Így keres állást a magyar a neten

Egyedülálló kutatást készített a Piac&Profit részére a SentiOne online piackutató cég a digitális magyar álláspiacról, meglepő eredményekkel. Eszerint egyre fontosabb a véleményvezérek szerepe az internetes munkaerőpiacon, a közösségi oldalak között megdöbbentően jól szerepel a Twitter. Nem veszett ki a rasszizmus sem a bérek meghatározásánál és még lenne mit tanulnia a cégeknek az álláshirdetésekről.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az online csatornák térhódítása egy sor gazdasági-üzleti folyamatot alakít át és a társadalomban is mélyreható változásokat indított el. Nincs ez máshogy a munkakereséssel sem – vagyis, pont, hogy máshogy van -, hiszen az online csatornák megsokszorozódásával egy, korábban ismeretlen módszertan mentén történik a folyamat, akár a munkavállalói, akár munkaadói oldalt tekintjük. A Piac&Profit felkérésére a SentiOne mélyre ásott a webes világban, hogy kiderítse az adatvezérelt igazságot – ki, hol és milyen munkát keres a weben? Bemutatjuk az elmúlt egy év tanulságait.

Van állás és munkakereső is, csak nem ugyanott
A legtöbb embert szak-, fizikai, segéd- és betanított munkákra várták 2016-ban, de értékesítés és kereskedelem kategóriában is rekordszámú hirdetés jelent meg. Ezzel szemben a jelentkezőknél leginkább az adminisztrációs és asszisztensi irodai munkák voltak népszerűek.
A kutatáshoz a 2016. június 8. és 2017. június 8. között közzétett online tartalmakat elemeztük és figyeltük.

Ki milyen munkát keres? És hol? Melyek a legnépszerűbb online csatornák, ahol feladjuk a hirdetéseket vagy, ahol leggyakrabban utánanézünk a lehetőségeknek?

2016. június 8. – 2017. június 8. között összesen 9394 online bejegyzés született a magyar weben ’állást keresek’ témakörben – a Facebookon, Twitteren, blogokon, fórumokon, weboldalakon, Instagramon.

Álláskeresők

Kik?

A nemek arány szinte teljesen kiegyensúlyozott, azaz az online álláskereső felhasználók, olvasók, valamint a témára reflektáló emberek körében szinte ugyanannyi a nő, mint a férfi.

Hol?

Az online tudásszerzés, - átadás legnépszerűbb platformja a Facebook, ami minden mást jelentős hátránnyal maga mögé utasít. Második helyen szerepel a Twitter, ami különösen annak fényében meglepő, hogy ennek a csatornának a napi használata Magyarországon nem túl elterjedt, a harmadik helyet pedig az állásközvetítő weboldalak szerezték meg.

Az ’Állást keresek’ témában legtöbbször cikkező, azt legtöbbet említő csatornák:

Blogok: hataratkelo.blog.hu, blogaszat.hu, urban-eve.hu

Fórumok: gyakorikerdesek.hu, forum.index.hu, prohardver.hu

Portálok: megyeiapro.hu, 444.hu, docplayer.hu

És mikor?

Az alábbi ábra azt mutatja, hogy mikor jelenik meg a legtöbb online tartalom ’állást keresek’ témában – összesített, 24 órás bontás, a vizsgált egy év eredményei alapján. A délelőtt 11 és a dél kiugróan előkelő helyen szerepel – ahogy az adatok is mutatják, valószínűleg az emberek kihasználják az ebédszünetet, vagy munka hiányában ekkor kelnek fel, aki váltani akar, ilyenkor tudja úgy használni az irodai gépet és netet, hogy más nem látja.

A téma véleményvezérei pedig (legnagyobb becsült eléréssel rendelkező online felhasználók):

Megnéztük azt is, hogy az elmúl egy év online diskurzusai alapján – állásajánlati oldalról – a szektorok miként aránylanak egymáshoz (melyik típusú állások, állásajánlatok a legkeresettebbek, legnépszerűbbek online. Melyik szektorban hirdetnek meg leggyakrabban munkalehetőséget.

Az Álláshirdetők

legnépszerűbb álláshirdető online és közösségi média platformok és trendek, amelyek az álláshirdető tartalmakat és ezek szélesebb kontextusát ölelik fel és teszik közzé. Az elmúlt egy évben közel 22 000 olyan online bejegyzés született, amely álláshirdetéssel és az ehhez kapcsolódó online diskurzussal foglalkozott. A férfi olvasók, felhasználók itt már valamivel aktívabbak, mint a nők.

Jól látható módon megnőtt a portálok, weboldalak szerepe is (az ’Álláskeresők’ eredményeivel összehasonlítva). Érdekes összefüggés: az állásokat többségében a weboldalakon hirdetik meg. Ugyanakkor az Álláskeresők szemszögéből vizsgált kutatás eredményei jól mutatják, hogy az ehhez kapcsolódó online diskurzus bizony nem a forrásanyagot publikáló portálokon, hanem a közösségi média felületeken történik (Facebook, Twitter).

Megnéztük, hogy az országban a ’helyszínnel’ megjelölt bejegyzések alapján, milyen térkép rajzolódik ki: azaz, hol publikálnak legtöbbször online álláshirdetéseket, hol lépnek legtöbbször kapcsolatba ezekkel a felhasználók.

Az országon belül Budapest vezető szerepe érthető, viszont a fővároson belüli eloszlásban már találunk meglepő helyszíneket.

 

Mikor?

Az elmúlt egy év összesített eredményeit elnézve a reggel 9, a délután 1 és az este 6 a legnépszerűbb online időpont, azaz ekkor említik legtöbbször a témát a weben (osztják meg a legtöbb álláshirdetést, reagálnak ezekre stb.)

Szövegelemzéssel megvizsgáltuk azt is, hogy a vizsgált időszakban milyen interjúélményekről, személyes tapasztalatokról számoltak be az emberek online.

Miért nincs elég jelentkező az álláshirdetésünkre?
Számos munkaadó számára probléma, hogy a meghirdetett állásokra nem jelentkeznek elegen, bárhogy keresik a jelölteket. A toborzási szakértő elmondja, mi lehet az ok!
A folyamatosan visszatérő topikok:
  • többkörös interjú után a cég hihetetlen alacsony fizetést ajánl, majd mikor az interjúalany felháborodik, akkor nekik áll feljebb: hogy akkor miért jelentkezett, hiszen tudhatta volna a hirdetésből, hogy ide alacsonyabb képesítés is elég lett volna
  • az ’Elvárások’ menüpont mindig gyönyörűen ki van bontva. Miközben az ’amit nyújtunk”, az még mindig egy homályos folt a cég oldaláról (Itt olvashat arról, mitől lesz tökéletes az álláshirdetés!)
  • nyelvi korlátok külföldi munkavállalásnál – a téma népszerűsége magával hozza a következtetést, hogy a külföldi munkavállalás még ma is egy nagyon népszerű topik
  • a cég nem ad meg konkrét elérhetőséget vagy valami teljesen hiteltelen email címmel kommunikál
  • rasszizmus a munkaadó oldaláról. Bőrszín alapján meghatározott bérkülönbségekről is osztottak meg személyes tapasztalatokat online.
Tippek, tanácsok

Ez alatt a 365 nap alatt több mint 2700 olyan webes bejegyzés született, amelyek az álláskeresés ’best practice’ módszereit taglalták, vagy épp olvasói/álláskeresői szemszögből erre reflektáltak a közösségi és online médiában.

Az alábbi ábra a legnépszerűbb blogok és fórumok listáját mutatja, amelyek ebben a témában a legtöbb bejegyzést tették közzé adott időszakban.

A legjobb és legnépszerűbb álláskeresési tanácsokat megosztó oldalak/felhasználók listáját az alábbi öt csatorna/ember vezette az elmúlt egy évben.

A legnépszerűbb online bejegyzések (ezt a legnagyobb becsült elérés alapján rangsorolja a SentiOne rendszere), az alábbi kérdésekre keresték a választ:

  • Mennyibe is kerül valójában az álláskeresés?
  • Mit is takar a Zuglóban nyitott szociális szépségszalon elnevezés?
  • Hogyan készüljünk fel a bértárgyalásra?
  • Mit tegyünk az állásinterjú után?
  • A legjobb tippek, hogy miként érvényesüljünk álláskeresőként ebben a technológiaközpontú toborzóközegben?
  • Állást keresek: hogyan csináljam?
SentiOne
A SentiOne Közép- és Kelet-Európa vezető online listening cége, ami már 26 országban van jelen a kontinensen. A webes szöveganalitikával foglalkozó vállalat magyarországi ügynöksége három évre visszamenően figyeli a teljes hazai online palettát (Facebook, Instagram, YouTube, Twitter, weboldalak, fórumok, blogok stb.), és az adatvezérelt igazság nyomában valós idejű, testre/márkára szabott és őszinte válaszokat kínál a Ki? Mikor? Hol? Mit? Miért? kérdésekre. Az interaktív felület a felhasználó kíváncsisága mentén formálható, így a nemzetközi versenytárselemzés elkészítésétől a véleményvezérek beazonosításáig bármire - és mindenre - alkalmas.
Összeszedtük a legfontosabb, legérdekesebb kulcsgondolatokat:
  • Ne feledkezz meg róla, hogy munkanélküliként milyen támogatásokat igényelhetsz, pl. álláskeresési járadék (folyósítási idő maximum 90 nap)
  • Próbáld meg egy napra szervezni az állásinterjúkat, így jelentősen csökkentheted az utazás költségeit
  • Kezdő munkavállalóként legyünk tisztába az alapfogalmakkal, mielőtt rábólintunk valamire, például a fizetésre. Míg a bruttó összegben már benne foglaltatik az adó, az egészségbiztosítás és a nyugdíjjárulék, a munkavállaló bankszámlájára már az ezekkel csökkentett nettó összeg kerül.
  • Rendkívül elterjedt álláskeresőként…- tól,…- ig… sávban meghatározni a bérigényt. Gyakran tanácsadók is sűrűn javasolják. Csakhogy a munkáltatók is előszeretettel választják inkább a sáv alját. A megoldás: lehetőleg 1 konkrét számot adjunk meg bruttóban, azzal a kiegészítéssel: az ajánlat a tárgyalás (bónuszok, juttatások) függvényében alkuképes.
  • A HR-technológia nagy hatással volt arra, hogyan nézik át a cégek és a toborzók az életrajzokat. Olyan szoftvereket fejlesztettek ki, amelyek automatizmusok segítségével keresik a megfelelő kulcsszavakat a jelöltek CV-jében. Ilyen rendszereket ma már szinte minden nagyobb cég használ. Olvassuk el alaposan az álláshirdetést! Vannak olyan szavak, melyeket többször említenek? Ha igen, ez arra utalhat, hogy ezeket a tulajdonságokat vagy képességeket várják el a pozícióhoz, így fontos, hogy beleillesszük őket életrajzunkba.
  • A közösségi média hasznos módja a kapcsolatfelvételnek mind interjú előtt, mind interjú után. A cég posztjainak kedvelése és megosztása növelheti az ismertségünket, így meg tudnak minket különböztetni a sok jelentkező között.
  • Mentsük le az álláshirdetést, hogy ha később inaktívvá is válik a link, akkor is vissza tudjuk keresni
  • Fontos, hogy már az önéletrajzod elnevezésében is legyen benne a neved és az is, hogy melyik nyelvűt küldöd: pl. Érték Elek CV_hun
  • Ha a lakhelyedtől távol eső pozícióra pályázol, akkor már a kísérőlevélben, vagy a CV-ben utalj rá néhány sorban, hogy nem véletlenül küldted a jelentkezésedet, hanem tudod vállalni az utazást / költözést.
Hat lépés a véleményvezérek szívéhez
Márkázott termék nélkül ma már nehezen boldogulhatunk a piacon, a sikeres márkaépítéshez azonban fontos, hogy megfelelő kapcsolatot alakítsunk ki azokkal, akiknek a szava számít az ügyfeleinknek. Hat lépés, hogyan alakítsunk ki jó kapcsolatot a véleményvezérekkel!

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo