A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A német, brit, amerikai és ausztrál vállalatvezetők és munkavállalók körében végzett felmérés rávilágított arra, hogy a dolgozók 71 százaléka érzi úgy, hogy az AI növeli munkahelyi elégedettségét, míg 83 százalékuk szerint jelentősen javítja napi termelékenységüket, különösen, ha mindennapi feladataik megkönnyítésére használhatják.
„Kutatásunk eredményei azt mutatják, hogy az AI nemcsak a napi feladatokat könnyíti meg, hanem nagyban hozzájárul a karrierfejlődéshez is – mondta el Patrycja Sobera, a Unisys digitális munkahelyi megoldásokért felelős alelnöke. – Az AI nemcsak a munkavállalók hatékonyságát növeli, hanem a karrierépítésben is fontos eszközzé válik. Az ismétlődő feladatok automatizálása révén az alkalmazottak stratégiai, értékesebb munkára koncentrálhatnak, ami növeli az elégedettséget és a termelékenységet.”
A felmérés több előnyt is feltárt az AI alkalmazásával kapcsolatban:
- A dolgozók 79 százaléka úgy véli, hogy az AI-ismeretek gyorsabb karrierfejlődést tesznek lehetővé számukra, új lehetőségeket nyitva meg a vállalaton belül.
- Az AI által időt megtakarító munkavállalók 44 százaléka az így „nyert” időt szakmai képzésekre fordítja, ezáltal további készségeket fejleszt és bővíti karrierlehetőségeit.
- A dolgozók 61 százaléka szerint az AI új munkahelyeket teremthet, és a munkanélküliséggel kapcsolatos félelmek ellenére dinamikusan fejlődő munkaerőpiacot hozhat létre.
Optimistán tekintenek az AI-ra a munkáltatók is
A vállalatvezetők 93 százaléka szerint az AI hosszú távon a cégük stratégiai részét képezi, és 89 százalékuk tervezi a mesterséges intelligencia felhasználásának bővítését a következő évben. Az AI azonban csak akkor hoz valódi eredményeket, ha tudatosan integrálják a működésükbe. Az AI-ba stratégiai szinten befektető cégek 30 százaléka már jelentős versenyelőnyt érzékel, míg azokon a helyeken, ahol külön vezető felel az AI bevezetéséért, a vezetők 86 százaléka számolt be időmegtakarításról.