Szemet kímélő monitorok

A számítógép-monitorok a PC-k globális terjedésével váltak fontossá, és ahogy az utóbbiak sebessége és tudása növekedett, úgy lettek kifinomultabbak ezek is. Ma már maximálisan kímélik a szemünket, és eltérő felhasználói igények szerint készülnek. Képfelbontásuk pedig nagyobb, mint például a színes televízióké, ezért professzionális és multimédiás használatra is megfelelnek. Csupán a képátló „méltatlan” mérete és az ára miatt nem váltják ki a televíziókat.

Ma már csak öt, világszerte számos üzemmel rendelkező, monitorképcsöveket gyártó cég van: az LG Electronics, a Samsung, a Sony, a Matsushita (Panasonic) és a Hitachi. A két legnagyobb gyártónak, az LG-nek és a Samsungnak öt, illetve hat gyára van a világon, de monitoraik az összes kontinensen megtalálhatók. Találkozhatunk még olyan monitormárkákkal, mint a Belinea, a MAG, a Daewoo, a Zenith, a Hyundai, a NEC stb., de ezek közül néhány tőkehiány következtében a közeljövőben valószínűleg tönkremegy, másokat pedig felvásárol egy-egy nagy gyártó. A kisebb gyártóknak nincs megfelelő forrásuk kutatás-fejlesztésre, financiálisan nem bírják a versenyt, így kivétel nélkül mind vásárolják a saját márkanév alatt forgalmazott monitorokba a képcsövet.

Az ár és a szerviz fontos

A 90-es évekig a nagygépes rendszerekkel egyetemben az úgynevezett Original Equipment Manufacturer (OEM, azaz eredetifelszerelés-gyártó) monitorok voltak a legelterjedtebbek. Ezeken elkészítőjük neve nem szerepelt, csak a PC gyártójának a márkaneve. OEM monitorokat ma is kizárólag a legnagyobb számítógépgyártóknak szállítanak, mint a Dell, az IBM és a HP, mert ezek a vállalatok képesek nagy tételben asztali PC-jükhöz monitort párosítani, s természetesen az ár a kért mennyiség növekedésével csökken.
Jelentős minőségi különbségek ma már nincsenek az újonnan gyártott monitorok között, ami igazán számít a piaci versenyben, az az ár-teljesítmény arány, a disztribúciós hálózat fejlettsége és a hatékony marketingmunka. S Magyarországon az ár mellett a garanciafeltételek is legalább annyit nyomnak a latban. A gyártók közül ezt elsőként a koreai LG fedezte fel: 1996 óta ad hároméves garanciát új készülékeire, emellett folyamatosan elérhető modellkínálattal és országos szervizhálózattal rendelkezik. Az értékesítés a Samsunghoz hasonlóan indirekt módon zajlik, így a Samsung Magyar Rt. például a jászfényszarui gyártól vásárolja a monitorokat, és új áron adja tovább a disztribútoroknak, amelyek szintén az általuk megállapított áron adják tovább a kisebb dealereknek. A lényeg, hogy a vásárló olyan helyen vásárolhasson jó minőségű monitort, ahol a számítógépet magát is beszerezheti.

Sík, katódsugárcsöves és LCD

A hagyományos, mély monitorok katódsugárcsövesek. Esetükben egy elektronágyú dolgozik, és az elektronok becsapódásakor energia szabadul fel, tehát sugárzás keletkezik. Kétféle típusuk van, a domború és — a napjainkban egyeduralkodóvá váló — sík képernyős. Utóbbiból gyártónként több technológia létezik, de céljuk egységesen a szín, a geometria és a fókusz (éles kép, erőteljes színek, tükröződésmentesség stb.) felhasználó számára legkényelmesebb kialakítása. A Flatron, a DynaFlat, a NaturalFlat mind a sík képcsöves technológiát vagy pedig az azzal készült monitor-termékcsaládot jelöli. A speciális képcsövek külön fantázianevet kapnak, mint a Panasonic által fejlesztett Diamondtron, a Sony Trinitronja vagy a Samsung DFX-e. Grafikus feldolgozásra a katódsugárcsöves monitorok a legalkalmasabbak.
A vibrálásmentes LCD monitoroknak folyadékkristályos a kijelzőjük, és a hagyományos monitorokkal ellentétben nincs sugárzásuk. Ám keskenyek,nagyon drágák, és a képük nem olyan éles, mint a hagyományos monitoroké. Bonyolult multimédiás és professzionális (például kiadványszerkesztési) feladatok elvégzésére ezért nem alkalmasak. Mégis évről évre többet adnak el belőlük, de a fokozottabb elterjedéshez drasztikus árcsökkenés szükségeltetik.

Otthonra, irodába vagy stúdióba?

A monitorkínálat ma 15-től 24 colig terjed. Minél nagyobb a monitor átmérője és minél nagyobb a felbontása, annál élesebb és torzításmentesebb lesz a kép, de 17 coltól felfelé már a finom vonalak sem mosódnak össze a képernyőn.
— Ahogy nő az elvárás, hogy a monitorok sugárzása alacsony és a képminőség kiváló legyen, az eladási trendek világszerte a sík képcsöves monitorok irányába mozdulnak el. A tömegigények Magyarországon tavaly még a 15 colos monitorokat részesítették előnyben, de ez idén megváltozni látszik: a 17 colos monitorok lassan kiszorítják a kisebbeket a piacról – teszi hozzá Bálint András, az LG Electronics Magyar Kft. ISP értékesítési és marketingvezetője.
— A PC-perifériák közül a monitor van legnagyobb hatással a szervezetünkre: befolyásolja egészségünket, koncentrálóképességünket. Ma már egy jó monitortól elvárjuk, hogy az élettani ötven kép/másodperces, azaz ötven hertzes képfrekvenciánál magasabb frissítési értékekkel rendelkezzen, biztosítva a kifáradásmentes, hosszabb távú munkavégzést – magyarázza Loós Balázs, a Samsung Electronics Magyar Rt. marketingmenedzsere.
A technikailag egyedülálló Flatron sík képernyős monitorcsalád 1998 végén jelent meg a magyar piacon, és tavaly az összes eladott sík monitor 72 százalékát ezek alkották.
Az LG 15-féle monitora három kategóriába rendezhető.
Az első kategóriába az olcsóbb, 15 colos monitorok tartoznak, domború képcsővel. Magyarországon a legnagyobb kereslet ezek iránt mutatkozik, bár – mint említettük – elindult a 17 colosok térhódítása. E 15 colos monitorok mindegyike teljesíti az MPRII-es sugárzási szabványt, sőt általában a TCO95-öt is, amely már lényegesen szigorúbb követelményeket támaszt. A kategória legdrágább modelljei az etalonnak számító TCO99-es, svéd, alacsony sugárzási szabványnak is megfelelnek. Áruk 36—44 ezer forint.
A koreai gyártó második kategóriája jóval színesebb. Idetartoznak a rendszerintegrátoroknak készülő OEM monitorok, és belépnek a kínálatba a síkképernyős Flatronok. Az igazán nagy, 19 és 21 colos képátmérőjűek már professzionális használatra is megfelelnek. A 17 colos monitor már 50 ezer forinttól kapható, ám egy ugyanilyen méretű Flatron 90 ezerbe kerül. A 19 colosért 140 ezer, a 21-esért 220 ezer forintot kérnek. És ne feledkezzünk el a 15—17 colos multimédiás monitorokról sem, amelyek beépített hangszórókat rejtenek magukban, hogy teljes audiovizuális élményt kínáljanak a felhasználóknak.
A harmadik kategória képviselői a 15, 18, valamint a 22 colos LCD monitorok, az árak 150 ezer forinttól indulnak, és jelentős árzuhanás után 400 ezernél tetőznek (a 22 colos ennél is drágább).
A Samsung modellpalettájának darabjai funkciójuk és típusuk szerint öt kategóriába sorolhatók be: az otthoni Samtron monitorok, az üzleti és professzionális felhasználásra szánt, valamint lapos SyncMaster monitorok, továbbá a TFT-LCD folyadékkristályos monitorok, mely területen a cég palettája még szélesebb, mint az LG-é A Samtronok 15 és 17 colos méretben kaphatók, és maximális 1280 x 1024-es felbontásúak, kiválóan lehet velük internetezni, játszani vagy éppen multimédiás tartalmat megjeleníteni. Áruk nettó 37—50 ezer forint.
A SyncMaster családból valók a 17, 19 és 21 colos monitorok, amelyek tervezésre, kiadványszerkesztésre jók, így a mérnökök és animátorok körében sikerre számíthatnak. A csúcs 21 colos monitor például 75 hertzen képes 1800 x 1440-es felbontásra. Az üzleti célra szánt darabok 40—55 ezret kóstálnak, a profik viszont 73—224 ezer forintért vehetők meg. A sík képcsöves monitorok vagy a Samsung saját DynaFlat technológiájával vagy egy „külsős” NaturalFlat technológiával készülnek. A legnagyobb, 22 colos flat monitor 2048 x 1536-os felbontást tud. A sík monitorok — a profi modellekhez hasonlóan — nettó 67 ezer forinttól vásárolhatók meg. A 22 colos némileg kirí a többiek közül 263 ezer forintos árcédulájával.
A vékony LCD monitorok képviselik az ötödik kategóriát, 15, 17, 18, 21 és 24 colos verzióban gyártja őket a Samsung. A 24 colos LCD monitor elegáns designja révén televíziónak is könnyedén beillene, csak éppen jóval keskenyebb annál. Az árak e kategóriában is 150 ezer forintról indulnak, a nagy ugrás a 18 és a 21 colos modell közt van: kettejük árkülönbsége másfélmillió forint. A 24 colos a monitorok non plus ultrája a maga 2 millió 496 ezer forintjával.
Egy harmadik meghatározó gyártónál, a Sonynál is megtalálhatók a vállalati-üzleti, multimédiás és profi darabok, amelyek közül a leginkább figyelemre méltó az animátoroknak készített széles monitor. A 16:9-es képformátumú Trinitron 21 vagy 24 colos monitor képes két részre felosztani a képernyőt, jelentősen elősegítve ezzel a mérnökök munkáját. Ára 1600 dollár.

Az igazi multifunkciós

A monitorok, bár sokkalta nagyobb felbontásúak, mint a televíziók, a közeljövőben bizonyosan nem „cserélik le” azokat (köztudott, hogy egy tévétuneres videokártyával a számítógépről nézhetjük a tévét). Ennek egyik oka az, hogy a ma forgalmazott legnagyobb monitor 24 colos, amely televíziónál leginkább kezdő méretnek számít. Vételár tekintetében a monitorok pláne nem versenyezhetnek a televíziókkal, hiszen két-háromszázezer forintért már tekintélyes képátmérőjű, kiváló televíziót tudunk vásárolni. Köztes megoldást jelentenek az otthoni felhasználóknak a multifunkciós monitorok, amelyek digitális jelfeldolgozásuk révén bármilyen külső jelet képesek fogadni és egyszerűen kezelni. A DVD, video- vagy tévéjelet (közvetlen tévétuner-bemenetről) külön-külön, vagy pedig a monitor szabályzószerveivel, illetve a távirányítóval egyszerre, a kép a képben funkció használatával lehet kiválasztani. A Samsung MP monitorai 15 és 17 colosak, beépített hangszóróik vannak, és különlegességük az S-video, HDTV, PAL és PIP funkció. Természetesen az LG sem marad ki a multifunkciós monitorok gyártásából, 15 és 20 colos méretben kínálja ezeket.

Véleményvezér

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében 

Iszonyúan keresik az igazságot az Ügyészségen, csak nem találják.
Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma

Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma 

Több tízezer ázsiai érkezett Magyarországra egyetlen év alatt.
Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek

Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek 

Jön az ezer euró feletti minimálbér.
Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború 

Egyre durvul a háború.
Épül-szépül az Orbán-család szuper luxus kastélya

Épül-szépül az Orbán-család szuper luxus kastélya 

Szép vagy, gyönyörű vagy, Magyarország.
Fejenként 600 millió forintról maradtak le a magyar kutatók

Fejenként 600 millió forintról maradtak le a magyar kutatók 

A tudáspiacon a nulla eredmény rendszerszintű hibát jelez.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo