Még mindig hatalmas mennyiségű vállalati információ található szöveges dokumentumokban és prezentációkban, grafikákon, e-mailekben, hangfájlokban, videókban, weboldalakon, valamint különféle irodai szoftverekben. Az adatok strukturálatlannak minősítése nem jelenti azt, hogy azok híján vannak bármiféle rendezettségnek, inkább arról van szó, hogy nem illeszkednek adatbázisba vagy nem részei a vállalat relációs adatmodelljének.
Az adatbázison kívül tárolt adatok az oroszlánrészét képezik az összes vállalati információnak. A rengeteg strukturálatlan adat és tartalom miatt a tudásmunkások el vannak zárva azoktól az információktól, amelyekre szükségük lenne a produktív működéshez. Ilyen strukturálatlan dokumentumok lehetnek például a hitelkérelmek, a biztosítási kárigények, a hallgatói tesztek vagy az álláspályázati űrlapok. Ezeket a papír alapú információkat be kell vinni az üzleti rendszerekbe, gyakran azonban strukturálatlanok maradnak - írta Ibrahim Sinan Emon, a Lexmark közép-kelet-európai régiós vezetője. (A big data lehet az idei év egyik legfontosabb trendje a vállalati informatikában!)
A kihívás
Nem csupán sok strukturálatlan adat található a szervezeteknél, az új adatok létrejötte soha nem volt még ilyen megosztott, és egyre gyorsabb ennek az információnak a mozgása a hálózatok és tárolóeszközök között.
A strukturálatlan adatok felügyelete kivételesen fontos, ha egy vállalat növelni akarja a hatékonyságot – valamint csökkenteni a tárolási és a megfelelési költségeket. Ez a feladat fájdalmasan nehéz volt eddig azon jelentős idő-, erőforrás- és költségigény miatt, amely a hatalmas mennyiségű adat manuális beviteléhez, feldolgozásához és rendszerezéséhez szükséges. Ráadásul ez a folyamat nem csak időt rabló, hanem hibázásra hajlamos is.
Ez valódi kihívást jelent azon szervezetek számára, amelyek automatizálásra és üzletmenetük jobb megértésére törekszenek, fel akarják kutatni, hogy mit hoz a jövő, valamint gyorsan kívánnak reagálni a kockázatokra és lehetőségekre. Ha a vállalatok nem rendelkeznek a megfelelő szoftverrel az ezekre a tartalomkezelési problémákra való felkészüléshez, itt az ideje, hogy elkezdjenek csinálni valamit ezzel kapcsolatban.
A „Digitalizálni mindent” megközelítés
Súlyosbítja a helyzetet, hogy a vállalati folyamatok nagy része strukturálatlan információként az alkalmazottak fejében található, és nincs szisztematikus megközelítés a bevitelre, felügyeletre, kommunikációra, mérésre és fejlesztésre vonatkozólag. Amikor maguk a munkafolyamatok strukturálatlanok, a munkavállalók napról-napra történő viselkedéséből hiányzik az összetartás és a hatékonyság.
Sok vállalat számára a reflexszerű reakció erre a helyzetre megpróbálni minden információt digitalizálni, és megőrzésre eltárolni. Ez azonban nem oldja meg a strukturálatlan adatok problémáját, sőt, még ronthat is a helyzeten. Ha ugyanis ezt az információt nem címkézik meg és katalogizálják megfelelően, a bevitt tartalmakat manuálisan kell átböngészni, valahányszor valaki meg akar találni valamit.
Napjaink információ által vezérelt környezetében annak a módja, ahogyan feldolgozzuk a kritikus adatokat, felépítheti, de le is rombolhatja vállalkozásunkat. Ha jól csináljuk, aranyra lelünk. Egyetlen rossz adatbevitel, és időt, pénzt, vásárlókat veszíthetünk. Ezért kritikus fontosságú megszerezni a megfelelő információt, és eljuttatni azt a megfelelő embereknek, a megfelelő időben, a megfelelő formátumban.
A létfontosságú elem az intelligencia és az automatizálás bevezetése az adatbeviteli folyamatba. Ekkor ahelyett, hogy tovább növelnék a strukturálatlan adatok halmazát, a dokumentumok tartalmuk alapján rendeződnek, a kritikus információ pedig szövegösszefüggése alapján kiemelődik, érvényesítődik és hézagmentesen bekerül az alapvető üzleti alkalmazásokba és munkafolyamatokba.
A nagy pontosságú, intelligens adatbevitel egy csapásra strukturálttá változtatja a strukturálatlan adatokat. Mint ilyen, részévé válik egy adatmodellnek, amely indexelhető és integrálható.
Ráadásul ez a folyamat az adatbeviteli pontnál elvégezhető, még elosztott környezetekben is. Lehetővé válik egy végponttól végpontig terjedő információ-beviteli, -feldolgozó, -elosztó, -tároló és -visszakereső megoldás létrehozása. Ez pontos, automatizált és intelligens módon oldja meg a strukturálatlan adatok problémáját.
Következtetés
Ha ezt a megközelítést megfelelően és zökkenőmentesen valósítják meg, lehetővé válik a költséges, hibázásra hajlamos folyamatok átalakítása karcsúsított, bevételtermelő és értéknövelő műveletekké. Ezeknek a folyamatoknak az automatizálása révén a személyzetnek több ideje marad azokra a tevékenységekre, amelyek igazán számítanak – a vállalkozás bevételének és a vásárlói elégedettségnek a növelésére.
Hasonlóképpen a vállalaton belüli strukturálatlan információ mennyiségének csökkentésével könnyebbé válik hozzáadott értéket kivonni a tartalomból. Nem csupán az eljárások és munkafolyamatok lesznek jobban automatizáltak, hanem ugyancsak lehetővé válik a vállalati silókban lévő tartalom felkutatása, megtekintése és elemzése.