Az áruházakban oly lenyűgöző, tűéles képek otthon sokkal rosszabb minőségűvé, szemcséssé váltak. Eddig csupán DVD-nézéskor élvezhettük olykor vadonatúj, lapos képernyős tévénk műszaki színvonalát, hiszen a készülékek tudását kihasználó, nagy felbontású adás nem létezett a hazai szolgáltatók kínálatában. Néhány hete azonban megjelent az első HD-csomag, majd hamarosan a második társaság is piacra lépett kibővült kínálatával, és alig egy hónap múlva várható, hogy újabb ajánl nagy felbontású tévéműsorokat. Igaz, ma még a kínálat tartalmilag és földrajzilag is erősen korlátozott, csupán az ország bizonyos területein lehet előfizetni a HD-csomagra.
Az igény hívta életre
A tökéletes hang és kép tehát már valóság lehet, és tökéletes moziélményt nyújthat a full HD vagy HD Ready plazma- és LCD televíziókészülékkel és surround hangrendszerrel rendelkezők számára.
A világban alapvetően az keltette fel a HD-adások iránti igényt, hogy egyre többen vásárolnak nagy képernyős televíziót. Ezeken a készülékeken ugyanis a kis felbontású képek szemcsésebbnek, pixelesebbnek látszanak, és zavaróak a képernyő szélén, az eltérő képarányok miatt megjelenő csíkok is - indokolja Szűcs László, a március vége óta HD-csomagot is kínáló UPC kommunikációs igazgatója az új szolgáltatás bevezetésének időzítését. - És mivel ma már gyakorlatilag világszerte leálltak a hagyományos televíziók gyártásával - teszi hozzá -, a most még átlagosan a háztartások csak 5-6 százalékában megtalálható lapos képernyős készülékek száma fokozatosan nőni fog.
Mint minden új technológia felbukkanása, a HD TV is egy újabb tényező a szolgáltatók versenyében. A T-Kábel elsősorban innovatív imidzsének megőrzése, továbbépítése érdekében vezette be elsőként a HD TV-t. Valamint azért, hogy jelezze a piaci szereplők számára: a műsorelosztói piac készen áll a HD-tartalom kínálatára. A bevezetés mellett annak ellenére elköteleztük magunkat, hogy a szolgáltatás prémiumjellege, továbbá a műsorszolgáltatói és televíziókészülék-gyártói piac jelenleg, rövid távon még akadálya a jelentős előfizetői bázis kiépítésének - magyarázza Antal Gábor, a kábelszolgáltató marketingvezetője, és hozzáteszi: - Várakozásaink szerint 2008 folyamán, a HD-csatornakínálat fejlesztése mellett, mintegy ezer HD-csomagot fogunk tudni értékesíteni annak a prémiumszegmensnek, amely megfelelő tévékészülékkel rendelkezik, és érdeklődést mutat a kínálat iránt.
És hogy a várható előfizetők számától függetlenül is komoly versenytényező lehet a high-end szolgáltatás bevezetése, bizonyíték erre a HelloHD, egy új műsortovábbító társaság május elejére ígért színre lépése.
A szolgáltatásnyújtás technológiáját illetően nem gondolom, hogy van rés a hazai piacon a piacvezető cégek mellett, a minőségi szolgáltatások kínálatában azonban látok lehetőséget a térnyerésre. Elsősorban a prémiumfogyasztókat, a high-endre érzékenyeket célozzuk meg magas színvonalú, számos hozzáadott értéket tartalmazó, kábelen és műholdon nyújtott szolgáltatásunkkal.
A sávszéltől függ a minőség
A digitális csatornák képminősége viszont attól függ, hogy mekkora sávszélességet tudok biztosítani egy-egy adónak. Mi elsősorban a minőségre koncentrálunk a mennyiség helyett, ezért a kínálatunkban szereplő, HD-minőségben elérhető mozi-, sport- és természetfilm-csatornák mellett a leginkább kedvelt hagyományos tévéadókat is a megszokottnál jobb minőségben szeretnénk eljuttatni előfizetőinkhez - hangsúlyozza Schmideg András, a HelloHD vezérigazgatója, aki szerint az, ami ma high-end, holnap már szokványos, mindenki által keresett termékké vagy szolgáltatássá válik, ahogyan ez már számos más újdonság kapcsán bebizonyosodott.
Induláskor azonban összességében csupán pár ezer háztartásban fogják élvezni a HD előnyeit, szakértők mégis a fogyasztói igény megjelenésével magyarázzák az új szolgáltatás előretörését. Ez már csak azért is érdekes, mert az utóbbi évek műszaki fejlesztéseinél sokkal gyakrabban lehetett tapasztalni ennek az ellenkezőjét.