Tíz mikrovállalkozásból hét értékesítésnövekedést tapasztal az elektronikus ügyfélnyilvántartás bevezetésének hatására, mégis a kisvállalatok mindössze 40 százaléka tart fent elektronikus ügyféladatbázist – derül ki a rEVOLUTION Software kisvállalati ágazata által végzett kutatásból. „A növekedést minden negyedik vállalkozás számszerűsíteni is tudja, sőt volt több olyan válaszadó is, ahol az ügyfélnyilvántartás javára írták az értékesítések megsokszorozódását. Természetesen ehhez az szükséges, hogy a vállalkozások a rendelkezésre álló adatokat elemezzék, és az ebből levont következtetéseket a marketing akcióikba beépítsék, melyet a vállalkozások csupán 63 százaléka tesz meg” – mondta a vállalat üzletágvezetője, Dr. Ransburg Beatrix.
Sok válaszadó az ügyfelei kicsiny számával magyarázta, hogy nem készít nyilvántartást. 17 százalékuk szerint drágák a vevőkapcsolat-kezelő (Customer Relationship Management – CRM) programok, 11 százalék túl komplikáltnak tartja a vevői adatok vezetését, 7 százalék pedig a visszatérő ügyfelek hiányával indokolta a nyilvántartás mellőzését. (Pedig a visszatérő ügyfél a jó ügyfél.) Az ügyféladatbázist nem vezető cégek közül tízből négy szerint a bevezetés hasznos lenne a számukra.
Az ügyfélnyilvántartás kezelése különböző bonyolultságú lehet az egyszerű táblázatkezelős megoldástól kezdve a szofisztikált CRM programokig. Olcsóságuk miatt a válaszadók többsége a táblázatkezelős verziót részesíti előnyben, pedig a dedikált szoftverek mellett számos érv szól. CRM rendszer esetében az adatbázis kialakítását nem szükséges az alapoktól kezdeni, elég csak felvinni az adatokat, és máris értelmes statisztikák nyerhetők ki belőle. „Bizonyos programok összeköthetők a számlázással, készletkezeléssel és partnertörzzsel, így ezen adatok megadására nincs még egyszer szükség. A kutatásunk bebizonyította, hogy a 100 visszatérő ügyfélnél többet kezelő vállalkozások már kénytelenek a táblázatkezelőknél komolyabb megoldásokat választani” – folytatta a szakember.
„Amikor a nehéz gazdasági helyzet miatt a fogyasztók visszafogják vásárlásaikat, azon cégek tudnak sikeresek lenni, amelyek a potenciális érdeklődéseket nagyobb arányban tudják értékesítésre váltani. Ehhez pedig tudatos, és szisztematikus ügyfélnyilvántartásra van szükség” – zárta mondandóját Dr. Ransburg Beatrix.