Hosszan kígyózó sorok hetekig, sajtburger 26 forintért, BigMac 43-ért és eladási rekordok: 35 éve, 1988. április 29-én így nyílt meg az első McDonald’s étterem Magyarországon, a budapesti Régiposta utcában. A nyitás utáni hetekben napi 10-11 ezer vendéget szolgált ki az első étterem lelkes csapata, sokszor 10-15 vevőt egy perc alatt.
35 év alatt számos változáson ment keresztül az étteremlánc hazánkban. Jelenleg 112 étterem található az ország számos pontján, és immár egyetlen megyében sem maradhatnak McDonald’s nélkül a hamburgerre vágyók. Az évente több mint 70 millió látogatót fogadó hazai Meki kínálata folyamatosan bővült, ma már nagyságrendileg 300 ajánlat közül választhatják ki a vendégek az ízlésüknek, igényeiknek leginkább megfelelőt.
A magyar vendégek Európában az elsők között kóstolhatták meg a McReggelit és a McWrapet, miközben a sertés McFarm szendvics, vagy a reggeli Fresh McMuffin hazai „találmányként” került fel más országok étlapjára is. Az évek során a McDonald’s egyedi, magyarországi promóciókhoz is fejlesztett termékeket, ilyen volt a „Magyar hetek” keretében árusított hartai kolbászos, valamint szürkemarhás, illetve a Maestro különlegességek közt időről időre felbukkanó libamájas hamburger is. A McCafé ötlete Közép-Kelet-Európában elsőként Magyarországon valósult meg. 2003-ban, a Régiposta utcai McDonald’s-ban nyílt meg az első ilyen kávézó, az idei évfordulóra pedig a McCafé már 64 egységgel működik.
Hozzájárulás a magyar gazdasághoz
A McDonald’s az elmúlt 35 év alatt a magyar gazdaság egyik meghatározó szereplőjévé nőtte ki magát. A 112 étteremben a felhasznált alapanyagok több mint egyharmada – 38 százaléka – hazai beszállítóktól érkezik, akik ráadásul Európa számos országába is szállítanak termékeikből. A McDonald’s sikere elképzelhetetlen e partnerek nélkül, akikkel a cég hosszútávú együttműködésre törekszik. A magyarországi beszállítók zöme a kezdetektől folyamatosan biztosítja a magyar alapanyagokat, köztük a csirkehúst, tojást, salátát, szószokat, és a hagymát, valamint mezőgazdasági idényben a zöldségeket. A magyar beszállítók évente több mint 1100 tonna salátával és zöldséggel, közel 3 millió darab tojással és 3100 tonna csirkehússal látják el a hazai McDonald’s-hálózatot.
Az első franchise rendszerben működő vállalatként a hazai McDonald’s fejlődésében kulcsszerepet játszanak azok a hazai vállalkozások, amelyek jelenleg is az éttermek 40 százalékát franchise partnerként üzemeltetik. 2019-ben az étteremlánc teljes magyarországi működését is hazai kézbe adta a McDonald’s, ekkortól Scheer Sándor Developmental Licensee partnerként fejleszti és üzemelteti a magyar piacon működő McDonald's éttermeket.
Jelenleg a cég központjában és a McDonald’s éttermekben mintegy 7900-an dolgoznak.
Az évek során a McDonald’s Magyarország munkáltatóként is számos kitüntető elismerést szerzett, köztük 2010-ben és 2011-ben az AON-Hewitt Legjobb munkahely címét, valamint a Fogyatékosságbarát Munkahely (2010), a Társadalmilag Felelős Munkáltató, Bronz Fokozat (2009-2012), Ezüst Fokozat (2013-2014), Befogadó Munkahely (2007) és a Családbarát Munkahely (2022) címeket. A vállalat az ország egyik legjelentősebb diákfoglalkoztatója, de minden korosztályból szívesen fogad munkatársakat. Kiemelt szerepet kap az étteremláncnál a női munkavállalók alkalmazása és a rugalmas foglalkoztatási formák támogatása. A rendszerben országszerte mintegy 80 megváltozott munkaképességű munkavállaló is dolgozik.
A magyarországi beruházások eddigi összértéke közel 92 milliárd forintot tesz ki, de hasonlóan jelentős a hazai beszállítók által megvalósított kapacitásbővítő és korszerűsítő beruházások összértéke is, amelyeket a McDonald’s igényeinek és szigorú előírásainak való megfelelés érdekében tettek meg.
A McDonald’s éttermekben 1996 óta használják a nemzetközileg legelismertebb élelmiszerbiztonsági kockázatkezelő rendszert, a HACCP-t, nyolc évvel megelőzve a 2004-es uniós szabályozást. A vállalat az élelmiszerellátási lánc szervezőjeként a teljes ellátási láncon, így a beszállítóknál és azok alvállalkozóinál is érvényesíti minőségi sztenderdjeit és élelmiszerbiztonsági elvárásait a mezőgazdasági minőségbiztosítási programján (MAAP) keresztül. A MAAP egyebek mellett kiterjed a környezetirányítási rendszerekre, a jó mezőgazdasági gyakorlatokra, valamint az állatjólétre is.
A fenntarthatóság jegyében a McDonald’s szelektív hulladékgyűjtést végez, amelynek több mint 80 százalékát adja át hasznosításra. Az ország valamennyi McDonald’s étterme rendelkezik ISO14001 minősítéssel, vagyis működése során kiemelt szempontként kezeli a természeti erőforrások védelmét és a környezetterhelés csökkentését. Az éttermekből visszagyűjtött papír és karton anyagában hasznosul, a konyhákon keletkező évi közel 600 tonna használt sütőolajból biodízelt állítanak elő, az élelmiszerhulladékot és ételselejtet pedig biogáz üzemben használják fel elektromos áram és hőenergia termelésére.
Meki mérföldkövek Magyarországon
1988 – Megnyit az első magyar McDonald’s. 35 évvel ezelőtt, 1988. április 29-én, reggel nyolc órakor hosszú, kígyózó sorok várják, hogy megnyíljon az első magyarországi McDonald’s étterem, a budapesti Régiposta utcában. Az első napon a 14 órás nyitvatartás alatt, 10 000 magyar vendég kóstolta meg az ikonikus hamburgereket. A McDonald’s jelenléte egyértelműen jelezte, új korszak kezdődött az országban.
1990 – Megnyit a világ egyik legszebbjének megválasztott Nyugati téri Meki, Győrben az első vidéki étterem és Óbudán az első McDrive is.
1999 – Az első magyar Ronald McDonald ház megnyitása. Közép-Európában elsőként Magyarországon épült Ronald McDonald Ház, amelyet a hosszas kórházi ápolásra szoruló gyermekek családtagjaikkal együtt, térítésmentesen vehetnek igénybe. 2004 óta Miskolcon is működik Ronald Ház, 2016 januárjában megnyíltak az első Ronald-szobák Pécsett, 2022-ben pedig a debreceni Ronald McDonald Családközpont. A Ronald McDonald Gyermeksegély Alapítvány összesen már 13 000 családot támogatott életük talán legnehezebb helyzetében.
2001 – Az első magyar szendvics, a McFarm bevezetése. Ennek a mustáros, sertéshúsos szendvicsnek az ötlete hazánkban születik meg, és a nagy sikerre való tekintettel több európai országban is felkerül a menüre.
2002 – Megjelenik a McReggeli. Európában az elsők között nálunk is kaphatóak a reggeli termékek.
2003 – Megnyit az első McCafé. A Régiposta utcai McDonald’s-ban valósul meg először a régióban a McCafé ötlete. A fenntarthatóság fontos, ezért 2008-tól kizárólag Rainforest Alliance minősítéssel rendelkező kávé kapható.
2010 – Elstartol a McDonald’s Bringamánia, az étteremlánc biciklizést, mint családi tömegsportot népszerűsítő programsorozata.
2012 – Elindul a McDonald’s olvasásnépszerűsítő programja. Egyéb olvasáshoz kapcsolódó kezdeményezések mellett a Happy Meal® menühöz játék helyett könyvet is választhatnak a vásárlók. Ez a tavalyi évben például több mint 210 000 eladott könyvet jelentett.
2014 – Mekilexikon néven elindul az étteremlánc transzparencia-programja, amelynek célja az alapanyagok, beszállítói és éttermi folyamatok átlátható bemutatása.
2015 – Az étteremlánc bemutatja első gluténmentes szendvicsét.
2016 – Magyarországi beszállítóé lesz az első európai broiler Flagship Farm minősítés. Európában elsőként a Master Good-csoport baktalórántházi broiler telepe nyerte el a McDonald’s csirkehús-beszállítói közül a legkiválóbb termelőknek fenntartott Flagship Farm, azaz Mintagazdaság minősítést.
2017 – Mobilalkalmazás és önkiszolgáló rendelés. Januárban elindult a McDonald’s digitális alkalmazása, ősszel pedig a „Jövő Élménye” étteremkoncepció, amelynek keretében 5 budapesti Mekit alakítottak át úgy, hogy az éttermek mindegyike rendelkezzen digitális, önkiszolgáló rendelőfelületekkel, azaz kioszkokkal.
2018 – Bemutatják új, prémium burger családukat, a Maestro burgereket, amelynek szendvicseit izgalmas és válogatott alapanyagokból készítik.
2019 – Scheer Sándor a Globális McDonald’s Developmental Licensee partnere lesz.
Elindul a McDelivery, a McDonald’s házhozszállítási szolgáltatása.
2020 – A Vállalat bejelenti új, hazai növekedési stratégiáját, amelynek köszönhetően mára már a meglévő éttermek 83 százaléka megújult a „Jövő Élménye” koncepció szerint, valamint a teljes rendszer mérete 25 százalékal nőtt.
2021 – Hazánkban is elindul a McDonald’s fenntartható működését célzó Better M programja. A fenntartható alapanyagbeszerzés és az éttermekben több mint 20 éve végzett szelektív hulladékgyűjtés mellett előtérbe kerülnek a fenntartható csomagolások is. Ennek köszönhetően mára a McDonald’s éttermekben felhasznált csomagolások 99 százaléka megújuló, újrahasznosított vagy harmadik fél által tanúsított, fenntartható forrásból származik.
2023 – A 35 éves évfordulóját ünneplő étteremlánc fejlődése folyamatos, mára 112 étterem érhető el az országban, melyből a szülinapra már 94 a „Jövő Élménye” étteremkoncepció alapján működik, a McCafé vendégei pedig az ország 64 pontján rendelhetik meg kedvenc Mekis kávéikat, süteményeiket.