Ezért megy csődbe egy vállalkozás

Egy cég vezetése rendkívül kockázatos feladat, amit a statisztikák is alátámasztanak. Egy felmérés szerint az induló cégek negyede nem éri el az egy éves kort, az ötödik születésnapját pedig csak a vállalkozások fele ünnepelheti meg.

Nem egyszerű feladat egy vállalkozás fenntartása: a cégek fele öt évet sem ér meg - Kép: Pixabay

Egy jól működő vállalkozást hosszú távon fenntartani nem egyszerű feladat. Számos olyan probléma adódhat, amely megnehezíti vagy ellehetetleníti a cégműködést. Bár egy vállalkozó számára nem túl biztatóak ezek a számok, ő maga is rengeteget tehet azért, hogy ne jusson a szerencsétlenül járt cégvezetők sorsára. Nem árt tudni, milyen veszélyek leselkednek egy vállalatra, hogy egyáltalán fel lehessen rájuk készülni, és tenni valamit elkerülésük érdekében. Mert bizony a veszély sok esetben magából a cégből fakad, nem mindig a környezet a felelős érte – olvasható a Széchenyi Tőkealap blogján.

Több cég is elbukott például a rosszul felépített üzleti modelljén, a menedzsment rossz vagy kevéssé tapasztalt hozzáállásán, nem megfelelő minőségű munkáján vagy a cég szempontjából jelentős jogi szabályozás hiányos ismeretén. Háromrészes bejegyzésünkben összefoglaljuk, milyen hibákra és veszélyekre kell figyelnie a vállalkozóknak, hogy ne kelljen lehúzniuk cégük rolóját.

A rossz üzleti modell

Az üzleti modell a vállalat stratégiájának kihagyhatatlan része, amely meghatározza a cég értékteremtő képességét. Ha nem elég kidolgozott, vagy hemzseg a hibáktól, a cég megmaradásának esélye jelentősen csökkenhet. Például ha a vállalat új ötletével egy már eleve telített piacon próbál előretörni, vagy nem veszi figyelembe, hogy célpiacán olyan verseny alakult ki, amelyben több résztvevő már nem tud fennmaradni, érdemes váltani. Ebbe a hibába esett például a Magyarországon is jelenlévő pozsonyi légitársaság, a SkyEurope, amely a WizzAir piacra lépése után nem volt képes változtatni modelljén – amellett, hogy tőzsdei cégként működése, stratégiája, árrése és számtalan gazdasági információja nyitott könyv volt a konkurencia számára – így kissé nyersen fogalmazva felfalta a piac. Az új belépőknek pedig még nehezebb a dolguk. A fogyasztói kör legtöbb esetben már kialakult márkapreferenciával rendelkezik, amelynek megbolygatásához komoly anyagi- és erőforrásokra van szükség.

Viszont nem csak a piac, de maga a vállalat is hordozhatja a potenciális veszélyforrásokat. Gyakori problémát jelenthet például, ha a cég nem méri fel tervének megvalósíthatóságát, vagy elmulasztja a megvalósításhoz szükséges eszközök beszerzését. Ilyenkor több esetben már csak az mentheti meg a vállalatot, ha még időben felszínre kerülnek az üzleti modell hibái. Manapság pedig már egyre inkább előfordul, hogy a megfelelő technológia hiánya szab gátat a cég növekedésének. Erre a problémára az egyik legkézenfekvőbb megoldás a tőkeemelés vagy tőkebevonás. (Itt megtalálja az üzleti terv írás 8 legfontosabb lépését.)

Öt csalhatatlan jel, hogy itt az ideje a szakításnak!
Amikor az ember elhatározza, hogy belevág egy saját cég létrehozásába, mindent rózsaszín felhő vesz körül. Még azt az embert is, akit a partnerünké választunk. Minden szupernek tűnik és nincs előttünk lehetetlen. De nem feltétlenül marad ez így örökké.
Nem utolsósorban a legtöbbször elkövetett hiba: a költségek alul-, a bevételek felültervezése. Cégindításnál mindenki optimista, az első pozitív visszajelzések után már vizionálja a vevők tömegét, azonban hamar kiderülhet: a piacképes termékhez még fejleszteni kell, így nemcsak a bevétel marad el, hanem jelentős költségek is felmerülhetnek. Érdemes ezért több szcenárióval nekivágni a megvalósításnak és gondoskodni kell arról is, ha az első hónapok nem hoznak eredményt.

Egy rossz üzleti modell a jó vállalkozást is tönkreteheti. Éppen ezért fontos, hogy a vállalkozó ismerje és figyelembe vegye ügyfelei igényeit. Ha a vállalkozó kellő energiát és időt fordít kutatásra és tervezésre, ezzel sok hibát elkerülhet.

A rossz hozzáállás – a valódi piaci igény ismeretének hiánya

Biztos mindenki hallotta már a kifejezést: „minden csak hozzáállás kérdése”. Ha az üzleti döntések terén nem is minden, rossz hozzáállással a legjobban felépített üzleti tervek is füstbe mehetnek. Végzetes lehet például egy cég számára a menedzsment keményfejűsége, makacssága. Természetes folyamat, hogy az idő előrehaladtával a fogyasztók szokásai, azzal együtt a piaci igények állandóan változnak. Egy több évtizede fennálló vállalat pedig nem engedheti meg magának azt a luxust, hogy ezt figyelmen kívül hagyja. Kizárólag a múltból, a tapasztalatból nem lehet megélni, ugyanis egyes korszakváltások az alkalmazkodás és az innováció képességét teszik szükségessé a jól bevált működési sémák helyett.(Erre jó példa a technológiai fejlődés, amely rengeteg értékes adattal látja el a cégeket, a legtöbbjük mégsem él vele.)

A cégindítás 5 fázisa
“Beindítottam a saját cégem” – mire ezt elmondhatja magáról, szkeptikus ismerősök és szőrösszívű bankárok hadán, saját lustasága és gyengesége mocsarán kell keresztülvonszolnia magát. Megpróbáljuk öt egyszerű lépésben elmesélni, hogyan is hozza létre saját cégét.
A 70-es években alapított, hazánkban is megforduló német Schlecker drogérialánc például több évtizeden keresztül sikeresen működött, viszont a 2000-es évek elejétől kezdve viszont folyamatos lejtmenetben voltak, mígnem két éve véget ért a történetük. A fő problémát az jelentette, hogy nem voltak hajlandóak lépést tartani a korral, így márkájuk megmaradt az ezredforduló előtti színvonalon. A versenytársak ugyanakkor már modern, kényelmes üzleteket üzemeltettek, ráadásul szolgáltatások egész sorával javították a vásárlói élményt. A Schlecker bízott korábban jól bevált modelljében, ezzel aláírva halálos ítéletét.

Két dolgot tehetett volna a cég: vagy igyekszik lemásolni a konkurenciánál bevált módszereket, vagy megpróbál még innovatívabb lenni. Az egy helyben toporgás – mint utólag is látszik –, a lehető legrosszabb döntés volt. És ugyanez vonatkozik a legnagyobb cégekre is, elég csak a piac tendenciáit figyelmen kívül hagyó General Motors 2009-es csődjét említeni. Éppen ezért fontos, hogy odafigyeljünk a környezetre, nem szabad sajnálni a pénzt és az energiát a piackutatásra és felmérésekre. A piac ugyanis egy folyamatos verseny, ahol nincsenek előre kiosztott pozíciók.

A fenti példák azonban még egy dologra rávilágítanak: a csődhelyzetből egy vállalkozás akár ki is tud jönni, ha világosan felméri a lehetőségeket, új piacot keres vagy saját pozícióján módosít és lezárja a korábbi működés sikertelen részét.

A kezdő vállalkozók 9 alaphibája
Ha az ember vállalkozó, időről időre előfordul, hogy valami nagyon nem a tervek szerint alakul. Ez a normál üzletmenet része. De nem minden hiba a véletlenek csúnya összjátékának következménye. Tovább a részletekre

Véleményvezér

Kamu jelenléti íveket írtak alá a fideszes EP-képviselők

Kamu jelenléti íveket írtak alá a fideszes EP-képviselők 

Eddig se feszítették szét a munka istrángját a fideszes EP-képviselők.
Nagy a baj, már többet fizetünk az uniónak, mint amit kapunk

Nagy a baj, már többet fizetünk az uniónak, mint amit kapunk 

Meddig megyünk lefelé a gödörbe?
Olimpiát rendeznénk, de közben a több mint 60 éves HÉV szerelvények cseréjére sincs pénz

Olimpiát rendeznénk, de közben a több mint 60 éves HÉV szerelvények cseréjére sincs pénz 

Lassú, de legalább rázós a magyar HÉV élmény.
Magyar Péter szerint már nincs is rezsicsökkentés Magyarországon

Magyar Péter szerint már nincs is rezsicsökkentés Magyarországon 

Magyar Péter és a kormánytagok most Európa színe-java előtt vívnak egymással.
Fotóalbumot készített Hadházy Ákos a magyar kórházi kosztokról, ezt látni kell

Fotóalbumot készített Hadházy Ákos a magyar kórházi kosztokról, ezt látni kell 

Nem finom, de legalább nem is gusztusos.
Véget ért az amerikai dokkmunkások sztrájkja, hatalmas sikert értek el

Véget ért az amerikai dokkmunkások sztrájkja, hatalmas sikert értek el 

A logisztikai költségek tovább nőnek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo