Attól a pillanattól fogva, hogy eldöntöttük, rendezvényt szervezünk, részt veszünk egy kiállításon, egészen addig a pontig, amíg annak lezajlása után kiértékeljük a történteket, rengeteg ponton tudunk még fejleszteni a kampányunk eredményességén.
Van pár általános hiba, melyet elkövethetünk, ha hagyjuk magunkat sodorni a mindennapi feladatokkal és nem stratégiában, előre tervezve gondolkodunk.
1. Hiba: az átadás
Az egyedi ajándékok átadása épp olyan precíz tervezést igényel, mint az a folyamat, amikor kiválasztjuk tulajdonképpen mit is adjunk. Ha nincs gondosan megtervezve, kinek, hogyan adjuk át a céges ajándékot, komoly nehézségbe fogunk ütközni.
Vegyük például, hogy céges naptárat választottunk arra a célra, hogy megajándékozzuk leghűségesebb ügyfeleinket, viszont azt „elfelejtettük” pontosan meghatározni, kik is a leghűségesebb ügyfeleink. Munkatársaink nem fogják tudni, kiknek adják át azokat, így könnyen rossz helyen köthetnek ki.
Az is lehet, hogy pontosan tudjuk, kinek akarunk ajándékot adni, de nem szervezzük meg megfelelően az átadás módját. Hiába vannak meg tehát az egyedi ajándékok, de nincs ember és kapacitás ezeket eljuttatni az ügyfélhez. Szaladnak a hetek és sokszor észrevétlenül idejét múlttá válik a legyártatott ajándék. Hisz kinek kell már naptár márciusban? Egy kis odafigyeléssel ez könnyen megelőzhető lenne és elkerülhető lenne a bukás, vagy, hogy újabb összegeket, energiákat kelljen fordítani az SOS átadásra.
2. Hiba: Van célod?
A reklámajándékok kiválasztása, megtervezése izgalmas kihívás a kampány tervezőinek és marketing szakembereinek. Azonban gyakran pont a célról feledkezünk meg, pontosan mit is szeretnénk elérni egyedi ajándékainkkal.
Mielőtt kiválasztanák a megfelelő reklámajándékot a csapatnak pontosan el kell döntenie, mit is szeretne elérni az egyedi ajándékokkal: Brandépítés? Figyelemfelkeltés? Vásárlásösztönzés? Nyereményjáték? Gondolkodjunk célvezérelten és a célból visszafele következtetve jussunk el a megfelelő típusú reklámajándékig. Ez egy stratégiai döntés!
3. Hiba: Szállítási idő
A szállítási idő elhanyagolása, meg nem tervezése az a leggyakoribb csapda, melybe beleesünk kampánytervezés során. Habár a profibb reklámajándék cégek már nagyon rövid szállítási határidővel dolgoznak, nem engedhetjük meg magunknak, hogy az utolsó pillanatban kapjuk kézhez a rendelést. Az egyedi logóval ellátott termék legyártása időt vesz igénybe, hiszen saját elképzelésünk szerint készül el. A megfelelő szállítási idő fontos, hogy ki lehessen küszöbölni az esetleges hibákat. Tehát semmiképpen nem a kampány vagy rendezvény indulása előtti napra időzítsünk, hisz túl sok lehet a bizonytalansági tényező.
Legtöbbünk valószínűleg már vásárolt reklámajándékot és tesztelte annak hatékonyságát. Viszont még akkor is ha az ajándékozás jól működött, nem ülhetünk tétlenül a babérjainkon, hiszen semmi sem garantálja a mai száguldó világban, hogy az egyedi ajándék továbbra is működi fog.
Legyünk nyitottak az új ötletekre, a világ ezen a területen sem áll meg. Ha van is bevált ajándék típus, azon is érdemes lehet időről időre változtatni. Mi van akkor ha az új reklámajándék még több hasznot hozna cégednek?
5. Hiba: Árazás
Sok cégnél a marketing büdzsére szánt összegek eléggé meghatározottak, nem adnak nagy mozgásteret. Azt azonban, hogy a minőség rovására még olcsóbb és olcsóbb árakat harcoljunk ki, a legolcsóbb beszállítót válasszuk, verjük ki a fejünkből! Mi lenne ha mondjuk 10%-kal nagyobb marketingre szánt összeg 40%-kal magasabb megtérülési rátát hozna? Nem érné meg mégis jobban? Ne hagyjuk, hogy csak az ár döntsön, amikor beszállítót választunk.
Vegyük figyelembe, hogy a tartós használatú és praktikus reklámajándékok mennyivel meghatározóbb nyomot hagynak az ügyfélben, mint azok az egyedi ajándékok, melyek pár hónapon belül a fiók alján végzik. A PPAI (Promotinal Products Associaton International – Nemzetközi Reklámajándék Szövetség) felmérése alapján a felhasználók majd 90%-a vissza tudja idézni, melyik cégtől kapott például két éven belül egyedi pendrive-ot. Fontos a benyomáskeltés, és egy magasabb minőségű termékkel még jobb benyomást tudunk elérni.
Hiába a legjobb reklámajándék, ha azt nem a célközönségnél landol, csak elúszott pénzt jelent. Valószínűleg sok szülő állna sorba kiállítási standunknál egy jópofa logózott plüssállatért, vagy színes ceruzáért, viszont hazaérve odaadja gyermekének, aki nem célközönségünk. Egy édes kisgyermek kezében a reklámajándék aranyosan néz ki, viszont gyorsan feledésbe is merül.
7. Hiba: Mi legyen a felirat?
És elérkeztünk a reklámajándékok rákfenéjéhez. Mi kerüljön a reklámajándékra? Csak logó? Logó és elérhetőség? A logó fontos a márkahűség kialakításában, és ha az ügyfél szeretné velünk felvenni a kapcsolatot, fontos, hogy megtalálja a telefonszámunkat, e-mail címünket gondosan felírva a reklámajándékra. Enélkül nem tud kapcsolatot teremteni velünk későbbiek során.
Gondolkodjunk azonban itt is stratégiai szemszögből. Mi a legfontosabb, hogyan találjon meg az ügyfél? Hívjon fel telefonon? Valóban jó az ügyfélszolgálatunk, ami minden hívást nyomban felvesz? Töltsön ki egy online feliratkozási formanyomtatványt –Valóban rendszeresen kezeli valaki az így keletkező adatbázist?
A fentieket mérlegelve alaposan gondoljuk át előre, milyen buktatók lehetnek, mert egy kampánytervezés a legvadabb képzeletünket is felülmúlhatja. Üljünk le, és szánjunk rá időt, hogy gondosan megtervezzük a reklámajándékok elosztását, kitűzzük a célokat. Ne vessük el az újításokat, inkább kevesebb, de minőségi reklámajándékot vegyünk , melyet a megfelelő célközönségnek juttatunk el. Végül az elérhetőségeink megfelelő módon és formában legyenek feltüntetve a választott reklámajándékon, melyre ha az ügyfél ránéz rögtön elfogja a vágy, hogy kapcsolatba lépjen velünk és tőlünk vásároljon terméket, szolgáltatást.
Végül is ez az az ok, amiért rengeteg energiát és időt fordítunk a reklámkampányra.
Németh Rita Az egyedi pendrive-ok szakértője www.pendriweguru.hu