Kiemelkedő volt a kiskereskedelmi forgalom augusztusi bővülése, az adatok alapján az idei már a harmadik olyan év lesz, amikor elérte vagy túllépte az 5 százalékos növekedést az ágazat – mondta Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára. A Központi Statisztikai Hivatal közlése szerint augusztusban a kiskereskedelmi forgalom volumene a nyers adat szerint 5,8, naptárhatástól megtisztítva 4,3 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest. Augusztusban a forgalom élénkülést mutatott a júliusi ütemhez képest, amikor 2,9, naptárhatástól megtisztítva 3,9 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit.
Vámos György szerint a növekedés nagyobb a várakozásoknál is, és az uniós átlagot is jóval meghaladja. A januártól augusztusig tartó időszak növekedése bizakodásra ad okot: 2016-ban is 5 százalék körüli növekedéssel lehet számolni, míg korábban még csak 3-4 százalékot vártak.A karácsonyi forgalom kiemelkedő lesz az idén, Vámos György szerint a decemberi költésen belül az élelmiszerek és iparcikkek forgalma 50 milliárd forinttal, 5-6 százalékkal nőhet decemberben az előző évhez képest. Ajándékokra a becslések szerint 80-90 milliárd forintot, és élelmiszerekre is nagyjából ugyanennyit költenek majd a családok, mindkettő néhány milliárd forinttal több a tavalyinál.
A karácsonyi szezon az egyik legfontosabb időszak sok vállalkozás életében, sok kereskedelemmel foglalkozó cég ilyenkor éves forgalma harmadát termeli meg, ezért nem mindegy, hogyan készülnek a vásárlók rohamára. Mire ügyeljünk, mire hajtsunk rá a marketingben? A B2C szolgáltatások (kozmetika, étterem, szállás stb.) számára az egyik legjobb megoldás ennek az időszaknak a marketingjére, ha bónuszokat ajánl fel kiegészítésként. Fontos tudni, hogy sokan nem csak az árengedményekre hajtanak ilyenkor, így nem kell feltétlenül rontania a profitot csak azért, mert „Karácsony van!”. Adjunk inkább ajándékot, extra szolgáltatásokat „Special Xmas Edition” kiadásban. Ha a cég szolgáltatásai, termékei semmilyen módon nem kapcsolhatóak az ünnepi vásárlási lázhoz, vagy a célcsoport üzleti kör (B2B), akkor érdemes azt kiemelni a december elejéig tartó időszakban, hogy még a nagy hajtás előtt segít elintézni az üzleti ügyeket, hogy az ünnep valóban meghitt és békés lehessen.
Használjuk ki a Black Friday körüli hírverést
Mikor kezdődik az ünnepi időszak? Itthon hagyományosan Advent első vasárnapját szokták az ünnepi szezon kezdetének tekinteni, míg a tengerentúlon az úgynevezett „Black Friday”-t, ami a hálaadást követő pénteket jelenti, idén november 25. Ezen a napon (és jellemzően az azt követő hétvégén) kiemelkedő kedvezményekkel várják a vásárlókat a mind a hagyományos boltok, mind az e-kereskedők. Bár korábban is voltak kezdeményezések, a Black Friday igazán csak tavaly gyűrűzött be a hazai kereskedelembe, ráadásul rögtön kétszer is (az eDigital és a Shopline egy héttel korábban tartotta a „fekete napját”), és a legnagyobb hazai webáruházaknak kiemelkedő sikereket hozott. A tavalyi sikerből kiindulva idén is várhatóan nagy felhajtás lesz a „Black Friday” körül, a nagyobb kereskedők minden bizonnyal reklámkampányokkal készülnek a napra. Bár árakban nehéz versenyezni a nagyokkal, nekik is ajánlott megtartaniuk a maguk „fekete péntekét”, már csak azért is, mert a nagyok hírverése egyfajta ingyen reklámot jelent számukra. Így valószínűleg a megszokottnál nagyobb látogatószámra számíthatunk ezen a napon, és ez kitűnő alkalom arra, hogy kedvezményeket adva (és a vásárláson elért profit egy részéről vagy akár egészéről való lemondással) olyan első vásárlókra tegyünk szert, akik reményeink szerint karácsony előtt még visszatérnek.