Kényelmes, otthonról intézhető, házhozszállítás is kérhető, időt lehet spórolni, 0-24 órán keresztül elérhető, valamint egyszerűbb az árakat összehasonlítani - többek között ezeknek a tényezőknek köszönhető, hogy világszerte és itthon is egyre népszerűbb az online vásárlás.
Az ünnepek közeledtével az online vásárlások még gyakoribbá válnak, bár a felmérésekből az is kiderül, hogy nem lehet elég korán kezdeni az ajándékok beszerzését. Az USA-ban az emberek 60%-a tervez idén is az interneten is vásárolni, 66 százalékuk pedig a vásárlás előtt webáruházakban néz utána a termékeknek – derül ki az amerikai Deloitte által publikált felmérésből. A kutatás eredményei szerint ráadásul azok, akik korábban kezdik az ajándékok megvásárlását átlagosan több pénzt költenek. Nem meglepő ez az adat akkor, ha hozzátesszük, hogy a vásárlók 78%-a saját magának is vesz valamit az ünnepekre.
„Mindez azonban egy globális tendencia. Összességében elmondható ugyanis, hogy az online vásárlás térhódítása, a webshopok szerepe évről évre növekszik. A növekedés ellenére azonban még mindig nagy lehetőség van ebben a szegmensben, hiszen jelenleg az online értékesítések a legtöbb országban még a kiskereskedelmi forgalom 10%-át sem érik el. Az elérhető statisztikák szerint Kínában a legnagyobb az online kereskedelem aránya, ahol a vásárlások közel 20%-a az interneten keresztül zajlik. Az USA-ban ez az arány kb. a kínai fele, míg Magyarországon 5% körül mozog” – tette hozzá Gémesi Péter, a Deloitte Magyarország FMCG és Retail iparági csoport vezetője.
A kutatások azt mutatják, hogy az online vásárlás egyes kényelmi szempontjai, úgy, mint a házhozszállítás, háttérbe szorul akkor, ha a kiszállításért díjat kell fizetni. Ebből a szempontból előnyben vannak a hagyományos üzlethálózattal is rendelkező webáruházak. Az amerikai Deloitte felméréséből kiderül, hogy a vásárlók 47%-a azért vásárol inkább személyesen az üzletekben, hogy a szállítási költségen spórolni tudjon. Hasonlóan befolyásolja a szállítási díj a magyar szokásokat is. A magyar vásárók ugyanis online vásárlás esetén 10-ből 6 esetben inkább személyesen veszik át a terméket a kiszállítási díj megfizetése helyett, derül ki a GKI Digital felméréséből. Megállapíthatjuk tehát, hogy mind az amerikai, mind a magyar felmérések hasonló adatokat mutatnak, a kutatások alapján az emberek vásárlási szokásait évről évre nagy mértékben befolyásolják a webshopok által kínált lehetőségek.
A magyar vásárlók esetében is igaz, hogy – bár nálunk az ajándékok beszerzése a többség (62%) számára akár egészen a karácsonyt megelőző utolsó napokig is elhúzódhat – az ajándékok jelentős része a webshopokból kerül a fa alá. Érdekes adat, hogy a magyar vásárlók 12%-a csak külföldről, 43%-a csak belföldről, 45%-a pedig itthoni és külföldi webáruházakból is vásárol. A külföldi tranzakciókban egyébként elsődlegesen számítógépet, illetve okostelefont vásárolnak a fogyasztók, derül ki a PayPal elemzéséből.
December 24-ével azonban nem ér véget a roham, hiszen karácsony után rögtön kezdetét veszi a termékek cseréjének, visszaküldésének időszaka. Az ünnepek utáni napokban ugyanis sorra jelentkeznek az üzleteknél olyan vásárlók vagy megajándékozottak, akik számára a meglepetés nem bizonyult a legjobb választásnak. Statisztikák szerint az USA-ban, 2017-ben például az interneten vásárolt áruk csaknem 30%-át vitték vissza az üzletekbe.