Ne küldj spamet!

Az e-kereskedelmi vállalkozások terheit kívánja csökkenteni a szaktárca a napokban várható törvényi módosítással; illetve növelni szeretnék a fogyasztók védelmét. Az elektronikus törvény tervezett változtatása egyelőre nem hozta izgalomba az érintett cégeket.

A magyar elektronikus kereskedelmi piac az idén eléri a 45 milliárd forintot - derül ki a GKI eNET Kft. legfrissebb elemzéséből -, ami tízszer több, mint 2002-ben volt. Ez a nagyságrend mindenképpen igényli, hogy a szabályozó hatóságok jobban figyeljenek rá, bár a teljes hazai kiskereskedelmi forgalomnak még mindig csak a 0,8-1 százaléka. (Az Európai Unió régi tagállamaiban 1,9 százalék.)

Az elektronikus kereskedelmi törvény - amely nagy valószínűséggel ősz elején módosul - persze magánál az on-line adásvételnél jóval nagyobb területet fog át. Idetartoznak például az internetes reklámok, illetve az internetes reklámlevelek is. Mely utóbbiakról a módosított törvény immár tételesen kimondja, hogy az első, tehát általában a további levelek kiküldéséhez engedélyt kérő e-mail (vagy SMS) is tilos. Ez eddig sem volt másként, legalábbis a jogászok szerint, mert az eredeti törvényből logikusan következett. A mostani explicit kimondás azonban minden félreértést eloszlat.

A kéretlen üzenetek (spamek) elleni harc világméretű. Hiszen annak, aki kapja őket, nemcsak bosszantó, de pénzébe is kerül a letöltése, illetve lassítja a rendszerét. Magyarországon tavaly a tiltott elektronikus levelek küldése miatt a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) 270 hozzájuk beérkezett bejelentés nyomán mégis csupán 12 alkalommal szabott ki bírságot, összesen 1,3 millió forint értékben; az idén pedig csak az első negyedévben 400 bejelentés nyomán 10 esetben 880 ezer forintnyit. Ez nem igazán tűnik visszatartó erőnek. (Magyarország az egyik legszennyezettebb terület...)

A viszonylagos engedékenység persze eddig kedvező volt azoknak, akik - élve az on-line marketing tanfolyamon hallottakkal - nem akartak, nem akarnak mást, mint lehetőleg jogszerűen, ám minél olcsóbban és minél több emberrel megismertetni a saját termékeiket, szolgáltatásaikat. Ezért is merült fel, hogy vajon rájuk, például a DM-szolgáltatókra, milyen hatással lesz a törvény szigorítása, és meg lehet-e oldani a gyakorlatban a betartását? Csánk László, a Direkt Marketing Szövetség főtitkára azzal hárította el kérdésünket, hogy az ő tagjaikat ez nem igazán érinti, mert eddig is jogkövető módon dolgoztak, és most nem szigorításról, csupán az eddig is érvényben lévő tilalom pontosításáról van szó. Megkérdeztünk néhány - magát megnevezni nem kívánó - az on-line direkt marketingben érdekelt vállalkozás vezetőjét is, akik között akadt olyan, aki úgy gondolja, hogy mivel a szabályozás a magánlevelezésre nem vonatkozik, üzeneteiket magánlevélnek álcázva továbbra is büntetlenül körbeküldhetik majd az adatbázisukban szereplő címlistákra. Például így: "Szia! Ez az a könyv - vagy CD, szoftver, bolt stb. -, amiről beszéltünk a múltkor. Nézd meg az árát, garantálom a minőséget! Barátnőd: Bizsu."

Sylvester Nóra, az NHH informatikai szabályozási igazgatója azonban másként gondolja. Szerinte ugyanis, ha például valaki tíz címzettnek továbbít egy illegális levelet, amelyről megállapítható a magánjelleg hiánya, akkor nemcsak a hirdetési szolgáltató, a közzétevő szolgáltató és a hirdető, hanem akár a továbbküldő magánember is büntethető. (Lásd: Hogyan tegyük biztonságossabbá gépeinket?)

Regisztrációval szabályos

A megoldás? Aki reklámüzenetét jogszerűen szeretné továbbítani a célcsoportjához, az készíttessen saját honlapot, vagy ha van már, azon jól látható helyen, egyszerűen kezelhető módon kínálja fel a látogatóknak a regisztrációt, és a regisztráltaknak a hírlevelet. Illetve mindenképpen érdemes saját magát regisztrálnia egy elektronikus piaci oldalon, ahol rátalálhatnak az on-line vásárlók. S természetesen élhet, sőt élnie kell a hagyományos hirdetési lehetőségekkel, az on-line világban maradva az internetes újságok, a magas látogatottságot elérő tartalomszolgáltatót "hasábjain".

Az elektronikus kereskedelmi törvény mostani módosításának azonban nem a szigorítás, sokkal inkább az ezen a piacon működő vállalkozások terheinek a csökkentése a valódi célja. Legalábbis ezt mondta a közelmúltban Garamhegyi Ábel, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium államtitkára az országgyűlésben. Az előterjesztés szerint ugyanis 2008. március 31-étől megszűnik az a kötelezettség, hogy a csomagküldő szolgálatoknak üzlethelyiséget kell fenntartani. E-boltot nyitni egyébként már az idén március 8-ától is könnyebb, mint korábban, mert ekkortól szűnt meg a csomagküldő kiskereskedelmi tevékenység nyilvántartásba vételi kötelezettsége.

Más akadály is van

Ahhoz azonban, hogy az e-kereskedelem igazán megérje, még le kell küzdeni néhány akadályt, például a vásárlók bizalmatlanságát az internetes fizetéssel szemben. Jelenleg Magyarországon körülbelül 1400 darab e-bolt működik legálisan, és ezekben főként élelmiszert, könyvet, iroda- és tanszereket, számítástechnikai és telekommunikációs eszközöket, valamint ruházati cikkeket lehet vásárolni.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo