A nemzetközi hitelminősítő a Londonban bejelentett döntést mindenekelőtt azzal indokolta, hogy jóllehet a magyar olaj- és földgázipari cég politikai kockázatokkal néz szembe az Oroszországgal szembeni EU-szankciók miatt, és az orosz olajimport esetleges teljes uniós embargója "problémákat okozhat", a kockázatokból eredő negatív hatásokat azonban enyhítenék a Mol robusztus készpénzáramlási mutatói.
A megemelkedett nyersanyagárak környezetében mindez erőteljesen növeli a Mol kutatási-termelési (upstream) üzletágának nyereségességét - áll az S&P elemzésében.
A cég kiemeli azt a várakozását is, hogy a Mol működésből eredő pénzügyi bevételek (FFO) adósságarányos rátája 60 százalék közelében marad a következő öt év átlagában, és ez a szint megfelel a Mol jelenlegi "BBB mínusz" besorolásának.
Az S&P Global Ratings szerint az osztályzat stabil kilátása azt a megítélést jelzi, hogy a Mol képes lenne megbirkózni a magasabb adókkal és a nyersolajbeszerzés korlátozása esetén potenciálisan szükségessé váló beruházási igényekkel, és mindeközben fenn tudná tartani erőteljes adósminőségi mérőszámait.
Kockázatokat is látnak
A múlt héten egy másik nemzetközi hitelminősítő, a Fitch Ratings leminősítés távlati lehetőségére utaló negatívra módosította a Mol kilátását az addigi stabilról. A Fitch egyidejűleg szintén megerősítette a magyar vállalat hosszú futamidejű adósságának ugyancsak "BBB mínusz" szintű osztályzatát.
A Fitch indoklása szerint a kilátás negatívra módosítását mindenekelőtt az orosz olaj- és földgázszállításokkal szembeni jelentős függéshez kötődő kockázatokat tükrözte, amelyek főként a Mol feldolgozási és kereskedelmi (downstream) üzletágában jelentkeznek.
A Fitch Ratings közölte: alapeseti előrejelzése az, hogy folytatódik az orosz földgáz áramlása Magyarországra, ám ha ez a behozatal leállna, annak jelentős hatása lenne a Mol downstream-eszközállományának kapacitás-kihasználtságára. A cég ugyanakkor valószínűtlennek nevezte a Magyarországra irányuló orosz olajszállítások leállását, de közölte: véleménye szerint a Mol az Adria kőolajvezetéken tudná növelni beszerzéseit, ha ez mégis bekövetkezne.
(MTI)