A GKI Gazdaságkutató Rt. és a T-Mobile - a Sun Microsystems Kft.-val együttműködve - negyedévente felméri a vállalati internethasználati szokásokat, a hazai elektronikus gazdaság fejlődését. Jelen összefoglalónkban a pénzügyi szektor internet-gazdasággal összefüggő jellemzőit mutatjuk be.
Mobiltelefonos banki szolgáltatásokra (SMS értesítésekre és aktív mobiltelefonos szolgáltatásokra) szóló szerződéssel 2005. december 31-én több, mint egymillió lakossági és 93 ezer vállalati ügyfél rendelkezett. A megelőző három hónap során a lakossági ügyfelek száma 15 százalékkal, egy év alatt pedig 56 százalékkal növekedett. A mobilbanki szolgáltatást igénybevevő vállalati ügyfelek száma egy negyedév alatt 10 százalékkal, 12 hónap alatt pedig 43 százalékkal nőtt.
A mobilbanki szolgáltatással rendelkező bankoknál az ilyen szerződéssel rendelkező lakossági ügyfelek aránya 16,6 százalék volt a negyedik negyedév végén, míg a vállalati ügyfelek 15,9 százaléka használta a mobiltelefont banki szolgáltatások igénybevételére. A GKI előrejelzése alapján a lakossági mobilbanking ügyfelek száma 2006 végére megközelítheti az 1,3 milliós darabszámot.
Az internetes kereskedelem fejlődését segíthetik azok a virtuális bankkártyák, amelyek kizárólag interneten keresztüli vásárlások lebonyolítására használhatók. Ezen úgynevezett webkártyák számának megadásával az online módon vásárló ügyfél kiküszöböli a saját bankkártya-számmal való visszaélés lehetőségét, hiszen elkülönült kártyaszámot használ az internetes vásárlásokra. A webkártyán elérhető pénzösszeget a tulajdonos tetszése szerint tudja változtatni, és általában csak a vásárlás lebonyolítását megelőzően helyez el pénzt a kártyán.
2005. december 31-én kb. 65 ezer webkártya (kizárólag internetes fizetésre alkalmas kártya) volt használatban, ez 8 százalékkal több mint egy negyedévvel korábban és 88 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A webkártyák száma folyamatosan emelkedik, de számuk még így is alacsony akár a lakosság számához, akár a bankkártyákhoz viszonyítva.