Organikus elérések a Facebookon

A közösségi oldalakon egyre nehezebb tartalmakat közvetíteni ingyen. Az üzemeltetők ma már inkább bevételeik növelésére koncentrálnak.

Megroggyanhat a Fidesz a Novák-botránytól? Kitört a belharc a pártban?
Mi lesz az uniós pénzekkel és a magyar gazdasággal?

Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Lengyel Lászlóval -
vegyen részt és kérdezzen Ön is a Pénzügykutató Zrt. vezetőjétől!

2024. február 28. 15:30

A részvétel ingyenes,
regisztráljon itt!

Először tisztázzuk, hogy mi az az organikus elérés. Röviden és tömören azoknak az elért embereknek a száma, akiknek az eléréséért nem fizetünk az adott felületnek. Tehát, amikor egy üzleti oldalon megosztunk egy bejegyzést - legyen az kép, videó, galéria, szöveg, bármi – és azt a Facebook megmutatja 50-100-1000 embernek anélkül, hogy az a bejegyzést hirdetnénk, na az az organikus elérés.

Még a fizetett hirdetésnél is fontos, hogy mennyire érdekli az embereket. (Fotó: Facebook)

Mi ezzel a baj? Mármint az organikus eléréssel. Alapvetően nincs vele baj, sőt ez lenne az egyik legjobb dolog a social platformok világában. Csakhogy ezt 2022-re olyan szinten megvágta a Facebook és úgy általában az összes platform, hogy szinte nincs is.

Tudom mindig van néhány nagyon erős kivétel (egyre kevesebb) és nekünk a SocialWings-nél is van ügyfelünk, akinek arányaiban kimondottan jó az organikus elérése, de ez egyáltalán nem általános jelenség. Sőt! A legtöbb üzleti oldalnak, az oldal követőihez viszonyított organikus elérés valahol 1-10% között mozog. Igen, elég széles a skála. Ezt befolyásolja az oldal témája, a követők száma, az adott poszt típusa és minősége.

Miért és mikor csökkentek az elérések? A Facebook hőskorában elképesztő organikus elérések voltak, csak akkor még nem igazán tudtuk értékelni őket. Ilyen az ember: a legtöbb jó dolgot csak akkor veszi észre, amikor már eltűnik. Az első ilyen nagyobb visszaesés ezelőtt kb. 5 évvel lehetett. Akkor is mindenki fel volt háborodva, de aztán belenyugodtunk. Aztán azóta nagyjából minden évben csökkennek az ingyenes elérések.

Ennek több oka is van. Kezdetben a Facebooknak muszáj volt (vagyis muszáj épp nem lett volna, de ő akart) nagyobb bevétel realizálnia a hirdetéseken és ennek a legegyszerűbb módja az volt, hogy megvágta az ingyenes nézettséget, amivel rákényszerítette a cégeket, hogy minimális büdzsével ugyan, de kezdjenek el hirdetni vagy ha már hirdettek, akkor egy kicsit emeljék azt.

Aztán egyre több és több cég jelent meg a Facebook üzleti szándékkal, az emberek pedig egyre több oldalt és csoportot lájkoltak be. Amellett, hogy ezek az oldalak folyamatosan posztolnak, az emberek ismerősei is megállás nélkül ontják magukból a bejegyzéseket és ehhez jönnek hozzá azon cégek hirdetései, akiket az emberek nem követnek, de a célcsoportba tartoznak. Mivel az emberek által a platformon eltöltött idő nem végtelen, ezért muszáj volt valamit kitalálnia Mr. Zuckerbergnek, hogy a hirdetőket még jobban ki tudja szolgálni. Ezért a rengeteg személyes poszt és hirdetés háttérbe szorította az organikus elérést.

A feed (hírfolyam) felépítése egyébként teljesen dinamikus, ami azt jelenti, hogy amikor görgetsz, akkor dönti el az algoritmus, hogy milyen poszt lesz a következő, amit megmutat neked. Általában ezek között próbálja megtalálni az egyensúlyt: ismerős posztja, csoport posztja, hirdetés, lájkolt oldal posztja, ismerős posztja, egy javasolt videó és így tovább. Ha belájkolsz egy posztot, akkor valószínű nagyon hamar dob eléd egy hasonlót az algoritmus. Ez talán jobban érzékelhető az Instagramon. Ha elkezdesz kutyás tartalmakat nézegetni, akkor egyre több hasonlót fog eléd tenni.

A Facebooknak az a célja, hogy a felhasználók minél több időt töltsenek el az oldalon. Ezt pedig úgy tudják elérni, ha szuper tartalmakat mutatnak nekik. Ezért nem elég az, ha sokat fizetsz egy hirdetését. Ha az nem jó minőségű vagy érdektelen a célcsoportnak, akkor ugyanúgy nem lesz jó elérése még sok pénzért sem.

Mitől függ az organikus elérés? Leginkább attól, hogy a posztolás óta eltelt időhöz képest milyen arányban érkeznek a reakciók. Mi a reakció? Lájk, komment, kattintás, megosztás vagy a hírfolyam megállítása a poszt felett.

És igen, tudom azt is, hogy sok Facebook guru árulja 50 ezer forint helyett csak most 4990 forintért az organikus elérés egekbe repítéséhez szükséges varázspálcát, de sajnos az csak egy egyszerű bot, amit az erődben találtak. Egyszerűen nincs ilyen módszer. Itt az ideje felébredni és elfogadni, hogy a régen használt és akkor egyébként kiválóan működő technikák, mint például a posztban elhelyezett kérdés, a szavazás stb. már nem működnek. De tegyük fel, hogy van ilyen módszer és a mostani 10 százalékos organikus elérést fel tudod emelni 50 százalékra és még páran meg is osztják a bejegyzést. Tegyünk fel, hogy az oldalt 10 ezer ember követi és organikusan elért a poszt 7 ezer embert. Tegyük fel, hogy terméket vagy szolgáltatást árulsz online és a hirdetéskezelőben a célcsoportod mérete kb. 80 ezer ember (ez egy viszonylag szűk célközönség). Akkor elérted a célközönséged méretének kevesebb, mint 10 százalékát. Nem a célközönségedet, csak annak a méretének majdnem a 10 százalékát! Vagy hirdethetsz célzottan és kifizetsz egy kisebb összeget azért, hogy elérd a potenciális vásárlóidat, akikből aztán profitot realizálsz.

Ki kell, hogy ábrándítsalak: az organikus elérésből már nem lehet bizniszt fenntartani vagy növekedést elérni.

Van néhány dolog, amit meg lehet tenni azért, hogy valamelyest javuljon ez az arány az oldalt követők körében. Meg kell kérned őket, hogy kapcsolják be az oldalhoz tartozó értesítéseket és a követési beállításoknál tegyék be az oldalt a kedvencek közé. Ezen kívül lájkolják, kommenteljék, osszák meg a posztokat. Habár egyébként az algoritmus szűri ezeket a hívószavakat is és ilyenkor általában még jobban visszaveszi az elérést. Tehát a legjobb, ha az első két opcióra kéred meg őket.

Ha pedig csak az oldalad követőit akarod elérni, akkor ennek a legegyszerűbb módja, ha fizetett hirdetésként jeleníted meg a posztot csak azoknak az embereknek, akik követik az oldalt.

Véleményvezér

Orvos híján a polgármester költözött az uniós pénzből felújított szolgálati lakásba

Orvos híján a polgármester költözött az uniós pénzből felújított szolgálati lakásba 

Nem is tudni melyik a nagyobb baj, hogy nincs orvos, vagy, hogy illetéktelenül lakik a polgármester a szolgálati lakásban.
Kitört a botrány, átverte a kormány a méhészeket

Kitört a botrány, átverte a kormány a méhészeket 

Lóg az orruk az átvert méhészeknek.
A világ fejlettebb része nem az atomenergia felé tart

A világ fejlettebb része nem az atomenergia felé tart 

Megújulótermelésben a sor végén kullogunk.
Európa legszuperebb városait előzi Budapest az ingatlanok megfizethetősége alapján

Európa legszuperebb városait előzi Budapest az ingatlanok megfizethetősége alapján 

Családi segítség nélkül szinte lehetetlen Budapesten ingatlanhoz jutni egy fiatalnak.
Milliókat költ a kormánymédia Magyar Péter lejáratására

Milliókat költ a kormánymédia Magyar Péter lejáratására 

Még soha nem volt mélységű lejárató kampány indult Magyar Péter ellen.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo