Hazai és nemzetözi spam trendek

A filter:max felmérést készített a hazai spam helyzetről és értékelte a nemzetközi trendeket, különös tekintettel az év végén elfogadott Európai Uniós és USA-beli törvényekre. A vizsgálat legfontosabb megállapítása: a külföldi 77%-ot is felülmúlta a hazai 330%-os (!) emelkedés a spamek arányában, és a helyzet drasztikus romlása várható.

A magyar anti-spam cég, a filter:max a hazai piacon általa képviselt, a területen vezető SurfControl és MessageLabs cégek statisztikáiból elemzést végzett a spamek külföldi trendjeit illetően, illetve összefoglalta hazai tapasztalatait. A kutatásban a filter:max kíváncsi volt arra is, milyen hatással voltak a spammerek ügyködésére az elmúlt hónapokban életbe léptetett jogi szabályozások.

Spam helyzet 2003-ban

A vizsgálat alapján leszögezhető: 2003 a spam éve volt. A MessageLabs statisztikái szerint (melyet 7500 céges ügyfele napi mintegy 25 millió e-mailje alapján készít), míg 2002-ben minden 22 e-mailből 2 volt spam, addig 2003-ban átlagosan minden 5 e-mailből 2 terhelte feleslegesen a postaládáinkat. Ez 74%-os növekedést jelent 1 év alatt.

2003. májusa fordulópontot jelentett, ekkor lépte át az 50%-ot a spamek aránya, tehát minden 2 legitim e-mailre jutott egy spam. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az e-mailek kezelésére használt infrastruktúrát 50%-kal nagyobbra kell méretezni. Ezt az internet felhasználók az előfizetési díjakon keresztül érzik, míg a vállalatok az e-mail szerverek, biztonsági mentési eszközök méretén – és így drágulásán – mérhetik le. Míg a MessageLabs tavaly előtt év végén másodpercenként csak 2 spamet állított meg, addig ez a szám 2003 végére 27-re növekedett.

Hazai viszonylatban a filter:max statisztikái alapján kijelenthető, spamek tekintetében leköröztük a világot. Míg 2002 végén az átlagos magyar felhasználó postaládájában 100 levélből mindössze 3-4 volt spam, addig ez a szám az elmúlt év decemberére 10-re nőtt. A legrosszabbul a filter:max azon ügyfele járt, amelynek a teljes e-mail forgalmából 55%-ot a spam tett ki. A spamek arányának növekedése tehát 330%-os egy év alatt, és nyugati arányokhoz való „felzárkózás” ezen a területen fokozottan várható.

Az év végén mind az EU-ban, mind az USA-ban új törvényekkel próbálják a spammereket más elfoglaltságra ösztönözni. Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, a jog eszköze önmagában kevés, a jogszabály-alkotók és a technikai megoldást nyújtók erősebb összefogására van szükség. A karácsonyi roham során a spamek aránya minden eddigi rekordot megdöntött, és az év legvégére is csak azért esett vissza, hogy 2004-ben új erőre kapjon. A vállalatok nem számíthatnak mástól a megoldásra: a romló helyzetre a saját lehetőségeikhez mérten technikai eszközökkel kell felkészülniük.

Kilátások 2004-re

Spamek tekintetében a jogszabályi változások ellenére növekedést várnak a szakértők. A MessageLabs várakozása szerint a tavaly év végi 50%-ról 2004 áprilisára akár a 70%-ot is elérheti a spamek aránya. A kéretlen e-mailek tartalma is változik: míg korábban főképp termékeket kínáltak, egyre gyakoribb lesz az átejtő, márkahamisító spam, melyben adatokat próbálnak kicsalni a felhasználóktól. Erre tavaly külföldön a PayPal, hazánkban az Inter-Európa Bank ügyfeleit átverni szándékozó spam volt a legismertebb példa. A védekezés útja itt is spamek bejutásának a megakadályozása, illetve az e-mailek és a web-forgalom komplett tartalom szerinti szűrése.

A filter:max a terület specialistájaként az elmúlt évben banki, közintézményi, nagy- közép és kisvállalati szegmensben egyaránt bizonyított. A szoftveres tartalomszűrő megoldások területén piacvezető SurfControl és az internet-szintű e-mail biztonság területén vezető MessageLabs megoldásai hazánkban is lehetővé teszik a hatákony védekezést, időt és pénzt takarítva meg a vállalatoknak, melyeknek a filter:max méretüktől és működési területüktől függően személyreszabott megoldást kínál.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo