényen a jól megszokott esettanulmányok és gyakorlatias tanácsok mellett két roppant elhanyagolt téma is terítékre került.

Adózási kötelezettségek a sorsolás kapcsán
A sorsolást a játék meghirdetése előtt tíz nappal kell bejelenteni. A bejelentés illetékköteles. Az ajándéksorsolás után a szervezőnek, mint kifizetőhelynek kell a személyi jövedelemadót megfizetnie. A sorsolási eseményen közjegyző jelenléte kötelező. A viták elkerülése érdekében a részvételi szabályokat fontos körültekintően meghatározni, pl. érdemes például tartaléknyertesről rendelkezni. Ajándéksorsolás esetén, az átadott nyeremények után személyi jövedelemadót, az át nem vett nyeremények után játékadót, a felügyeleti ellenőrzésért pedig igazgatási-szolgáltatási díjat kell fizetnie a szervezőnek.
Adózás

Sokan még mindig „játékként” kezelik a Facebook-ot, holott a törvény ugyanúgy vonatkozik a digitális, akárcsak az offline világra - mondta el Koppányiné Mészáros Edda, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) munkatársa a nyereményjátékokat érintő legfontosabb adózási kérdések kapcsán. Már csak azért sem szabad félvállról venni ezt a kérdést, mert az adókötelezettség a kifizetőt terheli. Például pénznyeremény esetén a kifizető köteles az adóelőleget megállapítani, levonni, bevallani, befizetni, végül az igazolást kiállítani. Bármilyen nyereményjátékot tervezzünk is, feltétlen nézzünk előtte utána az adózási vonatkozásoknak.

Adatvédelem

A cégek részéről a másik roppant elhanyagolt téma – amit szerencsére a szakértők azért próbálnak a felszínen tartani -, az adatvédelem kérdésköre. Dr. Ormos Zoltán az Ormosnet jogi tanácsadó tulajdonosa szerint komoly büntetésekre számíthatunk, ha az utóbbi években szigorított adatvédelmi törvénnyel nincsenek összhangban a kampányaink.

Sokan hajlamosak elfeledkezni arról, hogy kizárólag akkor őrizhetnek adatokat, ha jogszabályi felhatalmazásuk van (adatvédelmi nyilvántartási szám), és ha az érintett határozottan hozzájárult. Emlékezzünk csak az adatvédelmi hatóság által kiszabott 600.000 Forintos büntetésre, amely a Sanoma Médiát súlytotta, mert nem kezelték megfelelően egy nyereményjáték húszezer játékosának adatait.

Kép:PParchív

Az ügy tanulsággal szolgálhat minden aktívan Facebook-kampányoló cégnek: egyértelmű és megfelelő tájékoztatás szükségeltetik, akárcsak határozott hozzájárulás, aminek visszavonhatónak kell lennie! Nem szabad az olyan „részletekről” sem megfeledkezni, minthogy az adatkezelési tájékoztatónak minden oldalról kattinthatónak kell lennie, és a hírlevél lemondásának technikai feltételeit is biztosítani kell.

Közösségi felhajtás

Lévai Richárd, a rendezvény főszervezője, a facebooktippek blogere  és az Üzleti Klinika előadója  pedig arról beszélt, hogy ha egy cég közösségi marketingbe fog, nagyon fontos, hogy egészében nézze a képet. Egyáltalán nem biztos, hogy a célcsoportunkat a Facebook-on keresztül tudjuk a leghatékonyabban elérni, bár kétségtelen, hogy magasan a legtöbb felhasználóval rendelkező közösségi hálózat. (Itt talál részletes tanácsokat, hogy melyik hálózatot mire érdemes használni.) Lássunk egy gyors szemlét arról, hogyan oszlik meg ezen hálózatok között a magyar felhasználók bázisa, és mi a legfőbb jellemzője a tipikus felhasználóknak:

Facebook: 4.800.000 felhasználó, gyakorlatilag minden célcsoportból.

YouTube: 1.495.000 felhasználó, tipikusan 30 év alattiak (zene+vicces videó)

Google+: 1.025.000 felhasználó, főként Gmailt használók, akik G+-n többnyire inaktívak Pinterest: 580.000 felhasználó, tipikusan 20-30 éves nők (divat és kiegészítő kategóriában)

Instagram: 460.000 felhasználó, 25 év alattiak, akik nagyon sokat fényképeznek

Twitter: 445.000 felhasználó, alig 2%-uk aktív

LinkedIn: 440.000 felhasználó, jellemzően a gazdasági elit van jelen (közép- és felsővezetők, ambíciózus fiatalok)

Forrás: MediaQ, Facebook, LinkedIn

Látható tehát, hogy némileg árnyalja a helyzetet, ha megvizsgáljuk a többi népszerű közösségi hálózatot, amikre természetesen ugyanúgy vonatkoznak a fent említett adatvédelmi és adózási szabályok, mint a Facebook-ra.

 

Véleményvezér

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban 

80 felett már nincs sok esélyünk.
A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben

A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben 

A francia elnök keményen beszólt az európai gazdaságpolitikának.
Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága

Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága 

A kormány tavalyi, többször módosított hiánycélja sem teljesült.
Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják

Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják 

Lassan mulatságba fullad a magyar elit kommunikációs vergődése.
Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben

Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben 

Nem álom, valóság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo