Eldördült a startpisztoly - itt a karácsonyi szezon

Szakértők szerint idén indulhat be először igazán a karácsonyi szezont Amerikában nyitó Fekete Péntek akciónap. A bővülő kiskereskedelem is segíthet az akció ismertebbé válása mellett.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A Fekete Pénteket, vagyis az őrült vásárlás napját egyre kevésbé kell bemutatni a magyaroknak. Az amerikai szokás szerint a Hálaadás ünnepét követő péntek – november utolsó péntekje – a karácsonyi vásárlási szezon nyitónapja. A kereskedők pedig, hogy egy kis lendületet adjanak, hatalmas kedvezményekkel csalogatják a vásárlókat. A Fekete Péntek  Amerikában sem hivatalos szünnap, de sokan szabadságot vesznek ki erre a napra (a kereskedelemben és a bankszektorban dolgozók kivételével), ami megnöveli a lehetséges vásárlók számát. Sok kereskedő igen korán kinyit: többségük reggel 5 órakor de akár még korábban. Vannak nagyobb áruházláncok, melyek ezen a napon huszonnégy órában szolgálják ki a vásárlókat.

Magyarországon hagyományosan Advent első vasárnapját szokták az ünnepi szezon kezdetének tekinteni, először tavaly tört ki hatalmas vásárlási láz, de a Fekete Péntek őrület idén indulhat be igazán itthon. 2014-ben még csak pár internetes műszaki áruház próbálkozott ezzel a marketing akcióval. Egyikük egyetlen nap alatt 1,7 milliárd forintos forgalmat bonyolított le – valószínűleg ez is szerepet játszik benne, hogy idén már sokkal több bolt, köztük nagy áruházláncok is élnek a lehetőséggel. Van, aki egy héttel a „hivatalos” dátum előtt próbálkozott, mások pedig egész hétvégére kiterjesztik a kedvezményeket. Ráadásul november 29-től, az adventi időszakban vasárnapi is nyitva tartanak majd az üzletek.

Országos összesítés egyelőre nincs a csatlakozó üzletekről, mondta Vámos György a kereskedelmi szövetség főtitkára hozzátéve, hogy viszonylag kevés üzletben ugyan, de már 5-6 éve megjelentek a "fekete péntekhez" kapcsolódó akciók Magyarországon is. A gazdasági válság éveiben azonban a karácsony előtti hetekben sok helyen próbálták leárazásokkal becsábítani a vevőket a kereskedők, ezért akkor kevésbé tűnt fel a "fekete péntek". A tavalyi után viszont az idei is jó év a kiskereskedelemnek, ezért az üzletek valószínűleg szívesebben hívják fel magukra a figyelmet a karácsonyi vásárlási szezon elején ezzel a reklámfogással.

Kép:Flickr/JohnHenderson

Érdeklődés, az lesz

A magyarok 54 százaléka már hallott a Black Friday-ről, vagyis a fekete péntekről. A Millward Brown felmérése szerint a 18-50 év közöttiek 28,1 százaléka tervezi, hogy a fekete pénteken vásárol majd, 40 százalékuk az online csatornát részesíti előnyben. A fiatalok (25-34 évesek), az átlagnál tájékozottabbak az eseményről, 61 százalékuk hallott róla. A válaszadók 36 százaléka ruházatot vásárolna, ők épp kétszer annyian vannak, mint akik elektronikai cikkeket és autókiegészítőket vennének. A "bevásárlólistákon" szerepelnek továbbá konyhai kisgépek (porszívó, mixer, konyhai robotgép), ezeket a válaszadók 15 százaléka keresi, tévékészülékeket pedig 13 százalék vásárolna. A számítógép alkatrészeket és szépségápolási termékeket 8, illetve 7 százalék választotta. A vásárlók negyede 30 és 60 ezer forint között tervez költeni a Black Friday eseményen.

"Ne vásárolj semmit" nap
Az őrületes vásárlás ellentétezéseként minden évben a Fekete Péntekkel egy napon tartják a hivatalos, nemzetközi “Ne Vásárolj semmit” napot. Ez jelképes tiltakozás a nyugati túlfogyasztás, a jólét, a vagyon egyenlőtlen elosztása, és a reklámnak a mindennapi életünkre gyakorolt hatása ellen. Annak kinyilvánítása, hogy mégsincs rendjén az, hogy míg egyre többet törődünk a vásárlással, az élet más fontos dolgait elhanyagoljuk.
A mozgalmat 1992-ben kezdeményezte a kanadai Ted Dave, aki a reklámszakmában dolgozott. Ezáltal akart tiltakozni a reklámok szüntelen túlfogyasztásra való ösztönzése ellen. A túlzó fogyasztás napjaink legtöbb problémájának okozója.
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) a "fekete péntekkel" kapcsolatban arra hívta fel a figyelmet, hogy az internetes kereskedelem népszerűvé válásával az elmúlt években a kezdeményezés fogyasztói panaszokat is generált. Tapasztalataik szerint sok kereskedő nem méri fel reálisan az ilyen kedvezményes napokon jelentkező érdeklődést, és a tényleges árukészletét meghaladó rendelést rögzít, amelyet a későbbiekben nem, vagy csak jelentős késéssel tud teljesíteni.    Az NFH hangsúlyozta, minden vállalkozásnak tudatosan, előre megfontoltan kell felmérnie, hogy képes lesz-e egy ilyen akcióban a megfelelő mennyiség és minőség teljesítésre.

Kinek éri meg?

Marketing szempontból biztosan megéri az árengedmény is, hiszen a felgerjesztett vásárlók jelentős része nem fog hozzájutni a nyomott áron kínált pár darabból egyhez sem. Jó eséllyel viszont annyira beleéli magát az adott termék megszerzésébe, hogy később, nyugalmasabb körülmények között, normál áron is megvásárolja majd. Az sem megvetendő a kereskedők szempontjából, hogy a Black Friday hetekkel előbbre hozza a karácsonyi bevásárlás megkezdését annál, ahogy az emberek azt maguktól tennék. Felmérések szerint ugyanis a vásárlók háromnegyede csak az utolsó pillanatban kezd hozzá általában az ajándékok beszerzéséhez.

Boltban vagy neten?

A Fekete Péntek eredetileg hagyományos boltokat érintett, mostanra viszont az internetes értékesítésben is kiemelkedően fontos szerepe lett. A fizikai boltoktól sokakat elriaszthat az (egyelőre külföldön látott) hisztéria, a kényelem érdekében sokan választják az online rendelés lehetőségét. Ennek ellenére , az offline értékesítésben továbbra is rendkívül intenzív forgalmat generál az akciós nap.

A világhálón a tülekedésből legfeljebb annyit lát a vásárló, hogy a kereskedő oldala összeomlik, elérhetetlenné válik. Vonzó lehet az is, hogy a netes vásárlások esetében természetesen ilyenkor is érvényes az elállási jog. Fontos viszont hangsúlyozni a vásárlók számára ,hogy a vásárlás csak akkor érvényes, ha azt az üzlet e-mailben megerősítette – tehát nem csak a rendelés beérkezését igazoló e-mail-re van szükség. A vásárlói elégedettség érdekében ennek is mielőbb meg kell történnie, de ha ezt előre tisztázzuk, elkerülhetjük a későbbi, készleten felül rendelő vásárlók panaszáradatát.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo