Paradigmaváltás a televíziózásban

Világszerte egymás után kezdik meg a műsorelosztó cégek a legkorszerűbb, nagy felbontású digitális HD-tévéadások továbbítását. Jó okuk van: közeleg az olimpia és a labdarúgó Európa-bajnokság is. A sorból a hazai szolgáltatók sem maradnak ki, igaz, a HD-műsorok kínálata még viszonylag szűk. Az átállás nem megy gyorsan, de abban mindenki egyetért, hogy az újfajta technológia előbb-utóbb kiszorítja a hagyományos műsorokat a piacról.

Az áruházakban oly lenyűgöző, tűéles képek otthon sokkal rosszabb minőségűvé, szemcséssé váltak. Eddig csupán DVD-nézéskor élvezhettük olykor vadonatúj, lapos képernyős tévénk műszaki színvonalát, hiszen a készülékek tudását kihasználó, nagy felbontású adás nem létezett a hazai szolgáltatók kínálatában. Néhány hete azonban megjelent az első HD-csomag, majd hamarosan a második társaság is piacra lépett kibővült kínálatával, és alig egy hónap múlva várható, hogy újabb ajánl nagy felbontású tévéműsorokat. Igaz, ma még a kínálat tartalmilag és földrajzilag is erősen korlátozott, csupán az ország bizonyos területein lehet előfizetni a HD-csomagra.

Az igény hívta életre

A tökéletes hang és kép tehát már valóság lehet, és tökéletes moziélményt nyújthat a full HD vagy HD Ready plazma- és LCD televíziókészülékkel és surround hangrendszerrel rendelkezők számára.

A világban alapvetően az keltette fel a HD-adások iránti igényt, hogy egyre többen vásárolnak nagy képernyős televíziót. Ezeken a készülékeken ugyanis a kis felbontású képek szemcsésebbnek, pixelesebbnek látszanak, és zavaróak a képernyő szélén, az eltérő képarányok miatt megjelenő csíkok is - indokolja Szűcs László, a március vége óta HD-csomagot is kínáló UPC kommunikációs igazgatója az új szolgáltatás bevezetésének időzítését. - És mivel ma már gyakorlatilag világszerte leálltak a hagyományos televíziók gyártásával - teszi hozzá -, a most még átlagosan a háztartások csak 5-6 százalékában megtalálható lapos képernyős készülékek száma fokozatosan nőni fog.

Mint minden új technológia felbukkanása, a HD TV is egy újabb tényező a szolgáltatók versenyében. A T-Kábel elsősorban innovatív imidzsének megőrzése, továbbépítése érdekében vezette be elsőként a HD TV-t. Valamint azért, hogy jelezze a piaci szereplők számára: a műsorelosztói piac készen áll a HD-tartalom kínálatára. A bevezetés mellett annak ellenére elköteleztük magunkat, hogy a szolgáltatás prémiumjellege, továbbá a műsorszolgáltatói és televíziókészülék-gyártói piac jelenleg, rövid távon még akadálya a jelentős előfizetői bázis kiépítésének - magyarázza Antal Gábor, a kábelszolgáltató marketingvezetője, és hozzáteszi: - Várakozásaink szerint 2008 folyamán, a HD-csatornakínálat fejlesztése mellett, mintegy ezer HD-csomagot fogunk tudni értékesíteni annak a prémiumszegmensnek, amely megfelelő tévékészülékkel rendelkezik, és érdeklődést mutat a kínálat iránt.

És hogy a várható előfizetők számától függetlenül is komoly versenytényező lehet a high-end szolgáltatás bevezetése, bizonyíték erre a HelloHD, egy új műsortovábbító társaság május elejére ígért színre lépése.

A szolgáltatásnyújtás technológiáját illetően nem gondolom, hogy van rés a hazai piacon a piacvezető cégek mellett, a minőségi szolgáltatások kínálatában azonban látok lehetőséget a térnyerésre. Elsősorban a prémiumfogyasztókat, a high-endre érzékenyeket célozzuk meg magas színvonalú, számos hozzáadott értéket tartalmazó, kábelen és műholdon nyújtott szolgáltatásunkkal.

A sávszéltől függ a minőség

A digitális csatornák képminősége viszont attól függ, hogy mekkora sávszélességet tudok biztosítani egy-egy adónak. Mi elsősorban a minőségre koncentrálunk a mennyiség helyett, ezért a kínálatunkban szereplő, HD-minőségben elérhető mozi-, sport- és természetfilm-csatornák mellett a leginkább kedvelt hagyományos tévéadókat is a megszokottnál jobb minőségben szeretnénk eljuttatni előfizetőinkhez - hangsúlyozza Schmideg András, a HelloHD vezérigazgatója, aki szerint az, ami ma high-end, holnap már szokványos, mindenki által keresett termékké vagy szolgáltatássá válik, ahogyan ez már számos más újdonság kapcsán bebizonyosodott.

Induláskor azonban összességében csupán pár ezer háztartásban fogják élvezni a HD előnyeit, szakértők mégis a fogyasztói igény megjelenésével magyarázzák az új szolgáltatás előretörését. Ez már csak azért is érdekes, mert az utóbbi évek műszaki fejlesztéseinél sokkal gyakrabban lehetett tapasztalni ennek az ellenkezőjét.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo