Harminc éve bombáznak bennünket

Leggyakoribbak a termékeket hirdető spamek, amelyek általános termékeket vagy szolgáltatásokat reklámoznak. Harminc éve ismerte meg a világ a spamet.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Május első hetében "ünnepelhettük" a spam születésének 30. évfordulóját. Ez apropót kínál arra, hogy áttekintsük, hogy mára hová is fejlődtek a netezők mindennapjait beárnyékoló spamek. Áprilisban az e-mailek összességének 80 százaléka spam volt, amely érték időnként 87 százalékra is felugrott. Egy ideig a spammerek ismert márkaneveket használtak fel, hogy spameket és személyes információkat jogtalanul kihalászó üzeneteket juttassanak el a felhasználókhoz.

Tavaly a Google vált a spammerek egyik kedvenc célpontjává. 2007. novemberében a Symantec egyik jelentésében egy új, spammerek által használt technika megjelenését írta le. Ezek szerint a spammerek a Google továbbfejlesztett keresőprogramját manipulálták, így a "Jó napom van" opció a felhasználókat egy spam oldalra irányította. 2008. februárjában a Symantec jelentése szerint a spammerek a Google AdSense (reklámelhelyező alkalmazás) URL-jének paramétereit módosították, így a mit sem sejtő felhasználók megint csak egy spam oldalon kötöttek ki.

A személyes és professzionális közösségi portálok gyarapodásának egyik mellékhatása a kéretlen üzenetek számának növekedése, mely üzenetek a felhasználókkal kapcsolatot kereső szakemberek álcáját használják. Noha a "lándzsa halászat" (spear phishing) nem különösebben új trend, de a közelmúltban komoly jelentősségre tett szert. A lándzsahalászat különbözik az adathalászat más formáitól, mivel specifikus személyeket vagy vállalatokat támad meg. (Az interneten bárki ingyenesen hozzáférhet olyan eszköztárakhoz, amelyekkel adathalász-támadásokat lehet végrehajtani.)

Egy, a Symantec által nemrég megfigyelt lándzsahalász támadás során az üzenet - állítása szerint - az USA kerületi ügyészségétől jött. 2008. áprilisában a Symantec az időpont-egyeztető spam felbukkanását figyelhette meg. A kérdéses e-mailhez egy találkozóra való meghívót csatoltak. Ez a fajta spam nem fordult elő nagy mennyiségben múlt hónapban, és a Symantec által megfigyelt példák is rendszerint a 419-es vagy nigériai spammel álltak kapcsolatban.

Szeretnél statiszta lenni?

Amint a lenti példák is mutatják, a spammerek a saját Megasztárjukat (American Idol) keresik, arra buzdítva a felhasználókat, hogy adják meg levélcímüket, hogy megtudhassák, hogyan válhatnak statisztákká egy filmben. Emlékszel az IRS (Internal Revenue Service, nagyjából az amerikai APEH) adathalászatra? Tudod, amely szerint a felhasználók visszatérítést kapnak, ha megadják hitelkártyáik adatait egy nem IRS-hez tartozó oldalnak.

A májusi jelentés egy érdekes fejleményt hozott. Ezúttal a személyes adataidat lopó site helyett az adó-visszatérítéses link egy népszerű internetes játék honlapjára vitte az embert, aki ott vámpírként éledhetett újjá. A vámpír minden alkalommal erősebb lett, midőn a felhasználók a linkjére kattintottak. Egy kemény, sötét világ vár ott kinn rád... vigyázz! Egy új és érdekes spam támadást figyeltek meg ebben a hónapban. A támadás állítólag "megajándékozza" a felhasználót azzal a lehetőséggel, hogy megnézze azon MSN-es ismerőseinek a listáját, akik letiltották őt a partnerlistájukon.

A jelentés szerint az alábbi kategóriákba tartozó spamek fordultak elő leggyakrabban májusban:

  • Termékeket hirdető spamek, amelyek általános termékeket vagy szolgáltatásokat reklámoznak: 23%
  • Pénzügyi spamek, amelyek pénzügyi "lehetőségekre", befektetésekre hívják fel a figyelmet: 17 %I
  • nternetes vásárlást és számítógéphez köthető szolgáltatásokat hirdető spamek: 16 %

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo