A cégadatokból is látszik: az onlineban van a pénz

Változatlanul egyre többen élnek az internet nyújtotta lehetőségekkel, és szerzik be a karácsonyi ajándékokat a világhálóról. A növekvő népszerűségnek köszönhetően az online kereskedelemmel foglalkozó cégek bevétele egyötödével lett magasabb 2015-ben. Persze a forgalom nem minden, a piaci szereplők közel harminc százaléka – köztük a legnagyobbak is – veszteségesen működnek.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Pixabay

Töretlenül növekszik az online kereskedelemmel foglalkozó cégek köre hazánkban. Az elmúlt 3 évben közel 20 százalékkal emelkedett a csomagküldő, internetes kiskereskedelmet főtevékenységként megjelölő cégek száma. A legdinamikusabb bővülés 2013-ról 2014-re történt, amikor egy év leforgása alatt 11 százalékkal ugrott meg a cégszám ebben a tevékenységi körben. Azóta a növekedés üteme jelentősen visszaesett, 2014-ről 2015-re, illetve az elmúlt egy évben is „mindössze” 3,5 százalék körül alakult éves szinten.

Az online kereskedelem térhódításával párhuzamosan visszaszorulóban vannak a klasszikus kiskereskedelmi tevékenységgel foglalkozó vállalkozások. Erre utal az a tény, hogy míg az internetes kereskedők száma 2013 óta 19,2 százalékkal bővült, addig a teljes kiskereskedelmi szektor cégszáma 11,6 százalékkal mérséklődött. így nem meglepő az sem, hogy az online kereskedő cégek aránya a kiskereskedelmen belül a 2013-as 5 százalékról mostanra 6,8 százalékra emelkedett.

Az internetes vásárlások népszerűsége 2014-től indult látványos növekedésnek, erre a piaci szereplők által elért forgalmi adatok is rávilágítanak. Míg 2012-ben és 2013-ban még 100 milliárd forint körül alakult az éves forgalom, addig 2014-ben 23, 2015-ben pedig további 20 százalékos forgalomnövekedés történt a szektorban. (A 2015-ös adatok szerint a teljes forgalmi érték meghaladta a 300 milliárdot az online kereskedelemben.)

Milyen személyes adatokat kezelhet a webáruház?
A webshopok igyekeznek minél több adatot megtudni a vásárlókról – ehhez azonban csak szigorú keretek között van joguk. Mi a személyes adat, és miért nem elég, ha a felhasználó hozzájárul az adatkezeléshez? Szakértőnk segít!
A kiskereskedelemben is megy a szekér

Az online kereskedelem mellett a teljes kiskereskedelmi ágazat értékesítése is bővült; 2014 folyamán 13, ám 2015-ben mindössze 5 százalékos növekedést értek el. Ugyanakkor a teljes kiskereskedelmi forgalomhoz viszonyítva továbbra is elenyésző az internetes kereskedelem által megtermelt közel 150 milliárdos bevétel, hiszen a kiskereskedelmi ágazat összárbevételének mindössze 2 százalékát teszi ki.

Az árbevételek alakulásában megfigyelhető pozitív tendenciának köszönhetően az online kereskedelem számos induló vállalkozás számára rejt vonzó perspektívát, így nem véletlen, hogy évről évre egyre növekszik a vállalkozások száma a szektorban. Bár 2014-hez képest 30 százalékkal visszaesett az ágazatban az új cégalapítási kedv 2015-ben, az idei év első 11 hónapjában máris annyi cég alakult, mint tavaly egész évben.

Mivel a webáruházak üzemeltetéséhez nincs szükség üzlethálózat kiépítésére, így jelentős könnyebbség az induló vállalkozások számára, hogy sokkal alacsonyabb költségek mellett tarthatják fenn magukat. Nem csoda hát, hogy míg a működő kereskedelmi cégek körében kevesebb, mint 7 százalék az online kereskedők aránya, addig az új alapításúak között ez a szám már 15 százalék.

Új adószabályokat szabna az online értékesítésre Brüsszel
Új adószabályozást javasol az unión belüli elektronikus kereskedelem és az online vállalkozások támogatására az Európai Bizottság. Az áfát a célországban kell majd befizetni az online értékesítés után, illetve egyszerűbbé válik az ezzel kapcsolatos ügyintézés is.
Hiába a növekvő népszerűség, a siker, sajnos, ebben a szegmensben sem borítékolható. Ugyan az 1 cégre jutó árbevétel 3 év alatt több mint 25 százalékkal emelkedett, fontos szem előtt tartani, hogy az online kereskedelemmel foglalkozó cégek csaknem 30 százaléka veszteségesen zárta a tavalyi évet.

Budapest, Budapest, te csodás…

Hazai sajátosság, hogy a működő gazdasági társaságok szívesen választanak fővárosi vagy Pest megyei székhelyet maguknak, emiatt a működő vállalkozások 55 százaléka ebben a régióban koncentrálódik. Bár egy webáruházat gyakorlatilag az ország bármely pontjáról üzemeltethetnénk, mégis az webes értékesítéssel foglalkozó cégek körében még az országos átlagnál is nagyobb népszerűségnek örvend Budapest és környéke.

A kiskereskedelmi tevékenység egészét nézve, Közép-Magyarországról a cégek mindössze 45,6 százaléka kerül ki, annak ellenére, hogy az internetes kereskedők körében mért 58 százalék közeli eredmény már javít valamelyest ezen az értéken. A közép-magyarországi cégek nemcsak számosságukkal, hanem teljesítményükkel is kitűnnek, hiszen az online kereskedelemből származó bevételek több mint 80 százalékát termelik meg. Ez nem is olyan meglepő, ha figyelembe vesszük, hogy a tíz legnagyobb internetes webáruházat üzemeltető céget kivétel nélkül Budapesten vagy Pest megyében jegyezték be.

A dominancia az egy cégre jutó árbevételben is látszik, bár a közel 51 milliós átlagos bevétel a budapesti 57 milliós átlagnak köszönhető. Pest megyét külön vizsgálva átlagosan mindössze 36 milliós bevételt tudtak a cégek felmutatni, ami minimálisan magasabb a harmadik és negyedik helyezett Heves és Jász-Nagykun-Szolnok megyék 32 és 31 milliójánál. A tíz legnagyobb forgalmat bonyolító online kereskedő cég az ágazat teljes bevételének 38 százalékát teszi ki.

9 remarketing-stratégia az online kalandpályára
Az egyre gyorsabban fejlődő online kereskedelemben mind fontosabbá válik, hogy ne csak várjuk az ügyfeleket, hanem azoknak is nyúljunk utána, akik valamilyen okból visszahőköltek a vásárlástól, különben lemaradunk a versenytársaink mögött – hívták fel a figyelmet a szakemberek a Piac & Profit konferenciáján. Lássuk, hogyan!
Ketten átlépték az álomhatárt

Mindössze két vállalkozásnak sikerült átlépnie a tízmilliárd forintos lélektani határt, amire 2012 óta egy e-kereskedő sem volt képes. A holland tulajdonú abszolút győztes Internet Mall éves forgalma megközelítette a 11,5 milliárdot, míg a második helyre a tavaly még hobbiállat-eledel kereskedelmi tevékenységgel jegyzett és a webáruházuk mellett kiterjedt áruházlánccal is rendelkező német Fressnapf került.

A harmadik helyre kerülő MS E-Commerce a német Media Markt-Saturn csoport tagjaként egy év leforgása alatt közel 130 százalékkal növelte forgalmát. Kiemelkedő – 25 százalék közeli – növekedés jellemezte még az amerikai tulajdonú Amway, az osztrák gyökerekkel rendelkező OTTO és a már említett Internet Mall bevételeit is.

Az online kereskedelem növekvő térhódítását bizonyítja az is, hogy a legnagyobb értékesítést bonyolító cégek – eltérő mértékben ugyan, de – kivétel nélkül növekedni tudtak 2015-ben. A legkisebb, mindössze egyszázalékos növekedést a „Studio Moderna” TV-Shop könyvelhette el. Érdekesség, hogy egy 2014 végén alapított vállalkozás, a Seychelle-szigeteki felmenővel rendelkező Dynamic Center Zrt. is felkerült a legnagyobbak közé. A számítástechnikai és elektronikai cikkek kereskedelmével foglalkozó cég 5 milliárd forintot meghaladó éves bevétellel kezdett.

A nagy bevételek mellé viszont gyakran társulnak nagy veszteségek is. A tízek közül is mindössze három vállalkozásnak sikerült nyereséges évet zárnia. A legnagyobb nyereséget a Berner Rögzítéstechnika érte el, ők 37 millió forint adózás előtti eredménnyel zárták 2015-öt. A második a már említett Dynamic Center lett közel 20 millió forinttal, míg a harmadik 11,4 millióval a magyar magánszemélyi tulajdonban lévő és ugyancsak számítástechnikai cikkek értékesítésével foglalkozó PCX Kereskedelmi Kft. lett.

Jönnek a szigorúbb szabályok

2017-ben továbbra is nagy növekedési potenciál van az online kereskedelemben, bár a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) fogyasztóvédelemért és infokommunikációért felelős államtitkára az elmúlt napokban kiemelte, hogy a robbanásszerűen növekvő internetes kereskedelem és digitalizációnak köszönhetően a kellő időben meghozott szabályokkal szeretnék védeni a fogyasztókat, a tisztességes vállalkozásokat.

Jövőre kiemelten figyelik egyebek mellett, hogy a webkereskedők megfelelően tájékoztassák a neten a fogyasztókat, például az elállási lehetőség részleteiről – tette hozzá. (Az adatkezelés a korábbinál is fontosabbá válhat a cégek számára, hiszen 2018 májusában lép hatályba az új adatvédelmi rendelet. Talán korainak tűnik most foglalkozni vele, valójában viszont bőven van mire felkészülniük a cégeknek. Súlyosabb szankciók, több adminisztráció jön vele.)

Az ágazatban a csődök és felszámolások aránya elenyésző, 0,85 százalékkal jóval az országos átlag alatt mozog. Ennek ellenére nem árt körültekintően eljárni, és utánanézni a netes szolgáltató hátterének, mielőtt egy új webáruházat próbálunk ki az esetleges kellemetlenségek elkerülése érdekében.

Retteghetnek a tisztességtelen webshopok
A tisztességesebb elektronikus kereskedelem érdekében módosította kedden az Országgyűlés az elektronikus hírközléssel és a fogyasztóvédelemmel kapcsolatos törvényeket a kormány kezdeményezésére, így adatbázis készül jövőre a tisztességtelen online kereskedőkről.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo