A kedvező adókörnyezet legfőbb jellemzője az egyszerűség és a kiszámíthatóság, illetve az együttműködő adóhatóság lenne. Magyarországon a cégek 92 százaléka ítélte kifejezetten nagynak az adózással kapcsolatos bizonytalanságot az országban, ennek fő okát pedig a jogszabályok gyakori változásában látják - derül ki a Deloitte friss adófelméréséből.
Az adórendszer apró, de fontos jövő évi változásait korábban összegyűjtöttük. Itt találja.
Az európai vállalatok egészét tekintve ez az adat ugyan szintén pesszimista, de jóval kevésbé, mint a magyar szakemberek körében: az összes válaszadó 60 százaléka gondolja úgy, hogy az ő országában nagy az adózással kapcsolatos bizonytalanság.
A jövő évi adótörvényekről itt olvashat!
Stabil kapcsolat az adóhatósággal
Figyelemreméltó eredmény, hogy míg a felmérésben résztvevő cégek 75 százalékánál végeztek ellenőrzést a hatóságok az elmúlt 3 évben, addig Magyarországon ez az arány 95 százalék volt. Hazánkban a vizsgálatok elsősorban az általános forgalmi adóra és a társasági adóra koncentráltak, hasonlóan a válaszadók teljes köréhez. „Az adatok szerint azonban a hazai hatóságok kiemelkedően sok ellenőrzést folytatnak a transzferárképzés és a nemzetközi adózás területén” – mondta Kövesdy Attila, a Deloitte Zrt. adóosztályának vezetője.
Az összes válaszadó kétharmada úgy ítélte meg, hogy vállalata jó vagy kifejezetten jó kapcsolatot ápol az adóhatósággal. Tekintettel arra, hogy a megkérdezett szakértők 84 százaléka ezt a kapcsolatot változatlannak találta a tavalyi évhez képest, úgy tűnik, hogy vállalatok többsége stabil együttműködést tudott kialakítani az illetékes hatósággal. A kedvezőtlen kimenetelű adóellenőrzések bírósági útra terelésének valószínűségéről a megkérdezettek úgy nyilatkoztak, hogy leginkább az adott esettől tennék függővé a jogorvoslat kérését, azonban az összes válaszadó 38 százaléka valószínűleg élne a lehetőséggel. Ebben a kérdésben jelentős eltérés mutatkozott a magyar és európai szakemberek között, mivel többségük szintén a konkrét szituációt mérlegelve döntene, azonban a magyarok csupán 15 százaléka állítja, hogy nagy valószínűséggel bírósághoz fordulna. Lehet, hogy a rokonszenvben az is benne van, hogy egyre több cég nyer pert az NAV-val szemben?
A versenyképesség receptje
A felmérésben a Magyarország számára egyre nagyobb jelentőséggel bíró szolgáltató központokra (SSC) vonatkozó kérdések is szerepeltek. Mivel a szakemberek céljai között továbbra is kiemelt szempont a költség- és munkaerő-hatékonyság, az ilyen megoldások változatlanul népszerűek az illetékes vezetők körében. A válaszadók több mint fele dolgozik olyan nemzetközi vállalatnál, amely SSC-be szervezi ki pénzügyi tevékenységét, közülük pedig 65 százalék nyilatkozott úgy, hogy az adózással kapcsolatos feladatok egészét vagy egy részét is a szolgáltató központokban látják el.
A megkérdezettek szerint az elmúlt években az adóügyi vezetők szerepe is jelentősen megváltozott, a cégvezetők ugyanis már ezt a területet is az üzleti működés szerves részének tekintik, így az adószakemberek idejének nagy százalékát teszi ki a kapcsolattartás, egyeztetés a vállalat más funkcióival. Ugyanakkor a válaszadók arra is felhívták a figyelmet, hogy egyre nagyobb erőfeszítést igényel a feladatkörük ellátása, hiszen bár többségük nem csupán helyi, hanem regionális szinten is felel az adóügyi területért, több mint felük csupán három, vagy ennél kevesebb szakemberrel működő adóosztályt vezet.