Így lesz függő a fogyasztó

Sokan szinte megszállottan ragaszkodnak a kütyükhöz, veszik az új verziókat, töltik le a szoftverfrissítéseket. Ez a piaci siker új standardja. A gazdasági értéket a habitusteremtés hozza létre, állítja Hooked című művében Nir Eyal.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Túl sok minden hozzáférhető a neten, a bőség káoszában kellenek hát állandó platformok, amikhez odaszokunk. Mivel mindent megkapunk, megtudunk azonnal, agyunk hozzászokott, hogy folyton az ingerületátvivő „boldogsághormont”, a dopamint lövöldözze. Ma addiktív, függést okozó termékeket kell piacra dobni, ami kiváltja ezt a kémiai reakciót, és arra hajt bennünket, hogy megvegyük a továbbfejlesztett verziót, a 2.0 után akár a 9.0-át is. A márkahűség már-már idegtudományi fogalom.

Kép:Pixabay

Függőség helyett a szerző, Nir Eyal a könyv címében politikailag korrektebb kifejezéssel él: „habitusformáló” portékákról beszél. (Habitus az a cselekedet, amit sokadszorra, tudatos odafigyelés nélkül végzünk.) Vállalkozások százait elemezte. Megvizsgálta a termékeiket a dizájn és a funkcionalitás szempontjából, és azon elmélkedett, hogy lehet-e a habitusformáló termékeket egy jobb világ létrehozására használni. Vajon mi kell ahhoz, hogy rászokjon a legújabb alkalmazásra a fogyasztó? És miben volt híján a vesztes app? A kérdésre a választ a rászokási modell adja meg. A külső és belső kiváltó impulzus, a cselekvés, a jutalmak és a befektetés. Azt kell elérni, hogy a felhasználó valahányszor kicsit unatkozik vagy magányos, rögtön egy adott honlapért vagy alkalmazásért nyúljon. E habitus kialakulása hónapokba is telhet, de ha megvan, a cégeknek versenyelőnyt jelent.

A vásárlói hűség négy alaptétele
Egy jó szolgáltatás vagy termék akkor marad életben, ha a megtalálja azokat a vevőket, megrendelőket, akik örömmel vásárolják – nem csak egyszer. Miután megvan a célközönségünk, akik nem néznek zavartan a márkanév vagy szolgáltatás említésére, esetleg elismerően nyilatkoznak arról, amit a pénzükért kapnak, netalántán még ajánlják is másoknak, akkor már csak az a dolgunk, hogy hűséges, lojális vásárlókká tegyük őket.
Eyal azon az állásponton van, hogy a „habitusformáló” termékeknek több a hasznuk, mint a káruk. Az opcionális sokszínűség és a szabad választás szép új világáról beszél, s hangsúlyozza, hogy a felhasználók autonómok, nem automaták. Bár nem tagadja a függőséget – a függők aránya a szerencsejáték-automatáknál mindig is 1 százalék volt –, optimista. „Habár a világ függőséget okozó hellyé válik, az emberek többségének megvan a képessége, hogy szabályozza viselkedését” írja. Ugyanakkor egy tanulmány szerint a Facebook-felhasználók közel egyharmada többé-kevésbé függő, vagyis ez többé nem az egy százalék világa! És közben az agyunkban – amelynek nagyfokú a plaszticitása – már más ingerületátviteli mezsgyék erősödtek meg. Anatómiai ténnyé vált a függőség. A habitusformáló termék a vitamin és a fájdalomcsillapító hatását egyesíti: először örömet okoz, jól érezzük magunkat tőle (vitamin), aztán hiányzik, s vele űzzük el az e hiányból eredő fájdalmat.

Mikor ér célt a fejlesztő, a gyártó? Ha a felhasználók újra és újra visszajönnek, klikkelnek anélkül, hogy erre harmadik fél kapacitálná őket. Mi több, ők ajánlják be a terméket a barátaiknak. És közben egyre többen váltanak át közülük a többet kínáló fizetős verzióra. (Ha elég ügyesek vagyunk, a márkánk akár a fogyasztó legjobb barátja is lehet egy idő után.)

Rászokási modell

Kiváltó impulzus Külső: egy honlap linkje, egy alkalmazás ikonja. Belső: félelem, hogy lemaradunk valamiről

Cselekvés Felhasználóbarát kezelőfelület kell. A komplikált regisztráció elriasztja a felhasználót. A terméknek pedig éhséget kell kelteni a felhasználóban: igényt, hogy újra és újra odatévedjen.

Változatos jutalmak A dopamin jelenléte összefügg azzal, hogy számítunk a jutalomra. De ha a jutalmak kiszámíthatóvá válnak, a fogyasztó elveszti érdeklődését. A netes tartalmakat sokszor „játékosítják”, szinteket és státuszokat lehet elérni benne, ami szintén a jutalmazás egy formája. Megtartó erő a tárolási kapacitás is, hogy hány száz havert, követőt vagy tartalmat (feltöltött képet, dokumentumot) egyesít az adatlap, ami miatt rendszeresen felkeresik.

Befektetés A felhasználó az energiájával, figyelmével, idejével, netes kapcsolati tőkéjével (megosztás, lájkolás, kommentelés) vagy személyes adatai megadásával „fizet”. Ez erősíti a kapcsolatát az adott platformmal. Ez az IKEA-effektus: én raktam össze, kötődöm hozzá.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo