Bárhogy is szépítjük a dolgot, egy üzlet – főként egy kereskedelmi egység – fenntartásához elengedhetetlen, hogy folyamatosan újabb és újabb ügyfelekre tegyünk szert. Ennek számos módszere közül az egyik az, ha könnyebbé tesszük az emberek számára, hogy nálunk vásároljanak, például úgy, hogy bevezetjük a bankkártyás fizetési lehetőséget.
Csak Magyarországon több mint 9 millió bank- és hitelkártya van forgalomban. Az emberek azonban csak a vásárlásaik mintegy egytizede esetében fizetnek kártyával, a szakemberek azonban ennek növekedésére számítanak többek között azért, mert az online vásárlások terjedésével egyre többen kezdik használni a plasztikkártyákat – egy idő után nem csak az online térben, hanem ezután más vásárlásaik során is.
Több lehetőség, több vásárlás
A kártyás fizetés a statisztikák szerint mintegy 30 százalékkal magasabb bevételt jelent, mint a készpénzfizetés és növeli a vásárlások számát is. Az embereket ugyanis nem korlátozza a pénztárcában lévő készpénz, és hajlamosabbak az impulzív vásárlásokra – mondja a POS terminálokat szállító Sonet szakértője. Emellett újabb vásárlókat is hozhat a kártya elfogadás, például a helyi valutával nem rendelkező külföldieket.
Olyan helyen elhelyezkedő üzlettel, ahol sok turista fordul meg, illetve olyan árukészlet esetén, amely jellemzően alkalmas az impulzus vásárlások kiváltására, illetve akkor, ha nagyobb értékű termékeket árusítunk, nagy valószínűséggel jelentősen is megdobhatja a forgalmat a kártya elfogadás bevezetése. A bankkártyás fizetés emellett – főként az érintéssel működő kártyák megjelenése óta – jelentősen gyorsíthatja is a kiszolgálást, ami áttételesen további forgalomnövekedést eredményezhet.
Sőt, még biztonsági szempontokat figyelembe véve is előnyös lehet, hiszen a kártyákkal csökken az üzletben lévő készpénz mennyisége, ami a megbízhatatlan alkalmazottak és az esetleges rablások miatt egyaránt előnyös.
Mennyibe kerül a bankkártya elfogadás?
A szerződések tipikusan személyre szabott, egyedi ajánlatok, vállalatonként és bankonként eltérő díjazással. Általában elmondható, hogy felszámolhatnak valami féle havi, vagy szerződéskötési díjat. Előbbi néhány ezer, utóbbi néhány tízezer forint körül alakulhat. Bár e kettő terhelésétől általában bizonyos forgalom után eltekintenek a pénzintézetek. Ami a fő költséget jelenti az 1-2% körül alakuló kereskedői jutalék. Ez annyit jelent, hogy a kártyával fizető vásárlóink által az üzletben elköltött 100 forintból, csak 99, vagy 98 forintot írnak jóvá a bankszámlánkon. Ez magas összeg, de a kártyás vásárlók által generált plusz forgalom általában ennél általában jóval nagyobb.
Ezekhez a költségekhez képest alacsonyabb volumenű, de mégis érdemes megemlíteni, hogy a kártyaterminál és a bank közötti kommunikáció költségei is általában a vállalkozást terhelik. Ha telefonon keresztül kommunikál a terminál, akkor helyi számot tárcsáz a POS, ha pedig az internetes összeköttetés mellett döntöttünk, internet előfizetésre lesz szükségünk. A mobil készülékekbe szükséges SIM kártyát, a mobil kártyaterminál és a bank közötti kommunikáció költségeit adott esetben a bank állja.
Az unió itt csökkent rezsit
Szeptembertől még olcsóbb lesz a bankkártya elfogadása a kereskedők számára az Európai Unió márciusban elfogadott jogszabálya miatt. A márciusban elfogadott, 6 hónappal később életbe lépő szabály szerint a nemzetközi tranzakciók esetében a díj maximálisan a tranzakció értékének 0,2 százaléka. Belföldi tranzakcióknál öt év múlva ugyanez lesz a mértéke a kivetett díjnak. Betéti kártyával bonyolított kisebb tranzakciók esetében a tagállamok öt év múlva 0,05 eurós felső díjhatárt vezethetnek be. A hitelkártyák esetében a maximális díjmérték 0,3 százalék, és a tagállamok alacsonyabb határt is meghatározhatnak a belföldi hitelkártya-tranzakciókra.
A változtatás az Európai Parlament közleménye szerint évente 730 millió euró megtakarítást hozhat az európai fogyasztóknak és 6 milliárd euró megtakarítást a kereskedőknek, az EU-ban lebonyolított évi kb. 43,5 milliárd euró értékű kártyás fizetések után.
A jogszabály a jelenleg formálódó pénzügyi szolgáltatásokra vonatkozó irányelvvel együtt egyenlő versenyfeltételeket biztosít a szektorban Európában. Javítja a díjszabás átláthatóságát, ösztönzi a versenyt és ezentúl a kártyahasználók és a forgalmazók is a számukra legelőnyösebb kártyát választhatják - mondta a javaslatért a parlamentben felelős spanyol néppárti képviselő, Pablo Zalba, az indítvány elfogadásakor.
A változásokat részletesen áttekintheti az alábbi infografikán.