Ez a két közmondás drága mulatság a személyzetfelvételben

Vannak olyan tévhitek a toborzásban, amelyeket most már nagyon időszerű lenne elfelejteni, mert nagyon sokba kerülnek a cégekben – hívta fel a figyelmet Nemes-Nagy Szilvia személyzeti tanácsadó.

Mi a legnagyobb probléma a hazai felsőoktatásban?
És a gazdaságban? Mennyit ér egy magyar egyetemi diploma?
Online Klasszis Klub élőben Ádám Zoltánnal, a Corvinusról elbocsátott egyetemi oktatóval

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdásztól!

2024. október 9. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Két olyan közmondás is van, amit nem szabad betartani a személyzet felvételében:

„Lakva ismerszik meg az ember.”

„A puding próbája az evés.”

Ez a két közmondás igaz ugyan, de a személyzetfelvételre alkalmazva nagyon drága mulatság.

Mi derülhet ki a jónak tűnő jelöltről?
Minden munkáltató járt már úgy, hogy a felvett munkatárs nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Ezzel kapcsolatban Nemes-Nagy Szilvia saját tapasztalatát osztja meg velünk. Igaz történet következik, amelyből felismerheted, mennyire fontos a személyiségteszt és a referencia-ellenőrzés a cégvezetés gyakorlatában.
Sok vezetőtől hallom: „Felveszem, aki jön. Ha meg tudom tartani, akkor jó, ha nem, akkor majd kirúgom.” Nem válogatnak, mert úgy érzik, felesleges, vagy mert nincs annyi jelölt, akiből lehetne válogatni.

Mennyibe kerül neked az, ha élesben teszteled az embereket a cégben?

Mennyibe kerül, ha kísérleti terepet tartasz a cégben? Fizetett munkavállalóként tesztelni az új kollégát, ha csak minimálbért nézünk, havi 150 ezer forint körül van. És ez még csak a fizetés. Mivel nincs szempontrendszer ahhoz, hogy minek kéne megfelelni a jelöltnek, ezért egy hónap alatt ki sem derül, hogy jó-e. Tanítgatjuk, csiszolgatjuk a 3 hónap próbaidő során, hátha lesz belőle valami.

Az összes többi költséget még nem is számoltuk: ezzel az emberrel valakinek foglalkozni kell a saját munkáján felül. Idő és energia. Ami egy cégben pénz. Minél magasabban képzett embert veszel fel, annál több időt és pénzt igényel a megkeresése és a beilleszkedése. És persze a toborzás, kiválasztás szintén rengeteg idő és pénz, hiszen csak egy hónapnyi Profession-hirdetés közel 100 ezer forint, és a legtöbb cég nem talál jó jelöltet egy hónap alatt egyetlen hirdetéssel… Ha mindezt a költséget összeadjuk, akkor nagyon könnyen kijön egy hétjegyű szám. Érdemes legalább egyszer kiszámolni, amikor egy próbaidős embert elküldünk. Akkor látjuk, hogy mennyibe kerül valójában a toborzás.

Kép: Pixabay

A hangulatromboló hatás

Aztán a pénzben nem kifejezhető károkról még nem is beszéltünk. A csalódottság, a bizonytalanság, a demotiváló hatás a vezetőnek és a többi munkatársnak mind velejárója egy új kolléga felvételének és távozásának. Ha mindezt meg lehetne spórolni, akkor megérné? Ha lenne egy időgépünk, hogy lássuk, hogy az az ember hogy fog viselkedni pár hónap múlva, akkor kérnénk?

Persze, hiszen ki szeret a saját hibájából, vért izzadva okulni?
De még csak nem is tanulunk a saját hibánkból, hanem újra és újra elkövetjük őket. Biztos, ami biztos! Az ügyfeleim elmesélik, hogy milyen trükköket olvastak az interneten az állásinterjú tartásához a jelölt „letesztelésére”.

Az emberismeret és az emberi kommunikáció terén van 20 évnyi képzettségem. Mégsem merném azt állítani, hogy akár egy másfél órás interjú elég hozzá, hogy azt lássam előre, hogy fog dolgozni az az ember. Trükkök ide vagy oda.

Oltári baklövések a személyzetfelvételben
Hiába van munkaerőhiány, kapkodva és a stressztől verejtékben úszva nem lehet jó személyzeti döntéseket hozni. Ehhez mérőeszköz és a profi állásinterjú-adatok kellenek.
Olyan ez, mint az autószerelés volt régen, amikor elvittük a Béla bácsihoz az autót. Tessék beülni a volán mögé, most gázt adni, most üresbe tenni, most megint gáz. Felnyitotta a motorháztetőt, és vizslatta, amit látott. Megvolt a diagnózis, megszerelte az autót. Ilyen módszerekkel szeretnénk most felvenni embert. Pedig ma már a profi autószerelés sokkal pontosabban megy: beviszed a kocsit, rákapcsolják a számítógépre, és az pár perc után megmondja, melyik alkatrésszel van a probléma. Azt az egyet kicserélik, és kész. Miért akarnánk még mindig fül- és kézrátétellel gyógyítgatni a mai modern autókat?

Az edzőteremben az edzőm mutatott egy srácot, ahogy szenvedett egy nagy súly alatt. Nagyon szépen kidolgozott izmai voltak, de vicces fejeket vágott az erőkifejtéshez. Felvették edzőnek, és azt mondja róla a főnöke: „Nem termel semmit, viszont bármikor, amikor leszúrom, jön a kifogásokkal. Eladta nekem magát, pedig nem tesz le semmi eredményt az asztalra. Van olyan edző, aki 600 ezret keres egy hónapban, ez a srác még 100-at sem, és így a teremnek sem hoz semmit.”

Hogyan lehet elkerülni a nagy dumást, és hogy lehet megtalálni a briliánst, aki nem annyira reklámozza magát, viszont termel?

Egy darab állásinterjúval nem lehet. De még egy-két ügyes állásinterjú-trükkel sem. Ezért kell profi eszközöket alkalmazni.

Bármilyen jól kifejlesztheted az interjútechnikádat, a finomságokat nem fogod észrevenni. Ezért kell a „jelöltre csatlakoztatható számítógép”, ami kiadja neked a korrekt, megbízható eredményt.

A felmondó munkatársak nyomában
Azt tapasztaljuk, hogy sokkal elkeseredettebbek a munkaerőt kereső cégvezetők most, mint korábban. Miért? Mert hiába keresnek folyamatosan embert, ha fel is vesznek végre valakit, akkor két hét, egy hónap múlva az feláll, és elmegy. Nemes-Nagy Szilvia személyzeti és vezetési tanácsadó szerint ez megakadályozható, ha több időt szánunk az emberekre.
Ma ezt tesztek nélkül nem lehet megcsinálni. Még mi, személyzetfelvételi specialisták sem tudjuk.

A megérzés segít?

Sok vezető büszke a megérzésére. A megérzés is nagyon fontos, és figyelni kell rá. De az még mindig nem konkrét információ, mert nem elég részletes. Ráadásul néha csalódhatunk is benne.

Emellett nemcsak az a lényeg, hogy egy jelölt jó-e, vagy sem, hanem az adott munkakörre alkalmas-e hosszú távon. Több szempont is kell a döntéshez, mint egy igen-nem, jó-rossz.

Honnan tudom, melyik teszt profi?

Ha már a puding próbája is az evés, ki kell próbálni a teszteket is. Hogy a legegyszerűbb? Magadon! Hiszen Te tudod magadról a legjobban, hogy igazat mond-e a teszt. Én mindig megkérdem a tesztkiértékelésnél az embert, hogy „Na, és magadra ismertél?”

Addig is azt tanácsolom, ne a cégedben kísérletezz a jelöltekkel, hanem még mielőtt beengednéd őket. Sokkal költséghatékonyabb lesz.

Szerző:

Nemes-Nagy Szilvia

Személyzeti és vezetési szakértő

Performia Hungary Kft.

Építsd fel a csapatod!

Szerzőnkről:
Nemes-Nagy Szilvia vezetési és toborzási specialista. Összesen harmincnégy éve oktat, amiből több mint húsz éve az üzleti világban. Tizenhét éve konzultáns, szervezetfejlesztési és vezetői képzéseket tart Magyarország mellett már Romániában is. Képzésein több mint hatezer vezető vett részt kb. ezerötszáz cégtől. 2010-től a Performia Hungary és Exelect Hungary tulajdonos ügyvezetője. Küldetése, hogy a vezetők képzettek legyenek a szervezés, a toborzás és a személyzetkezelés terén úgy, hogy növelni tudják a cég termelékenységét és ezáltal a morált. Célja, hogy egyre többen megtapasztalják, hogy lehet örömteli a vállalkozás.
 

Véleményvezér

Véget ért az amerikai dokkmunkások sztrájkja, hatalmas sikert értek el

Véget ért az amerikai dokkmunkások sztrájkja, hatalmas sikert értek el 

A logisztikai költségek tovább nőnek.
Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát

Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát 

A folyamatos kormányzati sikerpropaganda mellett csak a számok ne lennének.
Vádat emeltek a new yorki polgármester ellen

Vádat emeltek a new yorki polgármester ellen 

Ingyen utazásokat és hotelszámlákat vizsgálnak.
Az izraeli titkosszolgálat professzionálisan működik Iránban, mind a 180 ballisztikus rakétát leszedték

Az izraeli titkosszolgálat professzionálisan működik Iránban, mind a 180 ballisztikus rakétát leszedték 

Az izraeli miniszterelnök megígérte az irániaknak, hogy hamarosan megszabadítják elnyomóitoktól.
Az Orbán-család egy újabb „sasfészkét” fedezte fel Hadházy Ákos

Az Orbán-család egy újabb „sasfészkét” fedezte fel Hadházy Ákos 

Reméljük nem Bese Gergő szenteli fel, mint a Karmelitát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo