Ha össze akarjuk szedni, a cégek életének mely részét siklatta ki, illetve alakította át különösen a koronavírus becsapódása, akkor a HR és a távoli munkavégzés egészen biztosan ott lesz az élbolyban. Tényleg egyik napról a másikra fordultak ki a sarkaikból a vállalati belső kommunikáció bevett gyakorlatai, hiszen bármennyire is létezett már a pandémia előtt is a home office, azért a dolgozók a munkaidejük javát mégiscsak bent, a cégnél töltötték. Viszont az is tény, hogy bár az elmúlt évben dübörgött fel igazán hangosan a belső kommunikáció fejlesztése és a HR folyamatok digitalizálása, valójában már korábban kialakult, és egyre csak erősödött az ezek iránti igény. Az elmúlt 4-5 évben ugyanis komoly szakadék nyílt a munkahelyen és a magánéletben használt kommunikációs módszerek és csatornák között.
Gondoljunk csak bele: magánemberként ma már gyakorlatilag mindent az okostelefonunkon intézünk: azon olvassuk a híreket, ott beszélgetünk – akár szóban, akár cseten – ott szervezünk-tervezünk és szórakozunk. A vállalati környezet ezzel a ténnyel bántóan sokáig nem volt hajlandó érdemben foglalkozni, a munkatársakat egyes esetekben egészen múlt századi módszerekkel tájékoztatták: plakátolással, újsággal, nyomtatott táblázatokkal, és az ezek elkészítésébe, kihelyezésébe, kiosztásába ölt megannyi munkaórával.
Volt tehát min fejleszteni, és a 2019 januárjában indult Blue Colibri App pontosan ezt csinálta: fogta az avítt belső kommunikációs módszereket, és egy céges okostelefonos alkalmazásba dobozolva átmentette őket a 21. századra. Az OXO csoport kötelékébe tartozó cég már tavaly februárban, amikor még valószínűleg senki sem tudta elképzelni, mi következik, azt tapasztalta, hogy egyre több cég szánta el magát arra, hogy az évben végre valóban fejlessze a belső kommunikációját. Akkor még 20-25 új partnerrel terveztek 2020-ra, vagyis ennyi cégnél vezették volna be év végéig a kommunikációs rendszerüket. Aztán egy hónappal később tudjuk, mi történt – annak folyományaképpen pedig a Blue Colibri végül összesen 40 új rendszert vezetett be, és meghatszorozta az egy évvel korábbi ügyfélszámát és forgalmát is.
„Az app bevezetését és használatot tekintve megfigyelhető volt, hogy a vállalatok és az érintett management meg tudta gyorsítani a döntési folyamatait, könnyebben számolta fel a gátló tényezőket, és rugalmasabb volt a cél érdekében. Így alakulhatott ki, hogy egyes vállalatoknál 1-2 hét alatt is bevezethetővé vált a rendszer, sőt, a rekordunk 2 nap volt. A munkavállalók információéhsége a tavaszi helyzetben nagyon megnőtt, ezért szívesebben fogadtak egy olyan vállalati kommunikációs rendszert, amelyet akár a saját telefonjukon is tudtak használni. Több helyen hamar elérték a 90 százalékos használati arányt”– mesél a tavaszi robbanásról Barathi Tamás, a Blue Colibri App társalapítója.
Úgy érezték, ennél több kell, így aztán több se kellett nekik
Viszonylag egyszerű helyzetben voltak azok a vállalatok, ahol adott volt a dolgozóknak a céges telefon, laptop, de a hazai realitás az, hogy ez nem mindenkinek adatik meg – vannak olyan munkavállalók, akiknek még céges e-mailcímük sincs. Ezek azok az esetek, melyeket fentebb már érintettünk: egy termelésben, gyártásban, kereskedelemben dolgozó munkatársat eddig csak plakátokkal vagy szóbeli tájékoztatók alkalmával tudták elérni, de 100 százalékban szellemi munkavállalókat foglalkoztató vállalatoknál is felmerült az a probléma, hogy nem voltak mindenkinek céges eszközei, és miután home office-ba vonultak, nem fértek hozzá a vállalati belső intranethez, így a napi információkhoz sem.Március 10-én döntött úgy a Blue Colibri csapata, hogy lépniük kell, és fel kell ajánlaniuk a rendszerüket ezeknek a bajba jutott vállalatoknak. Ekkor indították el a SMART kríziskommunikációs appot, amelyet az érdeklődők 3 hónapon át díjmentesen tudtak használni.
A SMART célja az volt, hogy megteremtse az azonnali, célzott és mérhető egyirányú tájékoztatást azoknak a cégeknek is, melyek még mindig a plakátolós módszerrel kommunikáltak a dolgozóikkal, illetve azoknak, melyek nem tudtak a munkatársaknak céges laptopot biztosítani.
Az első másfél hétben 65 vállalat jelentkezett be a SMART-ért, közülük 30-al indult el a közös munka. A rendszer hatékonyságát jól mutatja, hogy a díjmentes időszakot követően a vállalatok 90 százaléka döntött úgy, hogy meghosszabbítja az együttműködést, sőt, további belső kommunikációs, HR adminisztrációs és oktatási funkciókat vezetnek be.
A B terv
A márciusi krízishelyzetben a Blue Colibri csatlakozott egy karitatív, társadalmi felelősségvállalás alapú mozgalomhoz, a „B” tervhez. A projekt célja az volt, hogy egyszerre segítsen a pandémia miatt bajba jutott mindkét oldalon: a talajvesztett munkavállalókat a munkakeresésben támogatták, a szektor értékes munkaerő túlkínálatát pedig átterelték oda, ahol éppen nagy szükség volt a dolgozókra.A Blue Colibri App csapata a projekt keretében felállított egy rendszert a B tervben gondolkodó közösségnek, hogy napi szinten tájékozódhassanak a lehetőségekről, informálódjanak a kialakult helyzetről. Emellett a Blue Colibri App a HR közösségen belül szervezett egy nagyköveti programot, amelyek célja a nyitott pozíciók felkutatása, illetve a munkakeresésben való egyéb szakmai segítség nyújtása volt, úgy mint segítség az önéletrajz-írásban, a felvételi interjúra való készülésben.
A példátlan összefogás eredménye az volt, hogy 4 hónap alatt 25 ezer megélhetést kereső regisztrált a B terv oldalán, több mint 700 vállalat 12 ezer pozíciót küldött, és több mint ötezer főről biztosan tudni, hogy sikerrel járt a keresésben. A program alatt 70 HR nagykövet küldött segítő tartalmakat, és ajánlotta fel szakmai támogatását a bajba kerülteknek.
Újratervezés helyett elég volt az újrarendezés is
Bár a Blue Colibri App a bajba jutottak megsegítésében és az új ügyfelek megszerzésében is sikert aratott a buktatókkal teli korona-évben, azért menet közben náluk sem volt egyszerű a helyzet. A 2020-as fejlesztési terveiket ugyan kidobniuk nem kellett, de a pandémiára reagálva át kellett azokat ütemezni. Előrevették a vállalati közösségépítést segítő funkciók csiszolását, hogy a cégeknek home office ellenére lehessen akár munka, akár szabadidő céljából közösségi életet élniük. Szintén előre sorolták a digitális onboarding és e-learning funkció bevezetését, hogy segíteni tudják a munkavállalók integrációját és online képzését, illetve meg tudják teremteni a kötelező munka- és egészségvédelmi oktatások és vizsgák egyéni és online elvégzését.Előtérbe kerültek az online események, és Barathi szerint idén is egyre több online vagy hibrid eseménnyel kell, hogy számoljunk – a most folyamatban lévő fejlesztéseik is erre a trendre igyekeznek reagálni.
„A mi szempontunkból fontos lépés volt tavaly, hogy a vállalatok felismerték, mennyire sérülékenyek lehetnek, ha krízishelyzetben nincs megfelelő kommunikációs eszközük, folyamatuk. Azt gondolom, hogy a vállalati kommunikáció elfoglalta méltó helyét a vállalat stratégiájában, és előre sorolódott a terület fejlesztésének fontossága. Remélem, hogy ez a lendület nem hagy alább, és így pár évet előreugorhatnak a vállalatok ezen a területen. Remélem azt is, hogy az online világ hatékonysága a jövőben is megmarad, és ha vissza is jön a személyes találkozások ideje, akkor is nyitottak lesznek a vállalatok gyorsabb online találkozókra és projektkezelésekre. Mi egy hibrid világra készülünk, ahol alkalmasnak kell legyünk akár a fizikai, akár az online környezetben zajló kommunikáció, események, oktatások támogatására egy hatékony, célzott, mérhető és azonnali eszköz segítségével, ami jó esetben ott lapul a zsebünkben”– tekint már a jövő felé Barathi.
Előre
A jövő pedig ígéretesnek tűnik. A Blue Colibri Appnak tavaly kis lépésekkel, de már sikerült kilépnie a nemzetközi piacra, több klaszterszerűen működő vállalattal bizonyult jó gyakorlatnak a magyarországi együttműködés. Így indulhatott el a rendszerük nyár végén Romániában, és most Szlovéniában és Horvátországban készítenek elő egy-egy rendszerindítást. A külföldi terjeszkedésben az Oszkó Péter vezette OXO csoport segíti őket.„Az OXO nyitottságának és gyors döntésének köszönhetően a Blue Colibri már a kezdetekkor bizalmat kapott, így a 2019-es évben nyugodt körülmények között tudtunk fejlődni és fejleszteni. Az elmúlt évben sokat konzultáltunk a megfelelő irányok kiválasztásáról, és augusztus óta az OXO-csapat szakmai támogatásával keressük a nemzetközi terjeszkedéshez szükséges további forrásokat, és tervezzük a piacra lépési stratégiákat”– mesél az együttműködésről Barathi. A tavalyi, kis lépések után tehát idén már dinamikusan, célzottan szeretnének a határon túlra lépni. Közben pedig ügyfeleik visszajelzései alapján fejlesztenek tovább, hogy még komplexebben tudják segíteni a vállalatok és munkavállalóik mindennapjait.