A hagyományos irodai szoftvercsomagban is található hírlevél készítő funkció, ez azonban csak abban az esetben használható teljes körűen, ha a levelezésünket is a hozzárendelt levelezőrendszerrel kezeljük. Ebben az esetben a címlista rendelkezésre áll, azonban a különféle címzettek más eszközön megtekintve eltérően láthatják az általunk szövegszerkesztőben elkészített anyagot.
A Gmailnek is van körlevél küldési funkciója, de ez üzleti környezetben már nem hatékony. Egy családi baráti összejövetel megszervezéséhez tökéletes, de ezres ügyfélszámhoz közeledve, nem igazán használható a rendszer. Aki mégis úgy dönt a Gmail-re voksol az itt talál egy oktató videót, hogyan is kell használni a google körlevél készítőjét.
De a kisméretű cégek számára sem ez az egyetlen elérhető megoldás, sok internetes cég kínál ennél jobb, ugyanakkor ingyenes megoldást a körlevélküldés problémáira. (Egy idő és bizonyos feliratkozó mennyiség fölött érdemes komolyan átgondolni, hogy milyen hírlevél küldő rendszert használunk. A Piac&Profit szakértője itt ad ehhez jó tanácsokat.)A tapasztalatok szerint a magyar kisvállalkozók között a legnépszerűbb ilyen szolgáltató az amerikai MailChimp. Ez a szoftver kiválóan használható, ha maximum 2000 feliratkozója van egy cégnek és/vagy nem akar több levelet küldeni havonta 12 ezer darabnál.
Kiváló indítás például, hogy a hírlevél feliratkozó felület egyszerűen beilleszthető a vállalkozásunk Facebook oldalába vagy weboldalára is, ami egyszerűsítheti a feliratkozók gyűjtését.A program főbb pontjai, alapfunkciói elérhetőek magyar nyelven is, de ha például saját, egyedi megjelenésű „template”-et szeretnénk készíteni, akkor már bírnunk kell az angol nyelvet, az ilyen finomságok ugyanis csak eredeti nyelven elérhetők – legalábbis egyelőre. A szoftver okostelefonon is használható, így nem kell a gép előtt ülnünk, hogy ellenőrizni tudjuk a hírleveleink állapotát, hogy hányan nyitották meg a levelet, hányak kattintottak, mire kattintottak és azt is, hogy kik törölték a levelet, vagy kik iratkoztak le.
A profil létrehozásához meg kell adni a hivatalos adatokat, vagyis a vállalkozás (az adatbázis kezelő) nevét, címét és a tájékoztató szöveget, amely minden hírlevél végére odakerül. (Ide kell beilleszteni majd a leiratkozó linket is. A MailChimp kínosan ügyel a jogi tisztaságra: mail nem mehet ki leiratkozó link nélkül.) Még azt is meg kell adnunk, milyen adatokat fogunk kérni a feliratkozóktól.
A hírlevélküldőben történt regisztráció után következő fontos lépés a lista létrehozása. Ez a lista tartalmazza a neveket, email címeket, illetve számos egyéb adatot, amit tárolni szeretnénk a feliratkozókról.
A listáinkat el kell neveznünk, ami nem csak a rendszer követelményei miatt fontos, de praktikus is, hiszen könnyen eligazodunk majd a saját magunk által létrehozott csoportok között. Fontos viszont, hogy véletlenül se adjunk olyan nevet a listának ami negatív lehet, Pl.: “Akik soha nem vesznek semmit” – tanácsolja Forgács Mariann, a BeSocial szakértője. Ha elfelejtjük javítani az adatmódosítási vagy a leiratkozási form-nál, ezt a nevet fogják látni az abban szereplő tagok.
Ez után a program segítségével kiválaszthatjuk, hogy a korábban feltöltött/összegyűjtött listánkból ki kapja meg a levelet. Itt lehet e-mail címre, feliratkozási dátumra, de akár aktivitásra is szűrni, azaz például csak azoknak kiküldeni a levelet, akik biztosan megnyitották az előzőt.
Növelhetjük a megnyitások számát, ha már a feliratkozáskor kiküldött visszaigazoló emaileknél megkérjük a leendő olvasókat, hogy azt a címet amiről majd küldjük a hírlevelet, adják a biztonságos küldők listájához. Így elkerülhetjük a levelek levélszemét mappába kerülését, amivel növelhető a megnyitási és kattintási arány is – tanácsolja a szakértő.
A hírlevélnek nem csak a html változatát kell elkészíteni, hanem az egyszerűbb levelezőt használókra való tekintettel az egyszerű szöveges változatát is – így lehetünk biztosak benne, hogy minden érdeklődő el fogja tudni olvasni a küldeményünket. Ezt a Mailchimp rendszere automatikusan generálja a html levélből.
A kiküldés után nagyon fontos, hogy vizsgáljuk meg a statisztikákat, amiket a rendszerek a rendelkezésünkre bocsátanak. Ilyenek a kiküldések, megnyitások, kattintások, leiratkozások, spam-nek jelölések száma. Fontos, hogy minden kiküldés után fordítsunk kellő figyelmet a statisztikákra és ha tudjuk, szűkítsük a célcsoportot. Nézzük meg mi érdekelte az olvasókat, melyik hírre kattintottak és ennek megfelelően szegmentáljunk. (Itt olvashat további tanácsokat a BeSocial szakértőjétől.)