A cégadatokból is látszik: az onlineban van a pénz

Változatlanul egyre többen élnek az internet nyújtotta lehetőségekkel, és szerzik be a karácsonyi ajándékokat a világhálóról. A növekvő népszerűségnek köszönhetően az online kereskedelemmel foglalkozó cégek bevétele egyötödével lett magasabb 2015-ben. Persze a forgalom nem minden, a piaci szereplők közel harminc százaléka – köztük a legnagyobbak is – veszteségesen működnek.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Pixabay

Töretlenül növekszik az online kereskedelemmel foglalkozó cégek köre hazánkban. Az elmúlt 3 évben közel 20 százalékkal emelkedett a csomagküldő, internetes kiskereskedelmet főtevékenységként megjelölő cégek száma. A legdinamikusabb bővülés 2013-ról 2014-re történt, amikor egy év leforgása alatt 11 százalékkal ugrott meg a cégszám ebben a tevékenységi körben. Azóta a növekedés üteme jelentősen visszaesett, 2014-ről 2015-re, illetve az elmúlt egy évben is „mindössze” 3,5 százalék körül alakult éves szinten.

Az online kereskedelem térhódításával párhuzamosan visszaszorulóban vannak a klasszikus kiskereskedelmi tevékenységgel foglalkozó vállalkozások. Erre utal az a tény, hogy míg az internetes kereskedők száma 2013 óta 19,2 százalékkal bővült, addig a teljes kiskereskedelmi szektor cégszáma 11,6 százalékkal mérséklődött. így nem meglepő az sem, hogy az online kereskedő cégek aránya a kiskereskedelmen belül a 2013-as 5 százalékról mostanra 6,8 százalékra emelkedett.

Az internetes vásárlások népszerűsége 2014-től indult látványos növekedésnek, erre a piaci szereplők által elért forgalmi adatok is rávilágítanak. Míg 2012-ben és 2013-ban még 100 milliárd forint körül alakult az éves forgalom, addig 2014-ben 23, 2015-ben pedig további 20 százalékos forgalomnövekedés történt a szektorban. (A 2015-ös adatok szerint a teljes forgalmi érték meghaladta a 300 milliárdot az online kereskedelemben.)

Milyen személyes adatokat kezelhet a webáruház?
A webshopok igyekeznek minél több adatot megtudni a vásárlókról – ehhez azonban csak szigorú keretek között van joguk. Mi a személyes adat, és miért nem elég, ha a felhasználó hozzájárul az adatkezeléshez? Szakértőnk segít!
A kiskereskedelemben is megy a szekér

Az online kereskedelem mellett a teljes kiskereskedelmi ágazat értékesítése is bővült; 2014 folyamán 13, ám 2015-ben mindössze 5 százalékos növekedést értek el. Ugyanakkor a teljes kiskereskedelmi forgalomhoz viszonyítva továbbra is elenyésző az internetes kereskedelem által megtermelt közel 150 milliárdos bevétel, hiszen a kiskereskedelmi ágazat összárbevételének mindössze 2 százalékát teszi ki.

Az árbevételek alakulásában megfigyelhető pozitív tendenciának köszönhetően az online kereskedelem számos induló vállalkozás számára rejt vonzó perspektívát, így nem véletlen, hogy évről évre egyre növekszik a vállalkozások száma a szektorban. Bár 2014-hez képest 30 százalékkal visszaesett az ágazatban az új cégalapítási kedv 2015-ben, az idei év első 11 hónapjában máris annyi cég alakult, mint tavaly egész évben.

Mivel a webáruházak üzemeltetéséhez nincs szükség üzlethálózat kiépítésére, így jelentős könnyebbség az induló vállalkozások számára, hogy sokkal alacsonyabb költségek mellett tarthatják fenn magukat. Nem csoda hát, hogy míg a működő kereskedelmi cégek körében kevesebb, mint 7 százalék az online kereskedők aránya, addig az új alapításúak között ez a szám már 15 százalék.

Új adószabályokat szabna az online értékesítésre Brüsszel
Új adószabályozást javasol az unión belüli elektronikus kereskedelem és az online vállalkozások támogatására az Európai Bizottság. Az áfát a célországban kell majd befizetni az online értékesítés után, illetve egyszerűbbé válik az ezzel kapcsolatos ügyintézés is.
Hiába a növekvő népszerűség, a siker, sajnos, ebben a szegmensben sem borítékolható. Ugyan az 1 cégre jutó árbevétel 3 év alatt több mint 25 százalékkal emelkedett, fontos szem előtt tartani, hogy az online kereskedelemmel foglalkozó cégek csaknem 30 százaléka veszteségesen zárta a tavalyi évet.

Budapest, Budapest, te csodás…

Hazai sajátosság, hogy a működő gazdasági társaságok szívesen választanak fővárosi vagy Pest megyei székhelyet maguknak, emiatt a működő vállalkozások 55 százaléka ebben a régióban koncentrálódik. Bár egy webáruházat gyakorlatilag az ország bármely pontjáról üzemeltethetnénk, mégis az webes értékesítéssel foglalkozó cégek körében még az országos átlagnál is nagyobb népszerűségnek örvend Budapest és környéke.

A kiskereskedelmi tevékenység egészét nézve, Közép-Magyarországról a cégek mindössze 45,6 százaléka kerül ki, annak ellenére, hogy az internetes kereskedők körében mért 58 százalék közeli eredmény már javít valamelyest ezen az értéken. A közép-magyarországi cégek nemcsak számosságukkal, hanem teljesítményükkel is kitűnnek, hiszen az online kereskedelemből származó bevételek több mint 80 százalékát termelik meg. Ez nem is olyan meglepő, ha figyelembe vesszük, hogy a tíz legnagyobb internetes webáruházat üzemeltető céget kivétel nélkül Budapesten vagy Pest megyében jegyezték be.

A dominancia az egy cégre jutó árbevételben is látszik, bár a közel 51 milliós átlagos bevétel a budapesti 57 milliós átlagnak köszönhető. Pest megyét külön vizsgálva átlagosan mindössze 36 milliós bevételt tudtak a cégek felmutatni, ami minimálisan magasabb a harmadik és negyedik helyezett Heves és Jász-Nagykun-Szolnok megyék 32 és 31 milliójánál. A tíz legnagyobb forgalmat bonyolító online kereskedő cég az ágazat teljes bevételének 38 százalékát teszi ki.

9 remarketing-stratégia az online kalandpályára
Az egyre gyorsabban fejlődő online kereskedelemben mind fontosabbá válik, hogy ne csak várjuk az ügyfeleket, hanem azoknak is nyúljunk utána, akik valamilyen okból visszahőköltek a vásárlástól, különben lemaradunk a versenytársaink mögött – hívták fel a figyelmet a szakemberek a Piac & Profit konferenciáján. Lássuk, hogyan!
Ketten átlépték az álomhatárt

Mindössze két vállalkozásnak sikerült átlépnie a tízmilliárd forintos lélektani határt, amire 2012 óta egy e-kereskedő sem volt képes. A holland tulajdonú abszolút győztes Internet Mall éves forgalma megközelítette a 11,5 milliárdot, míg a második helyre a tavaly még hobbiállat-eledel kereskedelmi tevékenységgel jegyzett és a webáruházuk mellett kiterjedt áruházlánccal is rendelkező német Fressnapf került.

A harmadik helyre kerülő MS E-Commerce a német Media Markt-Saturn csoport tagjaként egy év leforgása alatt közel 130 százalékkal növelte forgalmát. Kiemelkedő – 25 százalék közeli – növekedés jellemezte még az amerikai tulajdonú Amway, az osztrák gyökerekkel rendelkező OTTO és a már említett Internet Mall bevételeit is.

Az online kereskedelem növekvő térhódítását bizonyítja az is, hogy a legnagyobb értékesítést bonyolító cégek – eltérő mértékben ugyan, de – kivétel nélkül növekedni tudtak 2015-ben. A legkisebb, mindössze egyszázalékos növekedést a „Studio Moderna” TV-Shop könyvelhette el. Érdekesség, hogy egy 2014 végén alapított vállalkozás, a Seychelle-szigeteki felmenővel rendelkező Dynamic Center Zrt. is felkerült a legnagyobbak közé. A számítástechnikai és elektronikai cikkek kereskedelmével foglalkozó cég 5 milliárd forintot meghaladó éves bevétellel kezdett.

A nagy bevételek mellé viszont gyakran társulnak nagy veszteségek is. A tízek közül is mindössze három vállalkozásnak sikerült nyereséges évet zárnia. A legnagyobb nyereséget a Berner Rögzítéstechnika érte el, ők 37 millió forint adózás előtti eredménnyel zárták 2015-öt. A második a már említett Dynamic Center lett közel 20 millió forinttal, míg a harmadik 11,4 millióval a magyar magánszemélyi tulajdonban lévő és ugyancsak számítástechnikai cikkek értékesítésével foglalkozó PCX Kereskedelmi Kft. lett.

Jönnek a szigorúbb szabályok

2017-ben továbbra is nagy növekedési potenciál van az online kereskedelemben, bár a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) fogyasztóvédelemért és infokommunikációért felelős államtitkára az elmúlt napokban kiemelte, hogy a robbanásszerűen növekvő internetes kereskedelem és digitalizációnak köszönhetően a kellő időben meghozott szabályokkal szeretnék védeni a fogyasztókat, a tisztességes vállalkozásokat.

Jövőre kiemelten figyelik egyebek mellett, hogy a webkereskedők megfelelően tájékoztassák a neten a fogyasztókat, például az elállási lehetőség részleteiről – tette hozzá. (Az adatkezelés a korábbinál is fontosabbá válhat a cégek számára, hiszen 2018 májusában lép hatályba az új adatvédelmi rendelet. Talán korainak tűnik most foglalkozni vele, valójában viszont bőven van mire felkészülniük a cégeknek. Súlyosabb szankciók, több adminisztráció jön vele.)

Az ágazatban a csődök és felszámolások aránya elenyésző, 0,85 százalékkal jóval az országos átlag alatt mozog. Ennek ellenére nem árt körültekintően eljárni, és utánanézni a netes szolgáltató hátterének, mielőtt egy új webáruházat próbálunk ki az esetleges kellemetlenségek elkerülése érdekében.

Retteghetnek a tisztességtelen webshopok
A tisztességesebb elektronikus kereskedelem érdekében módosította kedden az Országgyűlés az elektronikus hírközléssel és a fogyasztóvédelemmel kapcsolatos törvényeket a kormány kezdeményezésére, így adatbázis készül jövőre a tisztességtelen online kereskedőkről.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo