Aki nincs a neten, az végzetesen lemarad – ez alapigazság. Csakhogy az Ipsos által korábban, a „Neten a Cégem” program keretében készített kutatásból kiderül, hogy Magyarországon a mikro- és kisvállalkozásoknak kevesebb, mint fele rendelkezik saját honlappal, sőt, az interneten eddig jelen nem lévők 63 százaléka még soha nem is gondolkodott el vállalkozásának virtuális megjelenítésén. Pedig az online megjelenés és a hatékony online marketing immár a jó ügyfélkezelés alapja is. (Egyébként ügyfélkezelésben is mérföldekre vagyunk lemaradva a nyugati cégek mögött.) Elég ugyanis, ha egyetlen ügyfél rossz szájízzel távozik, tehet róla, hogy jelentősen visszaessen a forgalmunk.
Márpedig az online világban szélvészként terjednek a rossz hírek: egy átlagos felhasználó ugyanis naponta legalább 14 alkalommal tölt legalább két és fél percet valamelyik közösségi oldalon, 229 ismerőssel rendelkezik (ezeknek 7 százalékával sosem találkozott), hét felhasználón keresztül gyakorlatilag a világ bármely pontján bármelyik két felhasználó információkat cserélhet egy közösségi oldalon a Mashable.com felmérése szerint. És cserélnek is: a nem megfelelő ügyfélkezelés miatt egyedül Nagy-Britanniában 4156 milliárd forintnak megfelelő összeget veszítenek a vállalatok - állítja a NewVoiceMedia intézet felmérése.
Célcsoportban sok kicsi többre megy
Ám még azok a magyar vállalkozások, amelyek jelen vannak az online térben sem hatékonyan kapcsolják össze az online marketinget és az ügyfélkezelést. „A cégek többségének már a célcsoport kiválasztásánál problémája van. Még mindig a régi szemléletmód uralkodik: nem, kor, lakóhely, kereseti viszonyok alapján keresik a potenciális ügyfeleket. Pedig ennél részletesebb lebontásra van szükség” – mondta el a Piac&Profitnak Gombos Zsolt, az Online Marketing Akadémia (OMA) alapítója.
Adatbázis: építkezzünk az alapokról
Ezekből a személyekből építhetünk adatbázist. „Első körben talán kerüljük a feliratkozásra bíztató üzenetet és nehogy beleírjuk a „hírlevél” szót! Ne akarjunk rögtön eladni, hanem más módon szerezzük meg az adatokat, nyújtsunk valami többet, valami pluszt a felhasználónak, hogy szívesen iratkozzon fel hozzánk. A legegyszerűbb módja ennek egy ajándék, valami olyan, ami kapcsolódik termékünkhöz, nekünk olcsó, vagy semmibe sem kerül, de a fogyasztónak hasznos. Gondolkodhatunk online megoldásokban: kupon egy ingyenes oktatásra, vagy hozzájuthat zárolt tartalomhoz. Ez mindenképpen érdekes tartalom legyen: minden iparágban az ügyfeleknek vannak kérdései, ezeket gyűjtsük össze, válaszoljuk meg és tegyük közzé, akár videóban, akár szöveges formában. Ez mindig bejön” – mondta Gombos Zsolt. (Persze sokszor éppen a szöveg a céges weboldalak mumusa.)
Éppen ezért bármilyen formában is jutunk hozzá az adatokhoz, tegyünk közzé adatvédelmi nyilatkozatot. „Ez az ügyfelek bizalmát is nagyban növeli. Persze ehhez az sem árt, ha valóban nem élünk vissza az így megszerzett adatokkal” – hangsúlyozta a szakember, aki szerint megéri az adatbázis építésbe időt és energiát fektetni. „Ez egy aranybánya a cégeknek” – vélte Gombos. A jó adatbázisra modern ügyfélkezelési rendszert (CRM) építhetünk, amivel növelhetjük az ügyfelek elégedettségét és nem utolsósorban az alkalmazottak munkáját is megkönnyítjük. Elég, ha felhív az ügyfél, ha benne van az adatbázisban és a munkatárs a CRM rendszerből máris tudja a nevét és hogy mi érdekli. Ez óriási előny lehet, mert érzi, hogy fontos a cég számára. És komoly tévhit, hogy a CRM csak a nagy cégeknek való: egy kkv is nagyot robbanthat vele.
Tervezzünk hosszú távon
A már megszerzett listánkat folyamatosan gondozzuk, és hosszú távon adjunk a potenciális ügyfeleknek olyan tartalmat, ami fenn tartja az érdeklődésüket. „A legtöbb ilyen felhasználó ugyanis nem azonnal fog nálunk vásárolni, ezért nem is érdemes erre törekedni. De ha szüksége lesz a termékünkre, így azonnal mi fogunk az eszébe jutni” – hangsúlyozta a szakértő. Ráadásul, ha a felmerülő kérdéseire nálunk folyamatosan megkapja a válaszait, a téma szakértőjeként fogja kezelni cégünket – még ha nem is vásárol semmit. Viszont amikor majd valódi fizető ügyféllé válik, így még akkor is minket választ majd az esetek többségében, ha az áraink még magasabbak is konkurenciánál.”