A jó termék nem elég, helyismeret is kell az exporthoz

Külgazdasági szakdiplomaták szerint az eladható termék mellett helyismeretre és megbízható partnerre is szükségük van a hazai vállalkozóknak ahhoz, hogy sikeresek legyen a külföldi piacon.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nem elég a jó termék, helyismeret és partner nélkül nincs siker - Kép. SXC

Magyarország nagykövetségeinek bécsi, milánói és pozsonyi külgazdasági  szakdiplomatái erre is felhívták a vállalkozók figyelmét hétfőn Kaposváron azon a fórumon, melyen külföldi üzleti lehetőségekről tájékoztatták a résztvevőket. A Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) és a Somogy Megyei Kereskedelmi és Iparkamara (SKIK) szervezésében tartott tájékoztatón az előadók arról számoltak be, hogy a szlovák piacon elsősorban az autóipari, elektrotechnikai beszállítások, valamint a mezőgazdaság és az élelmiszeripar területén vannak jó lehetőségeik a magyar vállalkozásoknak, a magyar-osztrák gazdasági kapcsolatok nagy részét az osztrák cégek Magyarországra települt leányvállalatai teszik ki. A hazai cégek többsége ugyanis még nem alkalmas arra, hogy betörjön az osztrák piacra, az Olaszország felé nyitni szándékozó hazai vállalkozásoknak pedig főként fémipari bérmunkákban és informatikai együttműködésben gondolkodhatnak. (A magyar vállalkozásokat Brüsszel is exportálásra ösztönzi.)

A szakemberek egyúttal kiemelték: helyismeret és egy megbízható összekötő nélkül nehéz boldogulniuk a magyar vállalkozásoknak a külpiacon.

Varga Tibor pozsonyi külgazdasági diplomata tájékoztatása szerint hivatalos statisztika ugyan nincs a szlovák-magyar üzleti kapcsolatok számának alakulásáról, ám felméréseik szerint nyolc-tízezer magyar vállalkozónak van valamiféle érdekeltsége Szlovákiában. Ennél némileg kevesebb, mintegy hat-hétezer szlovák vállalkozásnak van üzleti kapcsolata Magyarországgal a szlovák felmérések szerint - tette hozzá. Ismertetése szerint a kereskedelmi forgalom két részből áll: a nagyvállalatokból, valamint az ezekhez beszállító kis- és középvállalkozásokból, melyek aránya 30-40 százalék, és egyre növekvő. Elsősorban az autóipar, az elektrotechnika, a mezőgazdaság-élelmiszeripar területén vannak lehetőségek. A Pozsonyban működő külgazdasági iroda havonta 30-40 konkrét termékre vonatkozó megkeresést kap, ezeket igyekeznek menedzselni, segítenek a piacra jutásban és az információszerzésben.

Tippeink a Szlovákia felé kacsingató cégeknek!

Nehezen indulnak új utakra a kkv-k
Bár a magyar gazdaság fő hajtóerejét évek óta a külkereskedelem jelenti, a kkv-k egyelőre ebben alig-alig vesznek részt. Egy friss kutatás szerint alig 23 százalékuk végez export-import tevékenységet.
Csatár Dóra milánói külgazdasági szakdiplomata szerint jelenleg nehéz helyzetben van az olasz gazdaság, nehéz betörni a piacra, de beszállítói kapacitásokat ki lehet ajánlani. A kis üzletekbe, személyes kapcsolatok révén egy-egy termékkel könnyebb bejutni - mondta, hozzátéve: az olasz piacot megcélozó magyar vállalkozásoknak - havonta 40-50 megkeresés érkezik hozzájuk - először mindenképpen egy megbízható partnert kell találniuk.

Nemes Zsolt bécsi külgazdasági szakdiplomata arról számolt be, hogy a két ország közötti forgalomban szinte minden termék szerepel a palettán. A gazdasági válság hatására a kétoldalú kereskedelmi forgalom 2009-ben 30 százalékkal esett vissza, ám jelenleg ismét meghaladja a 2008 évit, azaz a Magyarország és Ausztria közötti éves kereskedés értéke tízmilliárd euró, s ezzel a második legnagyobb export partnerünk. Becslésük szerint a kétoldalú kereskedelmi forgalom 80 százalékát osztrák cégek magyarországi leányvállalatai, míg a fennmaradó hányadot a magyar kis- és közepes vállalkozások teszik ki. Az elmúlt évben összesen 1119 írásos vállalkozói megkeresést kaptak, ám többségük - mintegy 70 százalékuk - nem felelt meg a követelményeknek - jegyezte meg a szakdiplomata, aki a jó minőségű termékkel rendelkező hazai kkv-knak azt ajánlotta, érdemes megkeresniük egy helyi, piacismerettel rendelkező képviselőt, aki szinte azonnal el tudja helyezni a terméket. Közölte továbbá, hogy a legfrissebb információk szerint az Ausztriában bejelentett magyar szolgáltatások száma meghaladja az 1400-at. Ez 2011 előtt 100 alatt volt - tette hozzá.

Házhoz jönnek a külpiacok
„A Külpiac házhoz jön” címmel rendezvénysorozat keretében a Nemzeti Külgazdasági Hivatal Belföldi Regionális Hálózat Főosztálya. November 4-8 között Kaposváron, Szekszárdon, Győrött, Egerben, Miskolcon és Székesfehérváron külgazdasági szakdiplomaták mutatják be az osztrák, az olasz és a szlovák piac sajátosságait. A programsorozat célja a hazai vállalkozások exporttörekvéseinek támogatása, a kkv-k személyre szabott informálása, az időszerű üzleti lehetőségek, befektetési, kereskedelmi aktualitások bemutatása.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo