Hét állás, amit unokáink már nem fognak látni

A technológia fejlődése el fog sodorni a jövőben olyan munkaköröket, amelyek ma még több tízezer ember megélhetését biztosítják. Mutatunk most hét olyan állást, amire szinte biztos, hogy nemsokára már nem lesz szükség.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Pixabay

Egy oxfordi tanulmány szerint több mint 700 különféle foglalkozást veszélyeztet az automatizáció a közeli jövőben, és a kutatók nem szolgáltak túl jó hírekkel a dolgozók számára: a gépek valószínűleg a mai munkahelyek 47 százalékát vehetik át évtizedeken belül. Ez csupán egy előrejelzés, de ha bekövetkezik, akkor egyáltalán nem lesz meglepetés. 2022-ig mintegy 200 munkakör tűnhet el, vagy csökkenhet radikálisan az alkalmazottak száma - derül ki a CarreerCast felméréséből. Mutatunk most ezek közül hét olyan munkakört, amire szinte biztos, hogy nem lesz szükség a jövőben.

Postás

2014-ben több mint 32 ezer fő tartozott a Magyar Posta alkalmazottai közé, ebből mintegy 14 ezer volt a kézbesítő. A nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy az elektronikus kommunikáció fejlődésével a magánlevelezés kihalóban van, a postások jelenleg szinte kizárólag a reklámanyagok, hivatalos értesítések és csomagok, - főleg interneten rendelt áruk – kézbesítésével foglalkoznak. Mivel a reklámozási tevékenység mindinkább az elektronikus felületekre tevődik át, az internet penetráció fejlődésével az adminisztrációs ügyek is mindinkább az online felületekre tevődnek át, így a csomagküldés maradhat(na) a posták fő profilja, ezt viszont a jövőben valószínűleg drónok végzik majd. Így gyermekkorunk barátságos postásai nemsokára a múlt részeivé válnak.

Futár

Hasonlóan szomorú sors vár a futárokra, akik ma még kerékpárokon és motorokon a szívbajt hozzák az autósokra Budapest utcáin. Az ő helyüket is a drónok veszik majd át: erre a nagy online kereskedőcégek, mint az Amazon, már most terveket kovácsolnak. Ez csak Budapesten mintegy 5-600 kerékpáros és motoros futár életét fogja felborítani, bár a kerékpárosok még várhatóan egy darabig versenyben maradnak éppen azért, mert a környezetterhelésük kisebb, mint a robotoké. (A mindennapi munkában is egyre jobban támaszkodunk majd a robotokra.)

A férfiak félthetik az állásukat a robotoktól
Sok közgazdász és technikai szakértő véli, hogy a világ egy új ipari forradalom küszöbén áll, ahol a mesterséges intelligencia és a robotika könyörtelen ütemben elavulttá teszi majd az emberi munkaerőt. Egyáltalán nem biztos, hogy ennek a többség örülni fog.
Sofőrök

Az autóvezetőket az önmagukat vezetni képes járgányok fogják leváltani. Már most is kiváló eredményeket érnek el az önvezérlő járművek, a biztosítók előrejelzései szerint tíz év múlva már éppen a sofőrök jelentik majd a legnagyobb kockázati tényezőt az utakon. A fuvarozó, személyszállító cégek ezért kénytelenek lesznek nyitni az új technológiára, hogy spóroljanak a költségeken. A vezető nélküli jármű ráadásul nem tart pihenőidőt sem, így a fuvarozás ideje is lecsökken.

Óraleolvasók

Bizony nem sokáig kell már szabadnapot kivennünk, hogy beengedjük az óraleolvasókat a lakásba, sokszor munkaidőben toporogva órákig. Az okos mérőeszközök terjedésével feleslegessé válik majd a munkájuk. Ez a technológia már most is kiforrott és tesztjelleggel Magyarországon is működik, míg az Egyesült Államokban egész városokat állítanak át erre.

Favágók

A favágókat két oldalról is veszély fenyegeti: egyrészt a technológia fejlődése miatt egyre kevesebb munkáskézre lesz szükség az erdőkben, másrészt a csökkenő papírigény miatt egyre kevesebb fát kell kivágni majd a jövőben, ahogy az ügyintézés, és más papíralapú folyamatok mindinkább a digitális világba tevődnek át.

Milyen lesz a világ 2050-ben?
Alapvetően megváltozik ma ismert világunk néhány évtizeden belül: még megjósolni sem lehet, hogy technika milyen forradalmi változásokat hoz az életünkbe, de néhány trend már most látható.
Légi utaskísérők

A fapados járatokon már most is kevesebb utaskísérőt alkalmaznak, mint a hagyományos repülőjáratokon. A jövőben ezt a trendet a technológia fejlődése is erősíteni fogja: éppúgy nem lesz utaskísérő a repülőgépen sem, mint ahogy a metrón ma sincs. Ebbe a kategóriába tartoznak a vasutasok és a jegyellenőrök is: az elektronikus jegyrendszerek egyre szélesebb körű bevezetésével munkájuk szükségtelenné válik a jövőben.

Mezőgazdasági munkások

Hiába kötődik a gazdaságpolitika egy bizonyos romantikával a mezőgazdasági munkákhoz, a jövőben mind kevesebb és kevesebb munkásra lesz szükség a szektorban. A gépesítettség már ma is előrehaladott, (sok helyütt a traktort már ma is tabletről lehet irányítani) így a kézimunkaigény várhatóan csökken majd az ágazatban, csak olyan területeken maradhat fent, ahol a sérülékeny termények, vagy állatok miatt elengedhetetlen az emberi közreműködés, mint az aszúszemek válogatása a borászatban, vagy a bizonyos gyümölcsfélék betakarítása. De a hagyományos, kapás munkásember éppúgy eltűnik majd, mint ahogy az aratókat is leváltották a kombájnok.

 

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo