Értelem és érzelem: már új igényekkel fordulunk az online világ felé

A COVID-19 miatt megjelenő online megoldások használatával a lakosság digitális érettsége hatalmasat fejlődött. Azonban az emberek továbblépnének: szeretnék, ha az online interakciók sokkal emberközpontúbbak lennének.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Megszületett az emberi érzelem központú design tudománya, amely hozzájárulhat a fizikai és a digitális világ közti fal lebontásához - hívja fel a figyelmet a Deloitte Tech Trends 2021 jelentése.

A COVID-19 következtében az online térbe zárt világ rengeteg új digitális megoldást tett milliók számára a mindennapi élet részévé. A távmunka virtuális kollaborációs eszközei, a digitális oktatás online tananyagai, az interneten keresztüli ételrendelés és még sok más korábban ritkaságszámba menő megoldás következtében rövid idő alatt hatalmasat ugrott a lakosság digitális érettsége. „Másfél év két hónap alatt” – ez a legfőbb megállapítása a 2020 májusában 1000 fős reprezentatív magyar mintán végzett Deloitte Digital ügyfélkutatásnak, amely szerint 10 hét alatt annyit fejlődött a hazai lakosság digitális komfortja, ami "békeidőben" több évbe telt volna.

(Fotó: Pexels.com/cottonbro)

A fejlődés azonban nem áll meg. A Deloitte globális kutatása szerint az ügyfelek több mint fele szeretné, ha az online interakciók jóval emberközpontúbbak lennének. A trendeket felismerve fejlődött ki az „emberi érzelem központú design” tudománya.

„A digitális térben felhalmozott online DNS-ünk ugyanis lehetővé teszi, hogy teljesen egyedi ügyfélélményt kapjunk, mely mind a viselkedési szokásainkat, preferenciáinkat, értékeinket, sőt akár az aktuális érzelmi állapotunkat is figyelembe veszi. Mindezt pedig az online és fizikai tér közötti teljes átjárhatósággal, hiszen a vásárlók nagy része továbbra is igényli az emberi interakciót és a fizikai impulzusokat” - mondta Drácz Dániel, a Deloitte Digital szenior menedzsere.

Sok korábban csak elektronikus kereskedelemmel foglalkozó szolgáltató ezért létesített fizikai bemutató teret. A Casper nevű online matrackereskedő például 20 üzletet nyitott azzal a céllal, hogy a vásárlók az online térben kiválasztott és összehasonlított matracokat fizikailag is kipróbálhassák, akár egy kellemes szundi-próba idősáv online lefoglalásával. Egy másik jó példa a London szívében, a Mayfair-en a Savile Row utcácska, a méretreszabott öltönyök és exkluzív férfiszabóságok globális központja. A pandémia miatt az ott dolgozó öltönymesterek hiába várták nemzetközi ügyfélkörüket. A mesterszabók váltottak: egy robot segítségével akár már a két kontinens távolságra lévő Szöulban álló ügyfelük méreteit is le tudják venni.

A technológia fejlődésével egyre több megoldás válik milliók számára mindennapivá, ami a fizikai és az online tér közötti falak lebontását eredményezi, ezek:

  • Omnichannel marketing platformok: a zsebünkben lévő okostelefon segítségével a fizikai térben is a megfelelő helyen és időben kapunk impulzust a vásárláshoz.
  • Okostelefonunk mint fejlett technológiai platform: a kütyüinkben lévő eszközök, mint a magas felbontású kamerák, lokációs szenzorok, a tér mérésére képes LIDAR megoldások, a fizikai térbe más tárgyakat elhelyezni képes kiterjesztett valóság és a gyors 5G kapcsolat segítségével vásárlási élethelyzetek sokaságát tudják időben azonosítani. Mi több, hamarosan test szkenner megoldások teszik majd lehetővé azt is, hogy méretre szabott öltönyünkhöz saját magunk bonyolítsuk le méretezésünket.
  • „Affective computing” vagyis „érzelmi mesterséges intelligencia”: a számítási kapacitások bővülésével és az algoritmusok fejlődésével eszközeink immáron az emberi érzéseket is valós időben tudják értelmezni. A természetes nyelvek feldolgozása („natural language processing”), a digitális érzelem elemzés, a hang-stressz analízis vagy a mikrokifejezések katalogizálására képes kamerák segítségével eszközeink nagy pontossággal tudják bemérni érzelmi állapotainkat és szándékainkat. Ezek segítségével nemcsak az online térben tudunk megfelelő élményekhez jutni, de egy áruházban az eladó már az érzelmi állapotunknak megfelelő mennyiségű és minőségű tanácsadást képes nyújtani számunkra.
  • „Spatial web”: A kiterjesztett valóság segítségével egyre inkább képesek leszünk arra, hogy a virtuális térben a valóshoz nagyon közelítő élményekkel találkozzunk, ami akár a turizmusban, akár a szórakoztatóiparban hozhat előretörést.
  • Következő generációs azonosítás: A fenti technológiai megoldások sokakat rettenthetnek el, ezért a technológiával szembeni bizalom megteremtésének záloga, hogy az online személyazonosítás gördülékeny és nagyon biztonságos legyen. Biometrikus, viselkedésvalidáló azonosítási módszerek segítik ezen élmény elérését.

Véleményvezér

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo