26 forintért indult itthon a sajtburger karrierje

1988-ban egy új korszak előfutáraként várták, ma már éves szinten több mint 70 millió vendéget szolgál ki itthon a McDonald’s

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Hosszan kígyózó sorok hetekig, sajtburger 26 forintért, BigMac 43-ért és eladási rekordok: 35 éve, 1988. április 29-én így nyílt meg az első McDonald’s étterem Magyarországon, a budapesti Régiposta utcában. A nyitás utáni hetekben napi 10-11 ezer vendéget szolgált ki az első étterem lelkes csapata, sokszor 10-15 vevőt egy perc alatt.

35 év alatt számos változáson ment keresztül az étteremlánc hazánkban. Jelenleg 112 étterem található az ország számos pontján, és immár egyetlen megyében sem maradhatnak McDonald’s nélkül a hamburgerre vágyók. Az évente több mint 70 millió látogatót fogadó hazai Meki kínálata folyamatosan bővült, ma már nagyságrendileg 300 ajánlat közül választhatják ki a vendégek az ízlésüknek, igényeiknek leginkább megfelelőt.

Évi 70 millió vendég (Kép: Pixabay)
Évi 70 millió vendég (Kép: Pixabay)

A magyar vendégek Európában az elsők között kóstolhatták meg a McReggelit és a McWrapet, miközben a sertés McFarm szendvics, vagy a reggeli Fresh McMuffin hazai „találmányként” került fel más országok étlapjára is. Az évek során a McDonald’s egyedi, magyarországi promóciókhoz is fejlesztett termékeket, ilyen volt a „Magyar hetek” keretében árusított hartai kolbászos, valamint szürkemarhás, illetve a Maestro különlegességek közt időről időre felbukkanó libamájas hamburger is. A McCafé ötlete Közép-Kelet-Európában elsőként Magyarországon valósult meg. 2003-ban, a Régiposta utcai McDonald’s-ban nyílt meg az első ilyen kávézó, az idei évfordulóra pedig a McCafé már 64 egységgel működik.

Hozzájárulás a magyar gazdasághoz

A McDonald’s az elmúlt 35 év alatt a magyar gazdaság egyik meghatározó szereplőjévé nőtte ki magát. A 112 étteremben a felhasznált alapanyagok több mint egyharmada – 38  százaléka – hazai beszállítóktól érkezik, akik ráadásul Európa számos országába is szállítanak termékeikből. A McDonald’s sikere elképzelhetetlen e partnerek nélkül, akikkel a cég hosszútávú együttműködésre törekszik. A magyarországi beszállítók zöme a kezdetektől folyamatosan biztosítja a magyar alapanyagokat, köztük a csirkehúst, tojást, salátát, szószokat, és a hagymát, valamint mezőgazdasági idényben a zöldségeket. A magyar beszállítók évente több mint 1100 tonna salátával és zöldséggel, közel 3 millió darab tojással és 3100 tonna csirkehússal látják el a hazai McDonald’s-hálózatot.

Az első franchise rendszerben működő vállalatként a hazai McDonald’s fejlődésében kulcsszerepet játszanak azok a hazai vállalkozások, amelyek jelenleg is az éttermek 40 százalékát franchise partnerként üzemeltetik. 2019-ben az étteremlánc teljes magyarországi működését is hazai kézbe adta a McDonald’s, ekkortól Scheer Sándor Developmental Licensee partnerként fejleszti és üzemelteti a magyar piacon működő McDonald's éttermeket.

Jelenleg a cég központjában és a McDonald’s éttermekben mintegy 7900-an dolgoznak.

Az évek során a McDonald’s Magyarország munkáltatóként is számos kitüntető elismerést szerzett, köztük 2010-ben és 2011-ben az AON-Hewitt Legjobb munkahely címét, valamint a Fogyatékosságbarát Munkahely (2010), a Társadalmilag Felelős Munkáltató, Bronz Fokozat (2009-2012), Ezüst Fokozat (2013-2014), Befogadó Munkahely (2007) és a Családbarát Munkahely (2022) címeket.  A vállalat az ország egyik legjelentősebb diákfoglalkoztatója, de minden korosztályból szívesen fogad munkatársakat. Kiemelt szerepet kap az étteremláncnál a női munkavállalók alkalmazása és a rugalmas foglalkoztatási formák támogatása. A rendszerben országszerte mintegy 80 megváltozott munkaképességű munkavállaló is dolgozik.

A magyarországi beruházások eddigi összértéke közel 92 milliárd forintot tesz ki, de hasonlóan jelentős a hazai beszállítók által megvalósított kapacitásbővítő és korszerűsítő beruházások összértéke is, amelyeket a McDonald’s igényeinek és szigorú előírásainak való megfelelés érdekében tettek meg.

A McDonald’s éttermekben 1996 óta használják a nemzetközileg legelismertebb élelmiszerbiztonsági kockázatkezelő rendszert, a HACCP-t, nyolc évvel megelőzve a 2004-es uniós szabályozást. A vállalat az élelmiszerellátási lánc szervezőjeként a teljes ellátási láncon, így a beszállítóknál és azok alvállalkozóinál is érvényesíti minőségi sztenderdjeit és élelmiszerbiztonsági elvárásait a mezőgazdasági minőségbiztosítási programján (MAAP) keresztül. A MAAP egyebek mellett kiterjed a környezetirányítási rendszerekre, a jó mezőgazdasági gyakorlatokra, valamint az állatjólétre is.

A fenntarthatóság jegyében a McDonald’s szelektív hulladékgyűjtést végez, amelynek több mint 80 százalékát adja át hasznosításra. Az ország valamennyi McDonald’s étterme rendelkezik ISO14001 minősítéssel, vagyis működése során kiemelt szempontként kezeli a természeti erőforrások védelmét és a környezetterhelés csökkentését. Az éttermekből visszagyűjtött papír és karton anyagában hasznosul, a konyhákon keletkező évi közel 600 tonna használt sütőolajból biodízelt állítanak elő, az élelmiszerhulladékot és ételselejtet pedig biogáz üzemben használják fel elektromos áram és hőenergia termelésére. 

Meki mérföldkövek Magyarországon

1988 –  Megnyit az első magyar McDonald’s. 35 évvel ezelőtt, 1988. április 29-én, reggel nyolc órakor hosszú, kígyózó sorok várják, hogy megnyíljon az első magyarországi McDonald’s étterem, a budapesti Régiposta utcában. Az első napon a 14 órás nyitvatartás alatt, 10 000 magyar vendég kóstolta meg az ikonikus hamburgereket. A McDonald’s jelenléte egyértelműen jelezte, új korszak kezdődött az országban.

1990 –  Megnyit a világ egyik legszebbjének megválasztott Nyugati téri Meki, Győrben az első vidéki étterem és Óbudán az első McDrive is.

1999 –  Az első magyar Ronald McDonald ház megnyitása. Közép-Európában elsőként Magyarországon épült Ronald McDonald Ház, amelyet a hosszas kórházi ápolásra szoruló gyermekek családtagjaikkal együtt, térítésmentesen vehetnek igénybe. 2004 óta Miskolcon is működik Ronald Ház, 2016 januárjában megnyíltak az első Ronald-szobák Pécsett, 2022-ben pedig a debreceni Ronald McDonald Családközpont. A Ronald McDonald Gyermeksegély Alapítvány összesen már 13 000 családot támogatott életük talán legnehezebb helyzetében.

2001 –  Az első magyar szendvics, a McFarm bevezetése. Ennek a mustáros, sertéshúsos szendvicsnek az ötlete hazánkban születik meg, és a nagy sikerre való tekintettel több európai országban is felkerül a menüre.

2002 –  Megjelenik a McReggeli. Európában az elsők között nálunk is kaphatóak a reggeli termékek.

2003 –  Megnyit az első McCafé. A Régiposta utcai McDonald’s-ban valósul meg először a régióban a McCafé ötlete. A fenntarthatóság fontos, ezért 2008-tól kizárólag Rainforest Alliance minősítéssel rendelkező kávé kapható.

2010 –  Elstartol a McDonald’s Bringamánia, az étteremlánc biciklizést, mint családi tömegsportot népszerűsítő programsorozata.

2012 –  Elindul a McDonald’s olvasásnépszerűsítő programja. Egyéb olvasáshoz kapcsolódó kezdeményezések mellett a Happy Meal® menühöz játék helyett könyvet is választhatnak a vásárlók. Ez a tavalyi évben például több mint 210 000 eladott könyvet jelentett.

2014 –  Mekilexikon néven elindul az étteremlánc transzparencia-programja, amelynek célja az alapanyagok, beszállítói és éttermi folyamatok átlátható bemutatása.

2015 –  Az étteremlánc bemutatja első gluténmentes szendvicsét.

2016 –  Magyarországi beszállítóé lesz az első európai broiler Flagship Farm minősítés. Európában elsőként a Master Good-csoport baktalórántházi broiler telepe nyerte el a McDonald’s csirkehús-beszállítói közül a legkiválóbb termelőknek fenntartott Flagship Farm, azaz Mintagazdaság minősítést.

2017 –  Mobilalkalmazás és önkiszolgáló rendelés. Januárban elindult a McDonald’s digitális alkalmazása, ősszel pedig a „Jövő Élménye” étteremkoncepció, amelynek keretében 5 budapesti Mekit alakítottak át úgy, hogy az éttermek mindegyike rendelkezzen digitális, önkiszolgáló rendelőfelületekkel, azaz kioszkokkal.

2018 –  Bemutatják új, prémium burger családukat, a Maestro burgereket, amelynek szendvicseit izgalmas és válogatott alapanyagokból készítik.

2019 –  Scheer Sándor a Globális McDonald’s Developmental Licensee partnere lesz.

Elindul a McDelivery, a McDonald’s házhozszállítási szolgáltatása.

2020 –  A Vállalat bejelenti új, hazai növekedési stratégiáját, amelynek köszönhetően mára már a meglévő éttermek 83 százaléka megújult a „Jövő Élménye” koncepció szerint, valamint a teljes rendszer mérete 25 százalékal nőtt.

2021 –  Hazánkban is elindul a McDonald’s fenntartható működését célzó Better M programja. A fenntartható alapanyagbeszerzés és az éttermekben több mint 20 éve végzett szelektív hulladékgyűjtés mellett előtérbe kerülnek a fenntartható csomagolások is. Ennek köszönhetően mára a McDonald’s éttermekben felhasznált csomagolások 99 százaléka megújuló, újrahasznosított vagy harmadik fél által tanúsított, fenntartható forrásból származik.

2023 –  A 35 éves évfordulóját ünneplő étteremlánc fejlődése folyamatos, mára 112 étterem érhető el az országban, melyből a szülinapra már 94 a „Jövő Élménye” étteremkoncepció alapján működik, a McCafé vendégei pedig az ország 64 pontján rendelhetik meg kedvenc Mekis kávéikat, süteményeiket. 

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo