Értelem és érzelem: már új igényekkel fordulunk az online világ felé

A COVID-19 miatt megjelenő online megoldások használatával a lakosság digitális érettsége hatalmasat fejlődött. Azonban az emberek továbblépnének: szeretnék, ha az online interakciók sokkal emberközpontúbbak lennének.

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

Megszületett az emberi érzelem központú design tudománya, amely hozzájárulhat a fizikai és a digitális világ közti fal lebontásához - hívja fel a figyelmet a Deloitte Tech Trends 2021 jelentése.

A COVID-19 következtében az online térbe zárt világ rengeteg új digitális megoldást tett milliók számára a mindennapi élet részévé. A távmunka virtuális kollaborációs eszközei, a digitális oktatás online tananyagai, az interneten keresztüli ételrendelés és még sok más korábban ritkaságszámba menő megoldás következtében rövid idő alatt hatalmasat ugrott a lakosság digitális érettsége. „Másfél év két hónap alatt” – ez a legfőbb megállapítása a 2020 májusában 1000 fős reprezentatív magyar mintán végzett Deloitte Digital ügyfélkutatásnak, amely szerint 10 hét alatt annyit fejlődött a hazai lakosság digitális komfortja, ami "békeidőben" több évbe telt volna.

(Fotó: Pexels.com/cottonbro)

A fejlődés azonban nem áll meg. A Deloitte globális kutatása szerint az ügyfelek több mint fele szeretné, ha az online interakciók jóval emberközpontúbbak lennének. A trendeket felismerve fejlődött ki az „emberi érzelem központú design” tudománya.

„A digitális térben felhalmozott online DNS-ünk ugyanis lehetővé teszi, hogy teljesen egyedi ügyfélélményt kapjunk, mely mind a viselkedési szokásainkat, preferenciáinkat, értékeinket, sőt akár az aktuális érzelmi állapotunkat is figyelembe veszi. Mindezt pedig az online és fizikai tér közötti teljes átjárhatósággal, hiszen a vásárlók nagy része továbbra is igényli az emberi interakciót és a fizikai impulzusokat” - mondta Drácz Dániel, a Deloitte Digital szenior menedzsere.

Sok korábban csak elektronikus kereskedelemmel foglalkozó szolgáltató ezért létesített fizikai bemutató teret. A Casper nevű online matrackereskedő például 20 üzletet nyitott azzal a céllal, hogy a vásárlók az online térben kiválasztott és összehasonlított matracokat fizikailag is kipróbálhassák, akár egy kellemes szundi-próba idősáv online lefoglalásával. Egy másik jó példa a London szívében, a Mayfair-en a Savile Row utcácska, a méretreszabott öltönyök és exkluzív férfiszabóságok globális központja. A pandémia miatt az ott dolgozó öltönymesterek hiába várták nemzetközi ügyfélkörüket. A mesterszabók váltottak: egy robot segítségével akár már a két kontinens távolságra lévő Szöulban álló ügyfelük méreteit is le tudják venni.

A technológia fejlődésével egyre több megoldás válik milliók számára mindennapivá, ami a fizikai és az online tér közötti falak lebontását eredményezi, ezek:

  • Omnichannel marketing platformok: a zsebünkben lévő okostelefon segítségével a fizikai térben is a megfelelő helyen és időben kapunk impulzust a vásárláshoz.
  • Okostelefonunk mint fejlett technológiai platform: a kütyüinkben lévő eszközök, mint a magas felbontású kamerák, lokációs szenzorok, a tér mérésére képes LIDAR megoldások, a fizikai térbe más tárgyakat elhelyezni képes kiterjesztett valóság és a gyors 5G kapcsolat segítségével vásárlási élethelyzetek sokaságát tudják időben azonosítani. Mi több, hamarosan test szkenner megoldások teszik majd lehetővé azt is, hogy méretre szabott öltönyünkhöz saját magunk bonyolítsuk le méretezésünket.
  • „Affective computing” vagyis „érzelmi mesterséges intelligencia”: a számítási kapacitások bővülésével és az algoritmusok fejlődésével eszközeink immáron az emberi érzéseket is valós időben tudják értelmezni. A természetes nyelvek feldolgozása („natural language processing”), a digitális érzelem elemzés, a hang-stressz analízis vagy a mikrokifejezések katalogizálására képes kamerák segítségével eszközeink nagy pontossággal tudják bemérni érzelmi állapotainkat és szándékainkat. Ezek segítségével nemcsak az online térben tudunk megfelelő élményekhez jutni, de egy áruházban az eladó már az érzelmi állapotunknak megfelelő mennyiségű és minőségű tanácsadást képes nyújtani számunkra.
  • „Spatial web”: A kiterjesztett valóság segítségével egyre inkább képesek leszünk arra, hogy a virtuális térben a valóshoz nagyon közelítő élményekkel találkozzunk, ami akár a turizmusban, akár a szórakoztatóiparban hozhat előretörést.
  • Következő generációs azonosítás: A fenti technológiai megoldások sokakat rettenthetnek el, ezért a technológiával szembeni bizalom megteremtésének záloga, hogy az online személyazonosítás gördülékeny és nagyon biztonságos legyen. Biometrikus, viselkedésvalidáló azonosítási módszerek segítik ezen élmény elérését.

Véleményvezér

Megdöbbent a világ, hogy ki Charlie Kirk gyilkosa

Megdöbbent a világ, hogy ki Charlie Kirk gyilkosa 

Érdemes újragondolni előítéleteinket.
Nem volt profi Charlie Kirk gyilkosa

Nem volt profi Charlie Kirk gyilkosa 

Félárbócon Amerika zászlaja.
Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek

Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek 

Több mint 11 év munka kell egy átlagos budapesti lakáshoz.
Kormányváltó a hangulat Magyarországon

Kormányváltó a hangulat Magyarországon 

Rosszul áll a Fidesz szénája.
A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo