Így lehet versenyben maradni az online piacon

Az e-kereskedelemben egyre többen látnak lehetőséget, nem is alaptalanul. Tévedés lenne azonban azt hinni, hogy könnyű terepről van szó. A hazai piacon az újak helyett a visszatérő vásárlókban lehet a pénz, de csak akkor fog menni, ha követjük a trendeket. Megmutatjuk, mit érdemes!

Mi a Magyar Péter-jelenség titka?
Mennyiben más Magyar Péter, mint Orbán Viktor?
Mennyi voksot szerezhet a Tisza Párt, kitől vehet el szavazatokat?
Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Somogyi Zoltánnal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a Political Capital szociológus társalapítójától!

2024. május 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

2015-ben 270 milliárd forint volt a teljes online kiskereskedelmi forgalom a GKI Digital adatai szerint, a hamarosan nyilvánosságra kerülő 2016-os adatok a várakozások szerint azt mutatják majd, hogy a magyar piac elérte az egymilliárd eurós álomhatárt. Ehhez 15-18%-os növekedés társul. Ma ott tartunk, hogy 2,5-2,7 millió ember vásárolt interneten valamilyen terméket interneten – ebben nincsenek benne a kuponos oldalak, repülőjegy és szállás foglalások. Ez a szám azonban a közeljövőben nem nagyon fog tovább növekedni, egyszerűen a hazai jövedelmi szint miatt – hangsúlyozta a Piac & Profit Webáruház trendek 2017 konferenciáján Madar Norbert a GKI Digital üzletágvezetője.

A legnagyobbak tippjei a sikeres webáruházhoz
Már az online kereskedelemben sem jön be minden, sokan már hosszú évek óta csiszolgatják a tökéletes értékesítési technikákat. A nagyokat már nem könnyű utolérni, ha valaki csak most indulna, de tanulni tőlük bőven lehet. Lássuk három hazai e-kereskedelmi nagyágyú tapasztalatait!
Emiatt viszont az online kereskedőknek nem elsősorban az új vásárlók megszerzésére kellene koncentrálnia, hanem a visszatérő vásárlók megerősítésére, magukhoz kötésére. Hogy ez megéri, azt már a mostani adatok is alátámasztják: a  vásárlók 35, a rendelések 65%-a olyan vásárlóktól származik, akik több mint tízszer vásároltak már az adott webshopban.

Tehát a nagy pénz nem abban van, ha olyanokat próbálunk meggyőzni, akik még soha nem vásároltak, hanem abban, ha az alkalmi vásárlók rendszeres, visszatérő fogyasztókká válnak. (Ebben sokat tudnak segíteni a profi ajánló rendszerek –  nagyon jól célzott üzenetekkel lehet jelentős hatást elérni. Ezért mondják a szakértők, hogy a cookie a legjobb marketingeszköz manapság.)

A kutatás adatai szerint 4700 magyar nyelvű honlappal rendelkező, forintban árazó kereskedő van, vagyis szó sincs arról, hogy ne lenne komoly verseny ezen a piacon. Ráadásul egyre többen vannak, akik kizárólag online kereskedelemre próbálnak meg üzletet építeni. A szektor legnagyobb szereplőinek súlya továbbra is nagyon komoly a magyar piacon, a forgalom jelentős részét a top 10 e-kereskedő bonyolítja le. A szakértő szerint a legnagyobb, mindennel kereskedő szereplőket (Emag, Extreme Digital, Mall.hu) talán nem is lehet már nulláról indulva utolérni a magyar piac fejlettségét figyelembe véve, ez azonban nem jelenti azt, hogy ne lennének lehetőségek.

A vásárlók több mint 50%-a még mindig felsőfokú végzettségű a hazai online vásárlók közül, ezt érdemes figyelembe venni. Tévhit viszont az is, hogy csak budapestiek, vagy csak fiatalok vásárolnának a neten. Az adatok szerint az idősebb és vidéki vásárlókra kifejezetten érdemes lehet célozni, jelentős arányban vannak a vásárlók között – hangsúlyozta a szakértő.

Nagyon erős a piaci koncentráció és korlátozott a vásárlói bázis, ezért nagyon fontos tudatosan átgondolni, hogy hova kívánunk belépni és kiket célzunk meg. Nincs sikerrecept, senkit nem lehet másolni. A marketingben és a kiváló logiszitkában kell hinnünk, tudatos stratégiával kell indulnunk, amelyet ugyanakkor rugalmasan képesek vagyunk változtatni. Ez a piac gyorsan változik, amihez muszáj alkalmazkodnunk.

De merre változik?

A 10 legfontosabb trend, amit követni kell a sikeres webáruházhoz
Az online kereskedelem már korántsem a munkanélküliek megmentője. Hatalmas a verseny, és nőnek a vásárlói elvárások is. Ha valódi sikert akarunk elérni, muszáj a trendeknek megfelelően folyamatosan fejleszteni. Zajdó Csaba, a Webshop-experts ügyvezető igazgatója a legfontosabbakat osztotta meg a Piac & Profit konferenciáján.
Hogy ezen a gyorsan változó piacon mire számíthatunk, arról dr. Ormos Zoltán Szek.org elnöke tett „jóslatokat” a konferencián.
  1. Az omnichannel lesz a megoldás
Az e-kereskedőknek a fizikai infrastruktúra idegen, a fizikainak az online, pedig úgy néz ki, mind a kettőre szükség van. Ezért az lesz sikeres, aki eleve így termel, vagyis omnichannel értékesítésben gondolkodik.  Bár a vásárlók értékelik a kényelmes és gyors online vásárlást, a fizikai boltokra vitathatatlanul még mindig szükség van. A Szek.org tapasztalatai szerint csak a fizikai bolttal is rendelkező üzletek képesek bármekkora bizalmi indexet felmutatni – eltekintve a top 5 ismertségű kereskedőktől.
  1. A logisztika mindenek felett
A vásárlók gyors és kényelmes szállítást akarnak. A legnagyobbakkal ezen a területen sem lehet versenyezni, az Amazon annyira gyorsan szállít, hogy a szakértő szerint az már egyszerűen nem érheti meg a cégnek – vagyis a hipergyors kézbesítés inkább a marketingstratégia része. Az óriáscégnél elindulnak a furgonok olyan termékekkel, amelyeket még nem is rendeltek meg, de az analitika alapján az adott időszakban az adott környéken meg fogják rendelni. Úgy terveznek, hogy a nap végére kiürüljenek a furgonok. Ha ezt a szintet nem is ugorja meg egy hazai e-kereskedő, biztos, hogy a logisztika kiemelt szerepet kap a sikerben.
  1. A nagyok diktálják a tempót
A verseny tulajdonképpen az Alibaba és az Amazon között zajlik ezen a piacon – véli a szakember. Aki labdába akar rúgni, ezekhez képest kell olyasmit kínálnia, ami megérheti a vásárlóknak, akik nem lesznek hajlandók kompromisszumot kötni.
  1. Nem az a lényeg, milyen közeli piac, hanem, hogy mennyire jó nekünk
A kisebb vállalkozásoknak sokszor tanácsolják, hogy ha nemzetközi piacra lépésben gondolkodnak, válasszák először a szomszédos országokat. Ormos Zoltán szerint egyáltalán nem biztos, hogy ezekre kell koncentrálni. Komoly analitikával és stratégiai tervezéssel  éppen a mi termékünkre vevő piacokat találhatunk, amelyeket jó szervezéssel ki is tudunk szolgálni. Van olyan hazai kisvállalkozás (e-Optika), amely például Olaszországban dobott igazán nagyot. A szakértő azt tanácsolja azoknak, akik online kereskedőként új piacot keresnek, hogy azt teszteljék először egy piactéren való megjelenéssel. Ez egy nagyon olcsó lehetőség, ami biztonságot jelenthet.

Véleményvezér

Működik az orbáni példa, egy fideszes képviselő rokonsága sorra nyeri a milliókat

Működik az orbáni példa, egy fideszes képviselő rokonsága sorra nyeri a milliókat 

A fényképeken jóságos képviselő kemény üzletember.
Magyar Péter kibukott, a köztelevízió szabályozni akarja miről beszélhetnek az EP listavezetők

Magyar Péter kibukott, a köztelevízió szabályozni akarja miről beszélhetnek az EP listavezetők 

Korlátozná a köztelevízió a véleménynyilvánítás szabadságát.
Vizsgálni kezdte az Integritás Hatóság a kazári 677 millióba kerülő luxusbölcsőde ügyét

Vizsgálni kezdte az Integritás Hatóság a kazári 677 millióba kerülő luxusbölcsőde ügyét 

Aranyat rejtettek a betonba, vagy mi került ennyibe?
Nagyot javult a közbiztonság Európában

Nagyot javult a közbiztonság Európában 

Csak a nézettség számít.
Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban 

80 felett már nincs sok esélyünk.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo