Intuitív módon döntenek a hazai marketingesek

A hazai vállalati döntéshozók tisztában vannak a BTL (below-the-line), vagyis a nem hagyományos reklámeszközök hatékonyságával, egyharmaduk rendszeresen dolgozik is BTL ügynökségekkel, ennek ellenére a kampánytervezésben elsősorban a hagyományos reklámeszközökre – mint tévé-, rádióreklám, sajtóhirdetés vagy óriásplakát – építenek. A Bell Telemarketing Kft. elkészítette a hazai BTL szakma első teljes körű kutatását.

Az online kutatás célja annak felmérése volt, hogy a szakma képviselői milyen BTL eszközöket használnak – mint a direkt marketing (direct mail, telemarketing, hűségakciók stb.), a field marketing (eladáshely reklám, kóstoltatás stb.), az esemény marketing (rendezvények, kiállítások, vásárok), a public relations (sajtókapcsolatok, vállalati kommunikáció) – és hogyan vélekednek azok hatékonyságáról.

A BTL szakma a marketing fejlődő ágazata Magyarországon. Eddig hazánkban nem készült felmérés arról, hogy a nem hagyományos marketingeszközöket a szakma képviselői milyen elvek alapján alkalmazzák és milyen hatékonynak látják. A Bell Telemarketing Kft. kutatása a szakma szereplőinek -– a megbízói illetve ügynökségi oldal – álláspontját ütköztetve érdekes eredményeket hozott.

BTL megbízások – főleg az FMCG cégek használják
A kutatás szerint a megbízók 37 %-a dolgozik rendszeresen BTL ügynökségekkel, többségük már kipróbálta, míg a megkérdezettek egyede az ATL ügynökségen keresztül oldja meg ezeket a feladatokat.
Az ügynökségek tapasztalata azt mutatja, hogy a BTL eszközökre leginkább költő szektor a napi fogyasztási cikkek (FMCG) gyártói. Őket követi a bankszektor és jelentős az informatikai, valamint a telekommunikációs területen a BTL-re fordított összeg is. Legkevésbé jelentősnek a gyógyszeripar és az építőipar mutatkozott e téren.

BTL költések – magasabbak a vártnál
A felmérés szerint a megbízók több mint fele 10%-nál többet költ BTL-re, pedig az általános nézet az, hogy a BTL költések Magyarországon nem haladják meg a 10 %-ot. A válaszoló cégek csaknem 40%-a költségvetésének több mint negyedét költi BTL-re.

Kampánytervezés – stratégia vagy intuíció?
Nagyon meghökkentő, hogy a megbízók majdnem 20 %-a intuitív jelleggel dönt arról, hogy melyik médiumra mennyit költ. A vállatok 91 %-a cégen belül alakítja ki marketing stratégiáját. A BTL ügynökségek javaslatát egyáltalán nem, a klasszikus reklámügynökség javaslatát pedig csak 2%-ban kérik ki. Az ügynökségek gyakorlatilag kevés szerepet kapnak a stratégiai tervezésben. Ennek ellenére a kutatás szerint a megbízók elvárják az ügynökségektől a stratégiai gondolkodást…

Célcsoport kommunikáció BTL eszközökkel – a megbízók főként lakossági kampányokat bíznak ügynökségekre
A megbízói oldal megközelítőleg azonos mértékben használja a BTL eszközöket B2B (vállalatok közötti) és B2C (fogyasztói) célcsoporttal történő kommunikációra, ezzel szemben az ügynökségi oldal többségében lakossági kampányokra kap megbízást és csak kis százalékban vállalati kampányokra. A megbízók főként a lakossági kampányokat adják ki ügynökségnek, valószínűleg a fogyasztó kampányok nagy mérete miatt.

A BTL jövője – mindkét oldal bizakodik
Arra, hogy a jövőben milyen hangsúlyt kap a BTL, hasonlóképpen válaszolt mindkét oldal. A megbízók és az ügynökségek egyaránt komoly növekedést prognosztizálnak a szakmának.

Minilexikon
Below-the-line (BTL)
Olyan marketing kommunikációs tevékenységek csoportja, amelyek nem tartoznak az above-the-line (ATL) által lefedett klasszikus médiahirdetések körébe, mert a célcsoport elérése személyes kommunikáció útján történik és a célcsoport által tanúsított aktivitás – a visszajelzési lehetőségek révén -mérhető.
Above-the-line media (ATL)
Olyan marketing komunikációs eszközök, melyek a tömegmédiumokat alkalmazzák a közlésre szánt üzenet a célcsoporthoz történő eljuttatására. Ide tartozik: televízió, rádió, nyomtatott sajtó, szabadtéri elemek és az Internet marketing bizonyos elemei

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo