hirdetés

2023 sem lesz könnyű: hogyan készülnek rá a cégek?

Nem nagy meglepetés, hogy az előttünk álló 2023-as év bizonytalanságaitól sok vállalkozó tart. Költségcsökkentést, áremelést és akár szervezeti átstrukturálást is terveznek. Most már számokban is látni lehet, hogy ki, mire készül. A több mint 160 ezres vállalkozói felhasználó bázissal rendelkező Billingo online számlázó kutatást végzett ügyfelei közt, amelyből kiderült: az infláció és az recessziós várakozások szele aggasztja leginkább a cégeket. Sokan próbálnak majd megtakarítani, működési költséget csökkenteni, de olyanok is lesznek, akik az előre menekülés fényében több energiát fektetnek majd árbevétel növelésbe új termékek vagy piacok által.

hirdetés

A vállalkozók folyamatos nyomás alatt voltak 2022 folyamán, és a jövő év talán még több turbulenciát tartogat. Sokan a “teher alatt nő a pálma” elv szerint bővültek és szárnyaltak, többen vannak viszont, akiket megviselt a kata-törvény változás, az infláció okozta vásárlóerő és kereslet csökkenés, a Covid utóhatásaként és az orosz-ukrán háború következtében részben újra kialakult alapanyaghiány, valamint a szakemberek által egyre inkább emlegetett és előrejelzett, lassan begyűrűző világgazdasági válság. A vállalkozók közt akadnak bizakodók 2023-at illetően, de a többség biztonsági játékot tervez játszani.



A Billingo több mint 3000 válaszadóval lebonyolított kutatása a vállalkozók költségterheit és a jövő évi terveket érintette. Hogy milyen változásokat tapasztaltak a vállalkozók az elmúlt hónapokban a működési költségeiket tekintve, mire számítanak a jövőre nézve, és hogyan készülnek az előttük álló kihívásokra ezen a területen.

A jövő év sem lesz egyszerű (Fotó: Depositphotos)A jövő év sem lesz egyszerű (Fotó: Depositphotos)

Többségében egyéni vállalkozók (62 százalék), de számosságában jelentős mennyiségű társasági vállalkozás (Kft., Bt. 32 százalék) is csatlakozott a felméréshez. A rutinos, több mint 3 év vállalkozói tapasztalattal rendelkezők voltak felülreprezentáltak a mintában (70 százalék).

A vállalkozók idei kiadásai

A 2022-es költségeket a tavalyiakkal összehasonlítva kirajzolódik, hogy az idei év megágyaz a 2023-as emelkedésnek. 2021 végéhez képest mostanra 11-50 százalékos rezsinövekedésről számolt be a legtöbb vállalkozó. A munkabéreket illetően majdnem 52 százalék jelölte meg azt, hogy az idei évben nem volt még szükség jelentős béremelésre az alkalmazottai körében, azonban közel 30 százalékuknak már az idén 11 százalék és 50 százalék közötti bérköltség növelést kellett végrehajtaniuk az alkalmazottaikat megtartása érdekében.

Az igénybe vett eszközök és szolgáltatások esetében a válaszadók 25 százaléka nagyjából 11-25 százalékos áremelkedésről számolt be, további 25 százalékukat 26-50 százalékos áremelés súlytotta. A válaszadók csupán 15 százaléka tudta elkerülni a jelentős költségnövekedést az idei évben az eszközök és szolgáltatások beszerzésében.

hirdetés

Véleményvezér

Már jégpálya is van Felcsúton

Már jégpálya is van Felcsúton

Egyik napról a másikra kinőtt a földből.
Végre egy élelmiszer, aminek látványosan lejjebb ment az ára még nálunk is

Végre egy élelmiszer, aminek látványosan lejjebb ment az ára még nálunk is

Jó volt a termés világszerte, a túlkínálat miatt pedig legalább 50 százalékot esett az avokádó globális ára.
Már a kiflit is horroráron adják

Már a kiflit is horroráron adják

A Vakmajom blog követi az egyik budapesti pékségben árult termék árának alakulását, ahol már 350 forintot is elkérnek egy kovásos kifliért.
Nőttek a veszteségadatok az orosz-ukrán fronton

Nőttek a veszteségadatok az orosz-ukrán fronton

A hadseregek átcsoportosítását követően ismét felerősödtek a harci cselekmények Ukrajnában, ami növeli az áldozatok számát.
Megtaláltuk Szijjártó Péter legnagyobb ellenlábasát

Megtaláltuk Szijjártó Péter legnagyobb ellenlábasát

Szijjártó Péter külügyminiszter béke barátja Bagarjaként járja a világot és nem érti, miért nem értik. Az észt miniszterelnök most elmondta.
Duplájára nőtt a túrós tészta ára

Duplájára nőtt a túrós tészta ára

Igazi hungarikum a túrós csusza, nincs olyan magyar ember, aki ne ismerné, ne evett volna. Ára iránymutató.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo