Honnan veszi a gyerek, miért kell nyaggatni a szülőt?

A fogyasztók jogait a digitalizáció miatt jelentősen átalakult reklámpiacon fokozottan védeni kell, különösen azért, mert az online vásárlás egyre népszerűbb már a gyerekek körében is.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A GVH új digitális fogyasztóvédelmi stratégiát készített, amely elsősorban az állandó digitális zajra, személyre szabott hirdetésekre és reklámokra igyekszik választ adni. A fogyasztók jogait a digitalizáció miatt jelentősen átalakult reklámpiacon fokozottan védeni kell, főleg, mivel az online vásárlás egyre népszerűbb minden korosztály körében. 2018-ban az online kiskereskedelmi forgalom 425 milliárd forintot tett ki, idén pedig várhatóan még tovább emelkedik.

Kép:Pixabay

A GVH az új környezetre szabja eszközeit, ami nem merül ki a bírságolásban, sőt: piackutatásokat, piacelemzéseket végez, külföldi hatóságokkal szoros kapcsolattartásban van. Nem a bírságolás az elsődleges cél, hanem a jogkövető magatartásra, a jogszabályok megismerésére való ösztönzés, ezért a GVH a jogalkalmazói gyakorlatán keresztül folyamatosan iránymutatást is ad egyes kérdésekben a reklámozó cégeknek, valamint a fogyasztói tudatosságot növelő kommunikációs kampányokat is folytat” – mondta dr. Zenisek Andrea, a GVH Fogyasztóvédelmi Iroda vezetője a Deloitte Legal által szervezett üzleti reggelin.

Az Európai Unió tagállamainak fogyasztóvédelmi hatóságaival a GVH-nak komoly együttműködése van, amely keretében aktív információcsere zajlik, valamint egy riasztási lánc is kialakításra került.

Influenszerek, gyermekreklámok

2016 óta a GVH-nak több ügye is volt, amelyek során véleményvezérek, ún.

Az influencerek ereje
Miért olyan értékesek ma a piacon a véleményvezérek, a hangadók? Mert praktikus tanácsokat adnak: élni segítenek. És olyan összekötött világban élünk, ahol egy-egy extrovertált, széles baráti körrel rendelkező, jó ízlésű, véleményt alkotni szerető, divatteremtő hatású alak képes sikerre vinni egy új terméket vagy márkát.
influenszerek ellen indítottak eljárást a fogyasztók megtévesztése miatt, mivel egyes termékeket, szolgáltatásokat és a márkát népszerűsítő tartalmakat és bejegyzéseket úgy tettek közzé, hogy azért az influenszereknek ellenszolgáltatást nyújtottak, ez azonban az egyes posztok láttán valószínűsíthetően nem volt egyértelmű a fogyasztók számára.

A GVH által indított ügyek között szintén kiemelt helyen szerepelnek a gyermekeket célzó reklámok. A jogszabályok szerint ugyanis tilos a reklámban gyermekeket közvetlenül felszólítani a reklámozott áru megvételére, vagy arra, hogy győzzék meg szüleiket vagy más felnőttet, hogy vásárolja meg számukra a reklámozott terméket.

Kérdéses azonban, hogy ezt a szabályt hogyan kell pontosan érteni, milyen határok között mozoghatnak a cégek a gyermekeknek szóló reklámok közzétételekor. A GVH 2009-ben kettő, 2013-ban pedig egy eljárást is indított jogsértő gyermekreklámok miatt, azonban a cégek elmarasztalását követően nem indult általános piactisztítás, a téma kissé elsikkadt. Így további beavatkozások hiányában a gyermekreklámok jogszerű közzétételével kapcsolatos sok kérdés tisztázatlan maradt. Ezért nagyon érdekes, hogy a GVH az idén indított három újabb, gyermekreklámokat vizsgáló eljárását hogyan zárja majd, esetleg üzen-e majd a piacnak a tekintetben, hogy milyen határai vannak az elfogadható és a tilos gyermekreklámoknak” - mondta dr. Miks Anna, a Deloitte Legal ügyvédje.

 

 

Véleményvezér

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.
Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo